• 1
  • 2
2012-05-26, 17:23
Medlem
Librarians avatar
Jag söker en riktigt bra fläkt nu inför sommarperioden. Jag har turen att solen ligger på från morgon till kväll i mitt sovrum, vilket gör det riktigt jobbigt att fippla med datorn, eller vakna efter 08.

Jag har fått för mig att golvfläktar ska vara lite bättre än vanliga bordsfläktar, men jag har faktiskt ingen aning om vad som är bra där ute.

Det viktigaste är effekten och ljudnivån. Priset är irrelevant om det är bra saker.
Citera
2012-05-26, 17:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Jag har fått för mig att golvfläktar ska vara lite bättre än vanliga bordsfläktar, men jag har faktiskt ingen aning om vad som är bra där ute.
Nja de är väl mer att bordsfläktar brukar ha lite mindre fläktdiameter än golvfläktar, generellt sett så minskar ljudnivån när fläktstorleken ökar och luftflödet är densamma.
Större fläkt snurrar långsammare än en liten fläkt, bordsfläktar brukar finnas upp till 30cm medans golvfläktar finns upp till iallafall 50cm.

I denna tråden nämns det att metallfläktar är tystare än plastfläktar.
https://www.flashback.org/t1876681
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-05-26 kl. 18:01.
Citera
2012-05-26, 18:36
Medlem
SnowWomens avatar
Vi har en drös av olika men jag föredrar nog golvmodellen då man kan ställa den vart som helst. En bordsfläkt kräver ju en yta att stå på om man inte vill ha den på golvet, men där gör den ju ingen nytta..

Jag har satt strömbrytare med fjärr på mina fläktar så blir det för kallt behöver jag inte stiga upp för att stänga av

Om du skiter i pris och sånt så köp en portabel AC ist =)
Citera
2012-05-26, 19:20
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowWomen
Vi har en drös av olika men jag föredrar nog golvmodellen då man kan ställa den vart som helst. En bordsfläkt kräver ju en yta att stå på om man inte vill ha den på golvet, men där gör den ju ingen nytta..

Jag har satt strömbrytare med fjärr på mina fläktar så blir det för kallt behöver jag inte stiga upp för att stänga av

Portabel AC, säger du? Hur funkar en sådan? Det behövs ett insug utifrån på sådana va? Vad borde jag tänka på om jag söker reda på en sådan. Klart intressant, hade ingen aning om att det fanns portabla sådana
Citera
2012-05-26, 19:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det behövs ett insug utifrån på sådana va?
Nä men däremot ett utblås ut genom ett fönster räcker.
Citera
2012-05-26, 19:49
Medlem
Snurrens avatar
Jag köpte en jättebra pelarfläkt häromdagen, passade mitt rum perfekt och kan lätt flyttas med och ställas även på golvet för den var rätt hög. Klart platsbesparande tycker jag, jämfört med min andra golvfläkt som är klart skrymmande både när den står i sovrummet och när den är undanstuvad i förrådet på vintern.
Citera
2012-05-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnowWomen
Även en AC brukar ju låta en del. Är det möjligen så att en portabel AC låter mer än en stor fast monterad?
Citera
2012-05-26, 21:39
Medlem
SnowWomens avatar
Citat:
Portabel AC, säger du? Hur funkar en sådan? Det behövs ett insug utifrån på sådana va? Vad borde jag tänka på om jag söker reda på en sådan. Klart intressant, hade ingen aning om att det fanns portabla sådana

Inte ett sus om hur de funkar, bara sett att det finns. Men de kostar för mycket för min plånbok. Fläktar har funkat fint för mig. Jag vaknar av minsta lilla men fläkten har ett mer jämt ljud så konstigt nog störs jag inte av det..

Kolla pricerunner så ser du priser =)
Citera
2012-05-26, 21:41
Medlem
SnowWomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Även en AC brukar ju låta en del. Är det möjligen så att en portabel AC låter mer än en stor fast monterad?

Som sagt så vet jag inte alls men de jag kikat på nyss när jag googla så anger de hur högt de låter.
Citera
2012-05-26, 21:42
Medlem
SnowWomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag köpte en jättebra pelarfläkt häromdagen, passade mitt rum perfekt och kan lätt flyttas med och ställas även på golvet för den var rätt hög. Klart platsbesparande tycker jag, jämfört med min andra golvfläkt som är klart skrymmande både när den står i sovrummet och när den är undanstuvad i förrådet på vintern.

Lyx! När alla mina gått sönder blir det sådana här hemma ist =)
Citera
2012-05-29, 21:28
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren

Måste instämma i att perlarfläkt är heltklart att föredra. köpte mig en på rea för bara några hundra för 4 år sedan och har funkat mycket bra. börjar iförsig bli lite sliten.
Nått som är ett måste är timer, så den slutar blåsa nån timma innan man ska stiga upp. kan inte stiga upp om det är kallt.
Citera
2012-05-30, 13:39
Medlem
Snurrens avatar
Min senaste nyttiga leksak, en liten fläkt som drivs via datorns USB-ingång...http://www.kjell.com/sortiment/dator...-chrome-p98753 Den är suverän att ha bredvid sig när man sitter vid datorn, billig var den också. Själv valde jag den gröna för det piggar upp... Riktigt bra kan jag rapportera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in