Citat:
Ursprungligen postat av PrimoJohn
Hur stor är risken att smittas överhuvudtaget egentligen? när HIV-mannen härjade så uppgavs det att han hade haft oskyddat sex med typ 150 kvinnor men bara ett par stycken blev ju smittade.. (om jag inte minns fel)
När det gäller den HIV-man du syftar på var det mig veteligen endast 2 som blev smittade. Den ena var en f.d flickvän som han haft upprepade samlag med, och den andra var en av männen han hade haft sex med.(HIV-mannen hade även sex med män, vilket ofta glöms bort.) Ingen av tjejerna han hade onenightstand med blev således smittad, enligt mina uppgifter.
Jag har för övrigt tagit del av lite forskningsrapporter kring smittorisken av HIV, då jag är mycket intresserad av området och har sedan länge anat att de uttalade riskerna är överdrivna. (dock har jag inga källor att ange just nu, men det rör sig om vetenskapliga rapporter).
Man har kommit fram till att risken för att viruset överförs från en smittad kvinna till en frisk man vid ett normalt samlag är ca 1 på 2000. Från smittad man till frisk kvinna ca 1 på 1200. Vid analt samlag är risken för att kvinnan smittas större, ca 1 på 300, ungefär detsamma gäller analsex mellan män.(För den part som tar emot, alltså. För den som ger, är risken förstås mindre.)
Vid endast oralsex med en smittad partner borde ju dessa siffror följaktligen visa på ännu mindre sannolikhet. Det finns ett fåtal dokumenterade fall där människor smittats av hiv via oralsex, men i dessa fall har oftast någon av parterna har haft öppna sår i mun eller könsorgan.
Samtidigt skall man komma ihåg att siffrorna ovan gäller sex där någon av parterna är bärare av viruset. Tar man då med sannolikheten att man överhuvud taget skall träffa på och ha sex med en smittad person i Sverige eller övriga Europa bli ju då riskerna försvinnande små.
Den här typen av statistik av sannolikhet är ju ingen forskning som direkt uppmärksammas och tar plats i media etc. Det anses ju av förståeliga skäl inte direkt korrekt att göra denna information offentlig och välkänd för människor i allmänhet. Riskerna är ju då att folk i ännu högre utsträckning skulle strunta i att skydda sig. Vitsen är ju givetvis att man vill reducera virusets förekomst i så stor utsträckning som möjligt, varpå det är effektivare att överdriva riskerna genom att använda sig av "skrämselpropaganda".