• 1
  • 2
2005-03-01, 10:42
Awaiting Email Confirmation
Någon sa:
"Tänk på att HIV smittar även via oralsex... "

Jag har alltid hört att HIV INTE skulle smitta via oralsex. Aldrig hört det nämnas ens.. mun mot mun smittar ju inte. Då får du dricka ca 2 liter av en smittads saliv för att vara i RISKZONEN. Det sa en föreläsare på högstadiet i alla fall.

Någon får gärna lägga upp en länk till en källa om det här.
Citera
2005-03-01, 11:41
Medlem
Jo HIV smittar via oralsex, även om risken är betydligt mindre. HIV virus finns ju även i försatsen hos männen. Det är däremot i princip riskfritt att bli avsugen, slickad. Men mer riskfyllt att själv suga eller slicka. Men undviker man att ta satsen i munnen så har man minskat risken ytterligare.

http://www.rfsl.se/?p=1518

Citat:
Ursprungligen postat av PrimoJohn
Någon sa:
"Tänk på att HIV smittar även via oralsex... "

Jag har alltid hört att HIV INTE skulle smitta via oralsex. Aldrig hört det nämnas ens.. mun mot mun smittar ju inte. Då får du dricka ca 2 liter av en smittads saliv för att vara i RISKZONEN. Det sa en föreläsare på högstadiet i alla fall.

Någon får gärna lägga upp en länk till en källa om det här.
Citera
2005-03-01, 14:13
Citat:
Ursprungligen postat av StrypLekar
Jo HIV smittar via oralsex, även om risken är betydligt mindre. HIV virus finns ju även i försatsen hos männen. Det är däremot i princip riskfritt att bli avsugen, slickad. Men mer riskfyllt att själv suga eller slicka. Men undviker man att ta satsen i munnen så har man minskat risken ytterligare.

http://www.rfsl.se/?p=1518

Ahaa.. Då är det lugnt. Jag planerar enbart att bli avsugen. En thailandsresa står ju för dörren hahaha
Citera
2005-03-01, 14:15
Medlem
Capones avatar
Som jag förstått det är risken att bli smittad av HIV väldigt överdriven, tror det är väldigt liten risk att bli smittad via oralsex.
Citera
2005-03-01, 14:21
Medlem
Arons avatar
givetvis ökar risken ifall den som suger har munsår
Citera
2005-03-01, 14:31
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ahaa.. Då är det lugnt. Jag planerar enbart att bli avsugen. En thailandsresa står ju för dörren hahaha

Du kan inte tänka dig att bli avsugen med kondom på?

Och till alla: skippa "äta kola med pappret på"-snacket, för det är skönt ändå.
Citera
2005-03-01, 15:39
Medlem
Arons avatar
är du latexfetish
Citera
2005-03-01, 15:50
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Som jag förstått det är risken att bli smittad av HIV väldigt överdriven, tror det är väldigt liten risk att bli smittad via oralsex.

Oberoende om det är så eller ej så är priset högt om man skulle ha otur. För mig så är det i alla fall ointressant att chansa.
Citera
2005-03-01, 18:52
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
är du latexfetish

Vem? Jag? Nä varför?
Citera
2005-03-02, 08:41
Hur stor är risken att smittas överhuvudtaget egentligen? när HIV-mannen härjade så uppgavs det att han hade haft oskyddat sex med typ 150 kvinnor men bara ett par stycken blev ju smittade.. (om jag inte minns fel)
Citera
2005-03-02, 13:31
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Citat:
Hur stor är risken att smittas överhuvudtaget egentligen? när HIV-mannen härjade så uppgavs det att han hade haft oskyddat sex med typ 150 kvinnor men bara ett par stycken blev ju smittade.. (om jag inte minns fel)

När det gäller den HIV-man du syftar på var det mig veteligen endast 2 som blev smittade. Den ena var en f.d flickvän som han haft upprepade samlag med, och den andra var en av männen han hade haft sex med.(HIV-mannen hade även sex med män, vilket ofta glöms bort.) Ingen av tjejerna han hade onenightstand med blev således smittad, enligt mina uppgifter.

Jag har för övrigt tagit del av lite forskningsrapporter kring smittorisken av HIV, då jag är mycket intresserad av området och har sedan länge anat att de uttalade riskerna är överdrivna. (dock har jag inga källor att ange just nu, men det rör sig om vetenskapliga rapporter).
Man har kommit fram till att risken för att viruset överförs från en smittad kvinna till en frisk man vid ett normalt samlag är ca 1 på 2000. Från smittad man till frisk kvinna ca 1 på 1200. Vid analt samlag är risken för att kvinnan smittas större, ca 1 på 300, ungefär detsamma gäller analsex mellan män.(För den part som tar emot, alltså. För den som ger, är risken förstås mindre.)
Vid endast oralsex med en smittad partner borde ju dessa siffror följaktligen visa på ännu mindre sannolikhet. Det finns ett fåtal dokumenterade fall där människor smittats av hiv via oralsex, men i dessa fall har oftast någon av parterna har haft öppna sår i mun eller könsorgan.

Samtidigt skall man komma ihåg att siffrorna ovan gäller sex där någon av parterna är bärare av viruset. Tar man då med sannolikheten att man överhuvud taget skall träffa på och ha sex med en smittad person i Sverige eller övriga Europa bli ju då riskerna försvinnande små.

Den här typen av statistik av sannolikhet är ju ingen forskning som direkt uppmärksammas och tar plats i media etc. Det anses ju av förståeliga skäl inte direkt korrekt att göra denna information offentlig och välkänd för människor i allmänhet. Riskerna är ju då att folk i ännu högre utsträckning skulle strunta i att skydda sig. Vitsen är ju givetvis att man vill reducera virusets förekomst i så stor utsträckning som möjligt, varpå det är effektivare att överdriva riskerna genom att använda sig av "skrämselpropaganda".
Citera
2005-03-02, 16:37
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Vilka vätskor är det som lättast transporterar smittan?
Blod borde väl ha en given första plats men sen då?
Jag tror jag såg på ett discovery program att många barn i HIV täta områden i Afrika ofta smittades genom bröstmjölk, vilket jag tycker låter ganska konstigt eftersom de har levt i en hivsmittad kropp i 9 månader men men.
Finns det även olika sätt för hiv att spridas, tex är det farligare att få blod i ögat eller munnen?
Och en till som jag skulle kunna söka på google men om någon vill vara duktig så, vad står HIV för?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in