2005-03-01, 13:22
Medlem
Sikeys avatar
har ett tag nu funderat p va de r fr skillnad p just kesella och creme fraiche? vet att kesellan anses nyttig s de har skert ntt me fetthalt o lite snt. Ja har tnkt kolla nr man kommer till mejerihyllan i affrn men lyckas jmt glmma bort de. Nn som kan ge mig svar p min lilla fundering ?
Citera
2005-03-01, 13:28
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikey
har ett tag nu funderat p va de r fr skillnad p just kesella och creme fraiche? vet att kesellan anses nyttig s de har skert ntt me fetthalt o lite snt. Ja har tnkt kolla nr man kommer till mejerihyllan i affrn men lyckas jmt glmma bort de. Nn som kan ge mig svar p min lilla fundering ?

KESELLA r Arla Foods varumrke fr naturell kvarg. Kvarg r en typ av frskost som ofta anvnds i matlagning p kontinenten. Kesella r en slt frskost. Den grs av skummjlk som ystas med mjlksyrakultur och lpe till en slt ostmassa som smakstts med grdde.
http://storkok.arla.se/storkok/templ..._4____2031.asp

Crme fraiche betyder "frisk grdde". Crme fraiche framstlls genom syrning av grdde med en kultur av samma typ som anvnds till filmjlk. Det ger den en frisk smak och krmig konsistens. Crme fraiche r mycket anvndbar i matlagning och god naturell till dessert.
http://storkok.arla.se/storkok/templ..._4____2016.asp
Citera
2005-03-01, 18:29
Medlem
Sikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
KESELLA r Arla Foods varumrke fr naturell kvarg. Kvarg r en typ av frskost som ofta anvnds i matlagning p kontinenten. Kesella r en slt frskost. Den grs av skummjlk som ystas med mjlksyrakultur och lpe till en slt ostmassa som smakstts med grdde.
http://storkok.arla.se/storkok/templ..._4____2031.asp

Crme fraiche betyder "frisk grdde". Crme fraiche framstlls genom syrning av grdde med en kultur av samma typ som anvnds till filmjlk. Det ger den en frisk smak och krmig konsistens. Crme fraiche r mycket anvndbar i matlagning och god naturell till dessert.
http://storkok.arla.se/storkok/templ..._4____2016.asp

Ja tackar o bockar fr de svaret.
Citera
2005-03-02, 01:19
Medlem
Kajsabajsas avatar
Kesellan har bara 1% fett trots att den har tjock konsistens! Den r dock vldigt sur, s det passar inte i allt. Creme fraiche r fetare (finns smala dr ocks, typ viktvktarna men de r vldigt blaskiga) men inte lika sur. Jag har krt mycket med bda, de funkar bda tv. kesella r vldigt gott i pajdeg och brd...

Sen har du ju turkisk yoghurt! Det r det bsta! 10% fett och hela 1000g fr ca 18-20 spnn, jmfrt med de sm kesella och creme fraiche burkarna p 2 dl fr ca 8-10 spnn! Dessutom r det gott och gr att ta rent med honung p!
Citera
2005-03-02, 10:19
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsabajsa
Kesellan har bara 1% fett trots att den har tjock konsistens! Den r dock vldigt sur, s det passar inte i allt. Creme fraiche r fetare (finns smala dr ocks, typ viktvktarna men de r vldigt blaskiga) men inte lika sur. Jag har krt mycket med bda, de funkar bda tv. kesella r vldigt gott i pajdeg och brd...

Sen har du ju turkisk yoghurt! Det r det bsta! 10% fett och hela 1000g fr ca 18-20 spnn, jmfrt med de sm kesella och creme fraiche burkarna p 2 dl fr ca 8-10 spnn! Dessutom r det gott och gr att ta rent med honung p!

Yoplait creme fraiche 8% r inte tunn och vattnig, lt bli Arlas skrpprodukter s fr du mycket bttre kvalitet.
Citera
2005-03-02, 10:27
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsabajsa

Lttkesella har 1% fett ja, de andra har ca 10% tror jag (har aldrig kpt annat n ltt).
Citera
2005-03-02, 12:10
Medlem
miklons avatar
Var kper man turkisk youghurt d? Kan man helt enkelt erstta creme fraiche (eller Kesella?) med samma mngd turkisk youghurt?
Citera
2005-03-03, 21:49
Medlem
jonas_d_s avatar
kp p lidl det r bsta delar dr
Citera
2005-03-03, 21:53
Medlem
Kajsabajsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Var kper man turkisk youghurt d? Kan man helt enkelt erstta creme fraiche (eller Kesella?) med samma mngd turkisk youghurt?

Turkisk yoghurt sljs i en stor vit hink. Hr i Falun kan man hitta det verallt, p ica, hemkp och willys... S det borde inte vara ngra problem! Yes det gr att erstta med samma mngd. Ett bra tips r att inte koka turken fr lnge, men den klarar en stund! Lgg i den sisst, krydda, rr om och fixa det sissta s ordnar det sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in