2005-03-01, 13:22
Medlem
Sikeys avatar
har ett tag nu funderat på va de är för skillnad på just kesella och creme fraiche? vet att kesellan anses nyttig så de har säkert nått me fetthalt o lite sånt. Ja har tänkt kolla när man kommer till mejerihyllan i affärn men lyckas jämt glömma bort de. Nån som kan ge mig svar på min lilla fundering ?
Citera
2005-03-01, 13:28
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikey
har ett tag nu funderat på va de är för skillnad på just kesella och creme fraiche? vet att kesellan anses nyttig så de har säkert nått me fetthalt o lite sånt. Ja har tänkt kolla när man kommer till mejerihyllan i affärn men lyckas jämt glömma bort de. Nån som kan ge mig svar på min lilla fundering ?

KESELLA® är Arla Foods varumärke för naturell kvarg. Kvarg är en typ av färskost som ofta används i matlagning på kontinenten. Kesella är en slät färskost. Den görs av skummjölk som ystas med mjölksyrakultur och löpe till en slät ostmassa som smaksätts med grädde.
http://storkok.arla.se/storkok/templ..._4____2031.asp

Crème fraiche betyder "frisk grädde". Crème fraiche framställs genom syrning av grädde med en kultur av samma typ som används till filmjölk. Det ger den en frisk smak och krämig konsistens. Crème fraiche är mycket användbar i matlagning och god naturell till dessert.
http://storkok.arla.se/storkok/templ..._4____2016.asp
Citera
2005-03-01, 18:29
Medlem
Sikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
KESELLA® är Arla Foods varumärke för naturell kvarg. Kvarg är en typ av färskost som ofta används i matlagning på kontinenten. Kesella är en slät färskost. Den görs av skummjölk som ystas med mjölksyrakultur och löpe till en slät ostmassa som smaksätts med grädde.
http://storkok.arla.se/storkok/templ..._4____2031.asp

Crème fraiche betyder "frisk grädde". Crème fraiche framställs genom syrning av grädde med en kultur av samma typ som används till filmjölk. Det ger den en frisk smak och krämig konsistens. Crème fraiche är mycket användbar i matlagning och god naturell till dessert.
http://storkok.arla.se/storkok/templ..._4____2016.asp

Ja tackar o bockar för de svaret.
Citera
2005-03-02, 01:19
Medlem
Kajsabajsas avatar
Kesellan har bara 1% fett trots att den har tjock konsistens! Den är dock väldigt sur, så det passar inte i allt. Creme fraiche är fetare (finns smala där också, typ viktväktarna men de är väldigt blaskiga) men inte lika sur. Jag har kört mycket med båda, de funkar båda två. kesella är väldigt gott i pajdeg och bröd...

Sen har du ju turkisk yoghurt! Det är det bästa! 10% fett och hela 1000g för ca 18-20 spänn, jämfört med de små kesella och creme fraiche burkarna på 2 dl för ca 8-10 spänn! Dessutom är det gott och går att äta rent med honung på!
Citera
2005-03-02, 10:19
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsabajsa
Kesellan har bara 1% fett trots att den har tjock konsistens! Den är dock väldigt sur, så det passar inte i allt. Creme fraiche är fetare (finns smala där också, typ viktväktarna men de är väldigt blaskiga) men inte lika sur. Jag har kört mycket med båda, de funkar båda två. kesella är väldigt gott i pajdeg och bröd...

Sen har du ju turkisk yoghurt! Det är det bästa! 10% fett och hela 1000g för ca 18-20 spänn, jämfört med de små kesella och creme fraiche burkarna på 2 dl för ca 8-10 spänn! Dessutom är det gott och går att äta rent med honung på!

Yoplait creme fraiche 8% är inte tunn och vattnig, låt bli Arlas skräpprodukter så får du mycket bättre kvalitet.
Citera
2005-03-02, 10:27
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsabajsa

Lättkesella har 1% fett ja, de andra har ca 10% tror jag (har aldrig köpt annat än lätt).
Citera
2005-03-02, 12:10
Medlem
miklons avatar
Var köper man turkisk youghurt då? Kan man helt enkelt ersätta creme fraiche (eller Kesella?) med samma mängd turkisk youghurt?
Citera
2005-03-03, 21:49
Medlem
jonas_d_s avatar
köp på lidl det är bästa delar där
Citera
2005-03-03, 21:53
Medlem
Kajsabajsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Var köper man turkisk youghurt då? Kan man helt enkelt ersätta creme fraiche (eller Kesella?) med samma mängd turkisk youghurt?

Turkisk yoghurt säljs i en stor vit hink. Här i Falun kan man hitta det överallt, på ica, hemköp och willys... Så det borde inte vara några problem! Yes det går att ersätta med samma mängd. Ett bra tips är att inte koka turken för länge, men den klarar en stund! Lägg i den sisst, krydda, rör om och fixa det sissta så ordnar det sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in