Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-17, 17:54
  #1009
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Typ 80kr ;-) http://www.ebay.com/itm/331806875542...%3AMEBIDX%3AIT

Tog den för att den var billig och fina omdömen.
Tack för tipset! En hel djungel av skräp på Ebay, så skönt att få något rekommenderat när man inte orkar leta

Citat:
Ursprungligen postat av BIRDIE13
Har köpt en Rpi3 för ändåmålet att ha som mediaserver. Kommer endast att visa och lagra filmer av olika storlekar och format.

Funderade lite över hårddisk att ha till detta projekt. Köpte idag denna. Kommer det att fungera bra eller kommer den braka ihop tids nog? Vet inte riktigt vad man bör tänka på förutom att ha separat strömtillförsel.

EDIT: Har inte brutit förpackningen än så jag kan fortfarande byta till något annat

Tacksam för svar
BIRDIE13

Vad jag inte förstår är varför du inte köpte en NAS att använda istället för en USB-disk.
Annars kommer den nog fungera bra, men hade varit mycket smidigare med en NAS, typ denna. Lite högre pris, men många fler funktioner.
Citera
2017-02-17, 18:49
  #1010
Medlem
BIRDIE13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Vad jag inte förstår är varför du inte köpte en NAS att använda istället för en USB-disk.
Annars kommer den nog fungera bra, men hade varit mycket smidigare med en NAS, typ denna. Lite högre pris, men många fler funktioner.

Hade vägarna förbi Webbhallen och slog till mest för att få tummen ur röven. Visste inte riktigt vad jag skulle ha.

Min tanke var väl att använda Rpi'n som NAS, men jag kanske har missförstått det hela. Vad är fördelen om jag skulle köpa disken du länkade istället för en USB-disk? Jag är öppen för förslag då detta inte är något område jag är speciellt kunnig på i talande stund.
Citera
2017-02-17, 18:51
  #1011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIRDIE13
Funderade lite över hårddisk att ha till detta projekt. Köpte idag denna. Kommer det att fungera bra eller kommer den braka ihop tids nog? Vet inte riktigt vad man bör tänka på förutom att ha separat strömtillförsel.

EDIT: Har inte brutit förpackningen än så jag kan fortfarande byta till något annat

Tacksam för svar
BIRDIE13
Frågan är inte OM en hårddisk brakar ihop eller inte, utan NÄR...
Ha alltid backup på viktiga filer.
Citera
2017-02-17, 18:56
  #1012
Medlem
BIRDIE13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Frågan är inte OM en hårddisk brakar ihop eller inte, utan NÄR...
Ha alltid backup på viktiga filer.
Jag omformulerar mig lite då, är USB-disken jag länkade sämre att köra för mina ändamål än en NAS?
Citera
2017-02-17, 20:09
  #1013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIRDIE13
Jag omformulerar mig lite då, är USB-disken jag länkade sämre att köra för mina ändamål än en NAS?
I en NAS sitter det också diskar som kan gå sönder precis lika lätt som i din USB-disk.
Ha därför alltid två kopior på dina viktiga filer.

Nackdelen med en USB-disk är att läs och skriv blir långsammare eftersom man begränsas av att Pi:en bara har USB 2.0.

Jag kör själv en Raspberry Pi 3 + USB-disk som NAS. Fungerar suveränt. Största fördelen är att den är så gott som ljudlös. En annan fördel är att den drar väldigt lite ström. Sen blir hela uppsättningen väldigt billig.
För strömförsörjningen till USB-disken så har jag köpt en USB-hub med strömförsörjning.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2017-02-17 kl. 20:12.
Citera
2017-03-03, 10:04
  #1014
Medlem
Westridges avatar
Sitter här och funderar på om en Raspberry skulle funka bra som mediaspelare och samtidigt köra torrent. Tanken är att ladda ner filmer till NAS:en och sen utan större problem streama till hemmabiorecievern. Kör varken 7.1 eller 4K i dagsläget
Citera
2017-03-03, 10:19
  #1015
Medlem
Beställde en Raspberry Pi 3 Model B för en dryg vecka(givetvis kom det en ny model för någon dag sedan), men vi tänkte var att använda den som "datorn" med TV:n, dvs streama och surfa, samtidigt ladda hem torrents till en USB-Hårddisk/USB-Minne via Wi-Fi,

Visst borde detta gå?
Citera
2017-03-04, 00:04
  #1016
Medlem
abcabcs avatar
Jag har funderat lite runt denna fråga vad som saknas och skulle önskas för att göra RPi3 användbar som en riktig dator (förutom att köra w10). Som det är nu så tycks mpu vara snabb nog, tillräckligt med minne trots allt för linux, att den har inbyggd wifi, bra gpu. Den nuvarande flaskhalsen är nog access till sd-kort, jämfört med vad man har som access till ssd i en vanlig dator.

Så högst på min önskelista är nog M.2 (hade nog sagt SATA för något år sedan).
Citera
2017-03-04, 01:13
  #1017
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Beställde en Raspberry Pi 3 Model B för en dryg vecka(givetvis kom det en ny model för någon dag sedan), men vi tänkte var att använda den som "datorn" med TV:n, dvs streama och surfa, samtidigt ladda hem torrents till en USB-Hårddisk/USB-Minne via Wi-Fi,

Visst borde detta gå?

3:an är betydligt snabbare än "Zero W" som släpptes i veckan...
Citera
2017-03-04, 02:39
  #1018
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskich
3:an är betydligt snabbare än "Zero W" som släpptes i veckan...
För mig det lite oklart vilka Zero W är ämnad för, de som är entusiaster är ointresserade för de har köpt 3:an, professionella inom IoT så tror jag att den är för dyr för. Kanske skolor, verkar logisk då utbildning har angetts som fokus tidigare?
Citera
2017-03-04, 23:01
  #1019
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
För mig det lite oklart vilka Zero W är ämnad för, de som är entusiaster är ointresserade för de har köpt 3:an, professionella inom IoT så tror jag att den är för dyr för. Kanske skolor, verkar logisk då utbildning har angetts som fokus tidigare?

Zero W är den ultimata inbyggnads-lösningen. Kraftfullare än orginal-Pi:en, men ändå strömsnål, har inbyggdt WLAN/BT och kompatibel med kameramodulen och GPIO. Beställde en så fort jag såg att den hade släppts...

Vill man ha nånting som kräver mer power och köra GUI så är det 3:an som gäller :-)
__________________
Senast redigerad av oskich 2017-03-04 kl. 23:07.
Citera
2017-03-10, 14:37
  #1020
Medlem
dknerks avatar
Hej! Jag är inte alls påläst om Raspberry pi men har börjat intresserat mig för den.

Är det möjligt att få den till en Wifi hotspot som tar all trafik genom tor/VPN till tails. Alltså:
En dator där Tails körs från usb minne. En raspberry pi med en mobiltbredbands-sticka/en mobil som används för thetering för att ge uppkoppling till Raspberryn.

Styra all trafik från den genom VPN/TOR

Sedan koppla raspberry pi till datorn via ethernet/usb och dela internetet.
Och då få yppkopplingen till TAILS "relativt anonym"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback