2016-06-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e.
Har du testat dongeln i en strömförsedd usb hubb?

Nix, ska testa det
Citera
2016-07-05, 08:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hur funkar rpi som webserver med php5.5? lättkonfigurerad eller ett mindre helvete jämfört med windows?
Citera
2016-07-05, 09:39
Medlem
Hej,
Köpte mig en Raspberry Pi 3 Model B som jag har installerat OSMC på. Installerade även addonet för Dreamfilm men får det inte att funka.
Jag har en windowsmaskin med KODI där jag har installerat Addonet på samma sätt och där det funkar klockrent.

Jag har googlat men inte hittat något och testat fram och tillbaka och vill nu bara ha min teori bekräftad.

Tittade på "Streaminfo" när jag streamade till windowsmaskinen och ser att VC-1 nämns.
Måste jag Köpa till Codecen VC-1 från Raspberry för att få det att funka?
Eller är det något annat fel?

Känns som att jag borde hittat info via google på det isåfall.

// Palle
Citera
2016-07-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palles
Hej,
Köpte mig en Raspberry Pi 3 Model B som jag har installerat OSMC på. Installerade även addonet för Dreamfilm men får det inte att funka.
Jag har en windowsmaskin med KODI där jag har installerat Addonet på samma sätt och där det funkar klockrent.

Jag har googlat men inte hittat något och testat fram och tillbaka och vill nu bara ha min teori bekräftad.

Tittade på "Streaminfo" när jag streamade till windowsmaskinen och ser att VC-1 nämns.
Måste jag Köpa till Codecen VC-1 från Raspberry för att få det att funka?
Eller är det något annat fel?

Känns som att jag borde hittat info via google på det isåfall.

// Palle

Ni kan nog glömma mitt tidigare inlägg.
Jag Installerade OpenElec istället och därefter installerade dreamfilm på precis samma sätt som innan och nu funkar det.

// Palle
Citera
2016-07-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palles
Ni kan nog glömma mitt tidigare inlägg.
Jag Installerade OpenElec istället och därefter installerade dreamfilm på precis samma sätt som innan och nu funkar det.

// Palle
När det gäller OpenELEC har nog tyvärr utvecklingen avstannat då alla utvecklare hoppat av och startat LibreELEC istället.
Citera
2016-07-13, 09:08
Medlem
Shepard25s avatar
Går det att använda streamtjänster i webbläsaren på Raspberry Pi nu? Huvudanledningen att skaffa en vore att ha den som mediehub och därmed förutom att kolla Twitch, filmer från datorn också spela upp Netflix, Viaplay och CMORE. Någon som har erfarenhet från detta?
Citera
2016-08-20, 13:56
Medlem
Hej,

Jag kan absolut inget om teknik, men blev tipsad om hur man kan använda Raspberry Pi som spelemulator, och tänkte testa det.

Jag har dock stora problem att installera RetroPie's .img-fil på SD-kortet. Blev tipsad om ApplePi-Baker och RPi SD-CardBuilder 1.2, men inget av de programmen går att öppna på min mac (OSX V10.11.6).

Som sagt, kan inget om teknik, så skratta inte åt mig om det bara är Ctrl+c, Ctrl+v som gäller.
Citera
2016-08-20, 15:22
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgU
Hej,

Jag kan absolut inget om teknik, men blev tipsad om hur man kan använda Raspberry Pi som spelemulator, och tänkte testa det.

Jag har dock stora problem att installera RetroPie's .img-fil på SD-kortet. Blev tipsad om ApplePi-Baker och RPi SD-CardBuilder 1.2, men inget av de programmen går att öppna på min mac (OSX V10.11.6).

Som sagt, kan inget om teknik, så skratta inte åt mig om det bara är Ctrl+c, Ctrl+v som gäller.

Om du får upp ett felmeddelande när du försöker öppna programmen kan det bero på att du måste godkänna program från okänd källa. Inställningar-->Säkerhet och Integritet. Du kan välja öppna ändå om du försökt öppna programmet innan du går in här eller så ändrar du till "Tillåt program hämtade från: Var som helst."
Citera
2016-08-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Om du får upp ett felmeddelande när du försöker öppna programmen kan det bero på att du måste godkänna program från okänd källa. Inställningar-->Säkerhet och Integritet. Du kan välja öppna ändå om du försökt öppna programmet innan du går in här eller så ändrar du till "Tillåt program hämtade från: Var som helst."

Testade det tidigare, men det är inget sådant felmeddelande. Det står helt enkelt "The application 'XXXX' can't be opened."

Gäller både 'RPi-sd card builder v1.2' samt 'ApplePi-Baker'.

Jag testade att mounta enligt en annan tutorial, via terminalen. (http://computers.tutsplus.com/articl...-pi--mac-53600)

Jag följde alla steg, och det ser bra ut. När man kopplar in SD-kortet i datorn nu så heter det "boot" och där ligger en hel del filer och så. Kanon tänkte jag.

Men när jag kopplar in SD-kortet i RPi:n så händer det absolut ingenting. (Ja, den har ström och HDMI-sladden sitter i som den ska).

Tips?
Citera
2016-08-20, 15:49
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgU
Testade det tidigare, men det är inget sådant felmeddelande. Det står helt enkelt "The application 'XXXX' can't be opened."

Gäller både 'RPi-sd card builder v1.2' samt 'ApplePi-Baker'.

Jag testade att mounta enligt en annan tutorial, via terminalen. (http://computers.tutsplus.com/articl...-pi--mac-53600)

Jag följde alla steg, och det ser bra ut. När man kopplar in SD-kortet i datorn nu så heter det "boot" och där ligger en hel del filer och så. Kanon tänkte jag.

Men när jag kopplar in SD-kortet i RPi:n så händer det absolut ingenting. (Ja, den har ström och HDMI-sladden sitter i som den ska).

Tips?
Är kortet FAT formaterat?
Citera
2016-08-20, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Är kortet FAT formaterat?

Ja, det var nåt steg i tutorialen där man gjorde så.

Hittade ett config.txt på SD-kortet nu, där det stod:
"# uncomment if you get no picture on HDMI for a default "safe" mode
#hdmi_safe=1"

Det låter ju som något man kanske vill pilla på?

EDIT: Great success! Efter att ha tagit reda på vad "uncomment" betyder har jag äntligen fått bild, och den biten verkar funka. Dock verkar den inte känna av mina Ps3-kontroller.
Senast redigerad av GoteborgU 2016-08-20 kl. 16:29. Anledning: Uppdatering
Citera
2016-08-31, 17:33
Medlem
.Kurgan.s avatar
Har ett gäng RPI 2or samt RPI3or.
De flesta kör jag Kodi på, men kan tänka mig att frigöra/swappa någon av dem från Kodi till RetroPie - om - det är någon egentlig skillnad mellan RPI2/3 vad det gäller emulation?

Finns det någon egentlig anledning till att föredra RPI3 framför en RPI2, i nuläget, om man vill köra RetroPie/Emulationstation?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in