2012-06-04, 00:53
Medlem
Tråkigt att du har hamnat i denna sitationen. Din förklaring är mer än rimlig och rätt inkompetent av tentavakten att inte kunna inse att det mycket väl kan vara så som du säger. Inte har hon någon kunskap om dina tentaritualer, inte heller om hur snabbt du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av adusch
TUSEN TACK för hjälpen!!!
Brevet ser så här ut:

Anmälan om försök att vilseleda i samband med tentamen

När tentamen hade börjat satte jag mig och skrev när metoder, definition och teorier som jag trodde skulle vara behjälpliga. Efter att sedan snabbt tittar igenom tentan, fyllde jag på med uppgifter jag behövde för att lösa uppgifterna. På ungefär en timme hade jag skrivit runt 4 sidor. Anledningen till att jag gjorde på detta sätt var att jag vid tidigare tentor känt mig mycket stressad och glömt bort viktigt information, något jag inte vill upprepa.

Efter cirka 70 minuter så gick Tentamensvakten runt och ta en första kontrollrunda, när vakten upptäckte anteckningar undrade vakten ”hur jag hann skriva ner så mycket inom så kort tid och varför jag hade så många kladdpapper”. Jag förklarade för tentamensvakten att de pappers ark som tillhandahölls fanns på bordet.

Tentamensvakten tog mina anteckningar och lämnade salen, hon återvände efter cirka 10 minuter. Hon tog då mina original i beslag och gav mig kopior av mina anteckningar. I samband med detta blev jag informerad om att jag hade blivit anmäld till disciplinnämnden.

Jag skrev färdigt tentan och lämnade in den runt 17:30.

Jag har inte försökt att vilseleda någon, den inträffande händelsen är istället resultatet av ett missförstånd. Mitt primära syfte med att anteckna metoderna under provets gång har varit för att undvika stress.

Jag anser att jag har agerat helt och hållet i linje med de föreskrifter som finns för tentamen och jag hoppas att betygsnämnden efter att ha läst igenom min redogörelse nu inser att det rör sig om en feltolkning från tjänstgörande tentamensledare. Jag hoppas därför att vi kan nå samförstånd i den här frågan.

Med vänliga hälsningar XY

vad tycks? ska jag skriva ut den och lämna in den personligt?

tack för all hjälp!!!

Skulle uppmuntra dig till att läsa igenom eridicos inlägg och andra synpunkter en gång till, och skriva om brevet. Ska vara ärlig och säga att jag tycker det första utkastet är bättre än detta som inte känns helt genomarbetat.

Några specifika synpunkter:

* "Jag förklarade för tentamensvakten att de pappers ark som tillhandahölls fanns på bordet."
Jag tycker du bör överväga att skriva "avändes" istället för "tillhandahölls" eftersom det blir mkt mer tydligare och kraftfullare. Dessutom är det "pappersark", och lägg till "...fanns på bordet när tentamen började."

* "Jag hoppas därför att vi kan nå samförstånd i den här frågan."
Uppmuntrar dig till att helt strycka denna menning. Detta är ingen diskussion där man ska nå någon kompremiss, det hela är ett missförstånd.

Som sagt läs igenom övriga kommentarer och synpunkter och skriv om

TILLÄGG: Dessutom, jag tycker du bör skriva så tydligt som möjligt och vara ganska kraftfullt och direkt i tonen än att försöka få in formella och "intellektuella" ord här och där.
Senast redigerad av Wazzardium 2012-06-04 kl. 00:56.
Citera
2012-06-04, 10:48
Medlem
zxqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adusch
Har fetstilat det som jag tycker du VERKLIGEN borde ändra, få bort "mina" och "anteckningarna" ur texten, tycker du ska ersätta det med "kladdpapper" då "mina anteckningar" lätt kan få en att tänka i tankebanor så som att det var "dina privata anteckningar som du hade med dig hemifrån" medan "kladdpapper" låter som något du har gjort på plats.

Här är det "korrigerat";
Citera
2012-06-04, 11:16
Medlem
Sapphiruss avatar
Näst sista stycket: borde inte betygsnämnnden vara disciplinnämnden?

Annars tycker jag det verkar bra. Kortfattat och sakligt. Jag hoppas att du får det här överstökat snart

Om man tittar utifrån så verkar det som att du skulle kunna ha fuskat, men jag tror det blir svårt att bevisa. Misstolka mig rätt nu, jag menar inte att anklaga dig. Däremot är det åtminstone så på LiU att misstänkt fusk skall anmälas, det finns mao inte så mycket till mellannivå där en lärare som kanske är mer eller mindre imponerad av det du gjort gör en första prövning. Det tycker jag är en sund inställning, att det är en objektiv grupp som bedömer alla misstankar.
Citera
2012-06-06, 22:55
Medlem
kaktusagents avatar
Hur gick det på mötet ts?
Citera
2012-06-08, 16:38
Medlem
Det gick sådär..

Jag svarade på några frågor och hon sa att: "..på alla bord befinner sig tio papper, på ditt bord fanns det 18 papper...", jag sa att det var tentamenspapper och det är omöjligt att få tag på pappren, hon sa att man kunde ta med sig efter tentan extra papper, så egentligen är det ända "hålet" i historien, som gör hela misstänksam.

Jag fick idag ett kallelse av discplinnämnden, de kommer ringa mig nästa vecka och där ska beslutet tas upp. Jag kan också gå dit (ej obligatorisk), men jag kommer inte kunna gå dit pga att jag är i bortrest. I alla fall bad jag de att ringa mig.

Vad tycker ni hur ska konfrontera med att jag hade 18 papper istället för 10 papper? Kan det räknas som ett bevis? För jag tycker det är ett normalt mänskligt fel att blanda ihop pappren och dela ut fler papper än som det ska. Jag tycker det är förjävligt att bli dömt på en sån missförståelse

So please help!!!! några synpunkter jag borde nämna under samtalet?
Citera
2012-06-08, 20:47
Medlem
Men du kontrade väl med hur orimligt det vore att ta med sig tomma ark? Åtta ark för mycket enl. dem och du nämner inledningsvis att du skrev totalt fyra "kladdpapper". Varför ta med sig fyra tomma ark till en tentamen?

Lycka till!
Citera
2012-06-08, 23:22
Medlem
Adgos avatar
Dela med dig av din historia till media. Försök få den största nyhetstidningen i din region att publicera en artikel om vad som har hänt så kanske högskolan du går på ändrar sig.
Citera
2012-06-09, 14:07
Medlem
Kommer bli en ord-står-mot-ord grej, jag tycker ändå att bevisbilden mot dig är lite risig och tror du frias. Om du fälls är det värsta straffet inte att du får ta några veckors/månaders semester från skolan utan skammen över att du är stämplad som fuskare. Det går att driva vidare via domstol men kan bli dyrt om du förlorar i högre instanser.

Jag har hört att dessa "akademiska anti-meriter" på något vis registreras och kommer fram om man gör ett utökat registerutdrag ur Ladok (syns att man varit avstängd från skolan pga fusk) men vet inte om det är skitsnack.
Citera
2012-06-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Kommer bli en ord-står-mot-ord grej, jag tycker ändå att bevisbilden mot dig är lite risig och tror du frias. Om du fälls är det värsta straffet inte att du får ta några veckors/månaders semester från skolan utan skammen över att du är stämplad som fuskare. Det går att driva vidare via domstol men kan bli dyrt om du förlorar i högre instanser.

Jag har hört att dessa "akademiska anti-meriter" på något vis registreras och kommer fram om man gör ett utökat registerutdrag ur Ladok (syns att man varit avstängd från skolan pga fusk) men vet inte om det är skitsnack.

Studieavbrott syns så klart i Ladok - det blir ju en åtminstone lucka i studierna. Men vilka arbetsgivare begär Ladok-utdrag?
Citera
2012-06-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Studieavbrott syns så klart i Ladok - det blir ju en åtminstone lucka i studierna. Men vilka arbetsgivare begär Ladok-utdrag?

De som vill se betyg? Är kanske inte extremt vanligt men hos vissa specifika företag och sektorer är det kutym.
Citera
2012-06-20, 03:39
Medlem
Discplinsnämndens beslut: jag fick en avstängning av sex veckor!

Mina föräldrar tycker att jag ska överklaga, vad tycker ni..vad händer exakt om man överklagar?
Motiveringen får jag som brev varför jag fick en avstägning.

Mycket tråkigt...! Att en student blir stämplat som fuskare, som inte har gjort något är oacceptabelt!
kommer missa sex veckor, två kurser som jag inte kommer kunna klara!
Citera
2012-06-20, 06:08
Medlem
Tungt. Du förlorar inget på att överklaga, däremot skall man väll säga att chansen för upprättelse är inte direkt fantastisk men den är naturligtvis större än om du inte gör något alls. Rättssäkerhetsläget för stundenter i fall som detta är väldigt lågt, man skall i princip på något sätt bevisa att man är oskyldig vilket är väldigt svårt.

Det tyngsta är dock som sagt att bli fälld för något man vet med sig att man inte har gjort, jag misstänker att det är betydligt vanligare än man kan tro. De brukar helt enkelt lite mer på "myndighetspersoner" än studenter. Nästa grej som svider är ju som sagt att det är ingen CSN på 6 veckor. När börjar deras avstängning att gälla? Sex första veckorna av HT eller? Om du överklagar deras beslut är du fortfarande avstängd under perioden det tar att överklaga? Det kan ta ett slag för dem att fatta beslut. Kan vara värt att kolla upp de två sakerna om du inte får reda på det.

Vad skall du göra under dina sex veckor? Du kan teoretiskt sätt fortsätta att läsa och plugga, du får bara inte vara med i skolan på undervisningen, ha kontakt med lärarna eller skriva några tentor. Kolla om du får skriva kursen du missar på omtentan istället om du bara registrerar dig på kursen i efterhand, då kan du plugga själv hemma i sex veckor och skriva den senare. Sex veckor är inte så lång tid, det är "bara" en kurs så det går att läsa ikapp terminen i den meningen om du vill.

Under dina sex veckor skulle jag också kolla om det finns en annan skola som har samma utbildning och när tiden eller terminen är slut så byter du skola om du har möjlighet.

Hur exakt överklagar man? Du får instruktioner om det när du får discipinnämndens beslut. Men det är väldigt enkelt och ungefär samma grej som du just gjorde. Skillnaden är att det är Förvaltningsrätten som avgör ärendet istället för skolan.

Om du vill, har möjlighet, ekonomiska resurser osv så kan du ta hjälp av någon juridiskt kunnig person för att författa överklagandet. Lite beroende på vart du bor så brukar det finns juridiskhjälp att få normalt sätt till liten eller utan kostnad, särskilt om du bor i närheten av en stad där de utbildar jurister. Om du vill närvara vid förhandligen ange det i din överklagan annars tar de bara in skriftliga svar från båda parter och kör den utan att ni är där. Sker inget extremt kommer skolan bara skicka ett "standard svar" om att du blivit fäld av dem och bifoga samma information du får.

Motiveringen du kommer få av skolan kommer vara väldigt tunn, förvänta dig inga stordåd där. Det kommer i princip vara "vi hittade extra papper vid en skrivning, han måste ha fuskat, det kom vi fram till, the end". Men försök att bemöta deras påståenden i överklagan, bara för att de säger och tycker något betyder inte att det är sant.

Skulle du förlora i Förvaltningsrätten kan du fortsätta att överklaga till Högsta Förvaltningsrätten osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in