• 1
  • 2
2012-05-25, 18:51
Medlem
Hej på er, det är så att jag hade tenta idag (14:30) - totalt 4 timmar!

När vi fick tentamen så skrev jag ALLT jag kom ihåg på pappret (kladd) med blyertspenna, jag skrev typ 4 sidor med alla metoder och defintion jag kunde.
Det har gått en timme så har jag börjat svara på frågorna och som hjälp använde jag mina kladdpapper!!

det har gått 70min., alltså 10min. efter jag skrev klar allt jag kom ihåg (15:40) så kom läraren och gick runt, hon såg mina papper och frågade vart de kom från..
jag svarade att det va mina kladdpapper, jag har antecknat allt jag kom ihåg innan jag glömmer bort det! Hon påstod att jag inte skulle hinna skriva allt det dära inom så kort tid (70min.). Hon tog pappren (kladdpapper) och gick iväg, 10min senare fick jag tillbaka pappren, fast KOPIOR! hon sa till mig att jag blev anmäld till discplinnämnden! Jag tyckte det var absurt! Varför?? för att jag skrev så mycket under så kort tid?

Iaf..efter 3 timmar (totalt) har svarat på alla frågor och lämnat in tentamen, jag frågade vad som händer näst, hon sa att disciplinnämnden kommer ringa mig !!!

Bra o veta: Jag har antecknat allt jag kom ihåg, även saker som inte kom upp i tentan!!

Det har inga bevis att jag "fuskade", vad är det värsta som kan hända? Vad ska jag säga som försvar?

tack på förhand!
Citera
2012-05-25, 18:55
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adusch
Hej på er, det är så att jag hade tenta idag (14:30) - totalt 4 timmar!

När vi fick tentamen så skrev jag ALLT jag kom ihåg på pappret (kladd) med blyertspenna, jag skrev typ 4 sidor med alla metoder och defintion jag kunde.
Det har gått en timme så har jag börjat svara på frågorna och som hjälp använde jag mina kladdpapper!!

det har gått 70min., alltså 10min. efter jag skrev klar allt jag kom ihåg (15:40) så kom läraren och gick runt, hon såg mina papper och frågade vart de kom från..
jag svarade att det va mina kladdpapper, jag har antecknat allt jag kom ihåg innan jag glömmer bort det! Hon påstod att jag inte skulle hinna skriva allt det dära inom så kort tid (70min.). Hon tog pappren (kladdpapper) och gick iväg, 10min senare fick jag tillbaka pappren, fast KOPIOR! hon sa till mig att jag blev anmäld till discplinnämnden! Jag tyckte det var absurt! Varför?? för att jag skrev så mycket under så kort tid?

Iaf..efter 3 timmar (totalt) har svarat på alla frågor och lämnat in tentamen, jag frågade vad som händer näst, hon sa att disciplinnämnden kommer ringa mig !!!

Bra o veta: Jag har antecknat allt jag kom ihåg, även saker som inte kom upp i tentan!!

Det har inga bevis att jag "fuskade", vad är det värsta som kan hända? Vad ska jag säga som försvar?

tack på förhand!

Bara berätta som det är. Det är deras bevisbörda.
Citera
2012-05-25, 18:57
Medlem
KonradMorgans avatar
Så om jag förstått dig rätt då skrev du ner allting efter att du hade satt dig ner och tentan börjat? Om detta är fallet så är det absolut inte fusk. Frågan är om de i efterhand tror på din förklaring eller hennes.

Är det något som utmärker själva pappret? På mina juristtentor så brukar vi få papper med skolans logga på. Om detta är fallet så är du säkrad.
Citera
2012-05-25, 19:00
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Är det något som utmärker själva pappret? På mina juristtentor så brukar vi få papper med skolans logga på. Om detta är fallet så är du säkrad.
På LiTH får vi ta med sådana papper hem (kladd osv) så det är inget som säger att du inte hade med dig sådana - kontrollerar de verkligen att ni inte ta med er sådana papper hem?
Citera
2012-05-25, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Så om jag förstått dig rätt då skrev du ner allting efter att du hade satt dig ner och tentan börjat? Om detta är fallet så är det absolut inte fusk. Frågan är om de i efterhand tror på din förklaring eller hennes.

vi får av de papper (vita med namn-, datum-, personnrrutor man ska fylla i) totalt fick jag 20papper, men hon påstod att man fick bara 10papper i början, papprena & instruktionerna låg redan på bordet innan vi kom in.

När jag blev klar med tentan, så lämnade jag tillbaka runt 6 papper som jag inte har använt, men kunde lika ta med mig de. finns alltså ingen kontroll..
Citera
2012-05-25, 19:18
Medlem
Sapphiruss avatar
Det låter tråkigt!

Börja med att gå till din studentkår. Där kan du få stöd och hjälp i processen. Det är knappast första misstanken om fusk de har hanterat

Jag har svårt att tro att de kan få igenom det här, och i så fall går det alltid att överklaga. En sida per kvart är ju inte orimligt om man bara skriver det man kommer ihåg utan att fundera.
Citera
2012-05-25, 20:29
Medlem
Väldigt tråkigt att höra. Jag brukar själv göra nästan exakt som du verkar ha gjort och det har aldrig varit något problem. Jag kommer till tenta salen, skriver in mig, får min plats, tar några papper på vägen till min plats och på dessa kladdar jag sedan ner lite saker jag tror jag kommer ha nytta av eller är rädd att glömma bort. Det är aldrig någon som har kommenterat eller haft någon invändning emot det. Men detta kan ju variera från skola till skola.

Att du skrivit upp saker som inte var med på tentan är inte direkt någon förmildrande omständighet för om du skulle gjort en fusklapp hade du inte heller vetat vad du skulle ha med på din fusklapp.

Att du hade fler papper betyder ingenting då man kan hämta i princip hur mycket papper man vill eller få hur många man vill ha. Är det inte så på alla skolor? Man får en 5 stycken från början och behöver man fler hämtar man eller så ber man tentavakterna om det som kommer de med dem.

Din lärares uppfattning om hur mycket text man hinner kladda ner på en timme får stå för henne. Jag kan fylla 4-5 sidor med text ganska fort, på klart mindre tid än du avsatte men det lär vara lite stavfel och kanske inte direkt helt sammanhängande bra text. Att du skriver fort är inget tecken eller bevis för fusk. Att de tar dina kladdpapper i beslag är dock helt i sin ordning, de gör de alltid vid misstänkta fusklappar.

Lite udda är det att det var läraren som gjorde upptäckten och inte tentavakterna som gått runt, kollat dina grejer, idkort - kårleg (om ni fortfarande använder det) osv.

Att Disciplinnämnden på din skola skulle ringa var något nytt. Vanligen brukar de höra av sig via brev. De förklarar då lärarens version och ger dig möjlighet att ge din version av händelsen. Det är då bara att förklara hur det verkligen har gått till.

Vad är det värsta som kan hända? Du kan bli avstängd från skolan i ett antal månader och de i sin tur meddelar CSN som ställer in utbetalningen av pengar. Du blir då också garanterat underkänd på kursen i frågan.

Hur du skall försvara dig? Det beror på vad de säger. Förklara på ett lungt sätt hur det faktiskt har gått till. Tala därefter om att lärarens påståenden således är felaktiga och att det har skett någon form av missförstånd. Kritisera INTE läraren, skolan eller disciplinnämden för de brukar bli väldigt sura då.

Återkom när de har hört av sig så kanske vi kan komma på ett lämpligt svar här i tråden.
Citera
2012-05-25, 23:48
Medlem
Moveyourminds avatar
Vilket as! Brukar själv ofta memorera en rad satser, nyckelord och formler som jag sedan skriver ner det första jag gör när tentan börjar för att vara säker på att jag inte fuckar upp dem senare :S Hade detta hänt mig under en tenta hade jag blivit så upprörd att jag misslyckats med hela tentan :/
Citera
2012-05-26, 00:46
Medlem
Du kan nog vara lugn ts, 4 sidor kan man lätt skriva på 15-20 minuter om man vill så de 70 minuter de hävdar vara för kort tid är absurt. Sedan kan de inte bevisa något heller (eftersom du inte har fuskat) så du bör inte behöva oroa dig det minsta.
Citera
2012-05-26, 19:07
Medlem
De flesta högskolor har särskilda papper man skriver tentor på. Om dina anteckningar är på sånt papper kommer nämnden knappat kunna straffa dig.
Du kommer få möjlighet att skriva en kort redogörelse för vad som hände och du kommer få träffa
högskolans handläggare för diciplinärenden. Var ärlig då! Tala sanning och förklara lugnt vad som hände.

Den handläggaren kommer sedan berätta för rektorn om vad som hänt. Rektorn kan då välja att antingen fria dig direkt eller skicka ärendet till nämnden. I nämnden sitter ett par representanter från studentkåren.
Tro inte att studentkåren sitter där för att försvara dig eller hjälpa dig, om de tror att du fuskade kommer de rösta för att straffa dig, men de vet hur tentor går till rent praktiskt så om du talar sanning kanske de kan förstå hur det kunde hända...

Om du frias händer inget mer. Om du fälls kan du antingen få en varning eller bli avstängd. Avstängning
innebär att du inte får gå på lektioner och får inget studiebidrag.
Citera
2012-05-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av positivisten
De flesta högskolor har särskilda papper man skriver tentor på. Om dina anteckningar är på sånt papper kommer nämnden knappat kunna straffa dig.
Du kommer få möjlighet att skriva en kort redogörelse för vad som hände och du kommer få träffa
högskolans handläggare för diciplinärenden. Var ärlig då! Tala sanning och förklara lugnt vad som hände.

Den handläggaren kommer sedan berätta för rektorn om vad som hänt. Rektorn kan då välja att antingen fria dig direkt eller skicka ärendet till nämnden. I nämnden sitter ett par representanter från studentkåren.
Tro inte att studentkåren sitter där för att försvara dig eller hjälpa dig, om de tror att du fuskade kommer de rösta för att straffa dig, men de vet hur tentor går till rent praktiskt så om du talar sanning kanske de kan förstå hur det kunde hända...

Om du frias händer inget mer. Om du fälls kan du antingen få en varning eller bli avstängd. Avstängning
innebär att du inte får gå på lektioner och får inget studiebidrag.

Alltså största problem som oroar mig, när hon kom fram och sa "vart kom det här ifrån" så såg hon mina papper som jag har kladdat + att jag hade för många papper på bordet, man fick 10 papper och jag hade 20 papper!!!

Jag sa att ni kanske råkade ge mig dubbelt så många papper, jag vet inte! + jag visste inte att man fick 10 papper i början, jag såg bara pappren på bordet och jag började skriva. Man fick gå fram och hämta mer, vad jag inte gjorde då jag hade tillräcklig med papper!

Så det enda som oroar mig är att Disciplinnämnden säger du hade 20 papper på bordet, det misstänker att jag tog med mig extra papper hemifrån, vilket är omöjligt då man inte kan skaffa de pappren - pappren är bara för tentamen. jag är så nervös, allt det hära kommer fuckar up min utbildning!!!

Om jag får tex 6 veckor avstängning gäller det efter sommarlovet eller när det har beslutat det!?
De säger att det tar cirka 1 vecka tills det har bestämt sig.
Citera
2012-05-28, 16:15
Medlem
Peakmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adusch
Alltså största problem som oroar mig, när hon kom fram och sa "vart kom det här ifrån" så såg hon mina papper som jag har kladdat + att jag hade för många papper på bordet, man fick 10 papper och jag hade 20 papper!!!

Jag sa att ni kanske råkade ge mig dubbelt så många papper, jag vet inte! + jag visste inte att man fick 10 papper i början, jag såg bara pappren på bordet och jag började skriva. Man fick gå fram och hämta mer, vad jag inte gjorde då jag hade tillräcklig med papper!

Så det enda som oroar mig är att Disciplinnämnden säger du hade 20 papper på bordet, det misstänker att jag tog med mig extra papper hemifrån, vilket är omöjligt då man inte kan skaffa de pappren - pappren är bara för tentamen. jag är så nervös, allt det hära kommer fuckar up min utbildning!!!

Om jag får tex 6 veckor avstängning gäller det efter sommarlovet eller när det har beslutat det!?
De säger att det tar cirka 1 vecka tills det har bestämt sig.

Peakman här.

Ta det lugnt, jag har också blivit oskyldigt misstänkt får fusk och dylikt men jag tänker alltid "Gud vet att jag är oskyldig,då kommer jag aldrig få skulden", så om du innerst inne vet att du är oskyldig och inte fuskat avsiktligt så ska du känna dig lugn för inget kommer att hända dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in