2012-05-25, 10:58
Medlem
Hejsan svejsan!

Jag har en fråga, som jag hoppas någon av er har svar till ((:
Det är så, att mitt förflutna är allt annat är guld och gröna skogar, har gjort en del saker jag ångrar djupt, vissa av valen gav resultat som slutade i sms lån och dylikt.

Nu på sistone har livet dock fått en grymt positiv vändning, fått jobb samt gått ur min långa depresion, livet är åter igen riktigt jävla gott!
Men som sagt, nu till min fråga.. Jag är i behov av pengar, en tusenlapp hade räckt, vilket hade gjort att alla skulder jag har sen mitt förflutna är borta, och jag kan blicka framåt istället.
Att betala tillbaka pengarna är inget problem då lönen har börjat dra igång, och nästa lön blir lite bättre (returaktiv lön). Vet verkligen inte var jag ska låna, har ett gammalt sms-lån jag inte betalat tillbaka (jag vet, smslån är typ det sämsta du kan göra någonsin), men dum och naiv som jag var gjorde jag det för ett par år sen ändå.. Så min fråga, åter igen. Har ni några tips, eller ideér hur jag snabbt kan låna, eller komma i kontakt med tusen kronor, hade varit underbart ifall det gick igenom..

Som sagt, mitt liv har gått från att vara piss till att bli underbart, kan inte beskriva min livsglädje, men som sagt jagar en skuld från det förflutna mig..

jag tackar för mig och hoppas på snabba svar Med mycket vänlig hälsning.

OBS. Är 19år, och har inte fast anställning, tror det jag har kallas tillsvidareanställning.
Citera
2012-05-25, 11:43
Medlem
Lekes avatar
Har du ingen släkting eller nära bekant du kan låna av? Det rör sig ju ändå inte om så mycket pengar. Varför kan du inte betala tillbaka när du får lönen? Eller är det monsterränta som gör att du måste betala snabbt?
Citera
2012-05-25, 11:47
Medlem
kurt-sunes avatar
samla burkar.... nu får man dubbelt så mycket för varje burk . Går fortare än du tror! Lite skämmigt kanske, men det kan ge en bra slant fort. Håll koll när det är många törstiga människor på samma plats. Högsäsongen är redan här.
Citera
2012-05-25, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Har du ingen släkting eller nära bekant du kan låna av? Det rör sig ju ändå inte om så mycket pengar. Varför kan du inte betala tillbaka när du får lönen? Eller är det monsterränta som gör att du måste betala snabbt?

Det är så att jag har typ halvt separerat från mammas släkt, då dom beter sig riktigt illa mot både mig och min pappa, så dom är inget val, mamma och pappa har hjälpt mig med skulder innan, så släktingar eller så är inget val tyvärr, hade inte varit det även om det handlade om bara 500kr..
Min pappas släkt är inte ekonomiskt välutrustade, tyvärr, och pappa har knappt pengar till sig själv, det är ett jävla dilemma allt ihop..

Angående lönen; Började jobba i april, två dagar.. Fick inte lön i april utan nu i maj, men jag fick information att jag skulle få lön från både maj + april, men fick bara för dom två dagarna från maj.
Och här sitter jag nu, med runt 1000kr i lön som direkt gick till mamma för att bo kvar..
Citera
2012-05-25, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
samla burkar.... nu får man dubbelt så mycket för varje burk . Går fortare än du tror! Lite skämmigt kanske, men det kan ge en bra slant fort. Håll koll när det är många törstiga människor på samma plats. Högsäsongen är redan här.

Hahahaha mannen, kommer aldrig i hela världshistorien börja samla pant.. Finns ju en del lokala kändisar här i staden som fått sina smeknamn efter just deras arbete, samla burkar.
Som burk-jonas, hur kul är de? :/ haha
Citera
2012-05-25, 12:17
Medlem
CsSs avatar
Tillsvidareanställning är väl fast anställning? Dvs du har ingen slutdatum då jobbet är över? I sådana fall borde du ju gå på månadslön och fått lön för dina arbetade timmar nu i maj. Om det är tidsbegränsad anställning så har man oftast innestående lön, vilket det verkar som du har eftersom du inte fått någon lön för maj. Kan kännas tradigt nu, men är ganska gött när anställningen är över.

En tusenlapp dör du inte för, du har ju tak över huvudet och mat i magen tills du får nästa lön. Ring och förklara läget, kanske kan hjälpa? Hang in there och skit i fler lån, lätt det blir en ond cirkel.

Good luck med ditt nya liv, härligt att läsa när människor går på rätt håll!
Citera
2012-05-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Tillsvidareanställning är väl fast anställning? Dvs du har ingen slutdatum då jobbet är över? I sådana fall borde du ju gå på månadslön och fått lön för dina arbetade timmar nu i maj. Om det är tidsbegränsad anställning så har man oftast innestående lön, vilket det verkar som du har eftersom du inte fått någon lön för maj. Kan kännas tradigt nu, men är ganska gött när anställningen är över.

En tusenlapp dör du inte för, du har ju tak över huvudet och mat i magen tills du får nästa lön. Ring och förklara läget, kanske kan hjälpa? Hang in there och skit i fler lån, lätt det blir en ond cirkel.

Good luck med ditt nya liv, härligt att läsa när människor går på rätt håll!

Ja läste det på internet, just att tillsvidareanställning är fast anställning.
Saken är att det är en skuld som jag legat efter med i två månader, till en "dealer" jag handlade av innan, och han har börjat bli lite otålig, därav mitt inlägg, annars hade det kunnat vänta..

Men ja, känns riktigt gott att vara på rätt väg! Med vänlig hälsning.
Citera
2012-05-25, 13:55
Medlem
nattbushcitys avatar
Sök fonder.

Citat:
Ursprungligen postat av WallWriter
Hahahaha mannen, kommer aldrig i hela världshistorien börja samla pant.. Finns ju en del lokala kändisar här i staden som fått sina smeknamn efter just deras arbete, samla burkar.
Som burk-jonas, hur kul är de? :/ haha

Detta slutar aldrig förvåna mig. Du behöver få ihop en tusenlapp och väljer att starta en tråd om det på Flashback vilket tyder på att du är desperat. Men när du får en idé om hur du kan få fram pengarna skrattar du bara och säger att du inte vill sänka dig till den nivån. Det tolkar jag som att du inte alls egentligen behöver pengarna och frågan är då varför du startade tråden.

Är din stolthet viktigare än att betala skulderna? Om svaret är "ja" på den frågan förstår jag varför du sitter där du sitter.
Citera
2012-05-25, 14:19
Medlem
Har du några betalningsanmärkningar? Annars skulle jag promenera iväg till banken och boka ett möte. Ta med dig en kopia på ditt anställningsavtal och säg som det är att du behöver ett mindre lån för att lösa några skulder som du har dragit på dig. Att ta ett blancolån via nätet (när du inte har någon deklarerad inkomst) blir nog svårt.

Vad bra att det har vänt för dig, se nu till att bygga upp en liten buffert (och hårdprioritera det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in