• 1
  • 2
2012-05-25, 08:56
Medlem
Stess avatar
Jag har sett en hel del godman-ärende och det som slår mig är att Swedbank verkar vara kraftigt överrepresenterade (>60% ) som privatbank hos folk som behöver hjälp med att hantera ekonomin.

Jag tycker att det låter osannolikt att >60% av genomsnittspopulationen har Swedbank så därför borde det finnas någon annan förklaring.

Har de varit frikostiga med blancolån?
Många kontor i "dåliga" område?
Marknadsföring mot dessa grupper?
Någon som har någon annan teori?

Givetvis är denna "studie" helt ovetenskaplig och är bara en personlig iakttagelse av bankfördelningen.
Senast redigerad av Stes 2012-05-25 kl. 09:32.
Citera
2012-05-25, 09:12
Medlem
Nu har jag inte Swedbank. Men jag har bott på olika platser och har sett olika bankkontor. Tycker ändå att deras bankkontor brukar ligga centralt, och i bra område. Så tror inte det handlar om att Swedbank har bankkontor i "dåliga" områden där många är socialt utsatta.

Banker i allmänhet vill väl ha kunder som kan betala för sig. Både när det gäller lån, bankens egna avgifter (internetbank, betalningsmöjligheter, ett bankkort etc). Då riktar man väl sig knappast mot folk med dålig ekonomi och som kanske har en god man.

Hur har du kunnat se så många god man-ärenden förresten? Skulle tro att de flesta bokar in "privata" möten för rådgivning etc, istället för att gå till kundtjänstpersonalen (de som man ser när man kommer in i lobbyn och som står vid en disk och hjälper alla som kommer dit spontant).
Citera
2012-05-25, 09:24
Medlem
På min tid - då det begav sig...var man tvungen att öppna Sparbankskonto (numera Swedbank) om man ville ha studielån.

En del arbetsgivare vägrade också att betala ut lön till någon annan bank än sparbank.

Så såg DDR Sverige ut på 1980 talet.

Idag sänkte Nordeas Och Handelsbankens betyg. Swedbank stabilt högt kreditbetyg.
Citera
2012-05-25, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stes
Många kontor i "dåliga" område?
Absolut. Känner igen den kopplingen, många kontor utanför stadskärnorna.
http://www.swedbank.se/privat/kontak...ntor/index.htm
Kontoren i Malmö är ett lysande exempel;
Bulltofta
Fosie
Nordensköldsgatan
Regementsgatan
Rosengård
Stadt Hamburgsgatan
Hyllie
Där fetade är kriminalitetens och fattigdomens nästen och de kursiva är halvdana områden.
Citat:
Marknadsföring mot dessa grupper?
Kontoren är tillräckligt med marknadsföring, man går hellre till "banken på torget" istället för "åker till banken i stan" - en bekvämlighetsfråga helt enkelt, speciellt om man är fattig och trångbodd.
-----------------------
Har själv Swedbank men skall byta inom snar framtid. Införskaffade Swedbank i ungdomsåren och har av ren bekvämlighet behållit den. Är förvisso fattig men inte socialt utslagen.
Citera
2012-05-25, 09:33
Medlem
Jag har haft swedbank i många år nu. Det är en skitbank av rang. Varför har jag dem då? Jo, för att jag fick ett bra paket där när mina inkomster var bättre. Men de har tex förnekat mig ett 50000kr lån när jag gav MINST 300000 i säkerhet och har alltid varit ursnåla med krediter. De håller också pengarna en dag längre än SEB. Nu har de inte ens pengar på kontoren, anledningen till att inte ha en renodlad internetbank är helt borta.

Förklaringen är troligen att finna i historien, där "vanligt folk" inte hade SEB och Handelsbanken, de hade en bank som nu blivit Nordea eller en Sparbank.

Jag kan inte se att någon av dina teorier stämmer överlag, men just som delar av nordea hade en mängd kontor här och var hade även sparbankerna det.
Citera
2012-05-25, 09:36
Medlem
Stess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
Absolut. Känner igen den kopplingen, många kontor utanför stadskärnorna.
http://www.swedbank.se/privat/kontak...ntor/index.htm
Kontoren i Malmö är ett lysande exempel;
Bulltofta
Fosie
Nordensköldsgatan
Regementsgatan
Rosengård
Stadt Hamburgsgatan
Hyllie
Där fetade är kriminalitetens och fattigdomens nästen och de kursiva är halvdana områden.

Kontoren är tillräckligt med marknadsföring, man går hellre till "banken på torget" istället för "åker till banken i stan" - en bekvämlighetsfråga helt enkelt, speciellt om man är fattig och trångbodd.
-----------------------
Har själv Swedbank men skall byta inom snar framtid. Införskaffade Swedbank i ungdomsåren och har av ren bekvämlighet behållit den. Är förvisso fattig men inte socialt utslagen.

Jag ändrade rubriken till en som är mer rättvis.

Kan det vara så enkelt att det är kontorens placering?

Intressant det som ArcoCortLimes säger, att man var tvungen att ha Sparbanken. Kan det vara så att de plockade upp Swedbank då och att i den gruppen är man mindre benägen att byta bank?
Citera
2012-05-25, 09:48
Medlem
Citat:
Jag ändrade rubriken till en som är mer rättvis.

Kan det vara så enkelt att det är kontorens placering?
Tror absolut att det är en avgörande faktor när det kommer till val av bank för många.

Citat:
Intressant det som ArcoCortLimes säger, att man var tvungen att ha Sparbanken. Kan det vara så att de plockade upp Swedbank då och att i den gruppen är man mindre benägen att byta bank?
Så var det för mig också när jag skulle ha mitt första bankkonto. Mitt dåvarande studiemedel var tvunget att gå via sparbanken/swedbank. Detta i kombination med deras maestro-erbjudande (kortet och kontot är i princip gratis tills du fyller 18) fick mig att välja Swedbank - samt att det låg närmst.

ugndomserbjudande
Citat:
Med ungdomserbjudandet får du mellan 13-17 år både större ansvar och bättre koll på din ekonomi. Du kan ta ut pengar i uttagsautomater, kolla hur mycket pengar du har på kontot med internet- eller telefonbanken och få en legitimation utan extra kostnad (ord. pris 400 kr). Vissa kostnader kan tillkomma då du använder bankkorten, men det är också det enda du behöver betala.

Faktumet att man kan övertrassera är nog också en faktor som spelar in för just unga. Har du över 0kr på kortet så kan du ta ut en hundring.
Citera
2012-05-25, 09:52
Medlem
congentis avatar
Jag som har bott på landet största delen av mitt liv har inte riktigt haft några andra valmöjligheter om jag och min familj inte ville ha en bank i en stor stad. (minst 50 km från oss)
Citera
2012-05-25, 12:39
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArcoCortLimes
På min tid - då det begav sig...var man tvungen att öppna Sparbankskonto (numera Swedbank) om man ville ha studielån.

En del arbetsgivare vägrade också att betala ut lön till någon annan bank än sparbank.

Så såg DDR Sverige ut på 1980 talet.

Idag sänkte Nordeas Och Handelsbankens betyg. Swedbank stabilt högt kreditbetyg.

Det ligger viss grund för ovanstående. Det började med sparbanken, sedermera Föreningssparbanken och idag Swedbank med ca 60 fristående kontor. Det var/är en "folkbank" som skulle finnas tillgänglig för alla med dess enkelhet.

Idag ser det lite annorlunda ut, men visst har detta hängt kvar. Inte minst kunderna.
Citera
2012-05-25, 12:59
Medlem
Har själv alltid haft Handelsbanken men då min sambo samt många jag känner har haft Swedbank så öppnade jag även konto där, underlättar även vid betalningar när man ibland säljer saker på internet då många som sagt har Swedbank och pengar kom över direkt.

Nu på senare tid har jag bara gått och blivit mer förbannad på dom som att dom tar en avgift för internetbanken vilket är som att man betalar dom för att jag själv gör deras jobb. Helt absurt! Sen försvinner deras bankomater och kontor från var och var annan ort eller plats där dom tidigare fått.

Som tur är har jag alltid haft kvar mitt konto hos handelsbanken och iom ett husköp och lite andra faktorer kommer jag inom kort stänga Swedbank kontot och troligen aldrig mer bli kund hos dom, känns som att i dag finns så många andra alternativ som kan vara vettigare.

Men som sagt fruktansvärt många har Swedbank i sin närhet märker man ju.

Mvh,
Viperia
Citera
2012-05-25, 13:29
Medlem
Zijns avatar
Det blev Swedbank för att de hade tillgängliga kontor och de hade bättre öppettider. De var mer tillgängliga helt enkelt.

Har haft Nordea tidigare och jag vet inte jag tycker att det var någon större skillnad åt vilket håll.

Skulle gissa på att de flesta har swedbank för att de har varit lite av "folkets" bank - socialdemokratisk och allt.
Citera
2012-05-25, 13:43
Medlem
Mina päron öppnade konto på Sparbanken som de hette då när jag föddes, detta då min farfar jobbade där och fixade lite bättre förmåner.

Det var även Sparbanken som erbjöd den bästa servicen då här i byn.

Jag kör swedbank idag enbart för jag inte orkat byta bank, alternativt komplettera med avanza då jag brukar kränga lite aktier när jag har tråkigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in