• 1
  • 2
2012-05-24, 22:12
Medlem
Har en Kia ceed diesel från 09 som bara krånglar. Dom fel jag har och har haft är :

Nuvarande fel:
Abs kontakt glapp
Kopplingen klonkar
Tappar radiokanaler
Klen spolarvätske pump
Bromsarna viner
Ratten knakar
Sättningar i rutan som har spruckit
Tjuvdrar ström ?( elhissarna fick nollställas p.g.a att strömmen dragit ur till låga nivåer ,normalt?)

Tidigare fel:
Ljudvolym på ratt trasig
Vindrutetorkare fastnar halvvägs ner på rutan
Svårt att få i backen (fortfarande så ibland)
Tändningslåset frös !
Usb glappar ( gör det fortfarande men enligt verkstad är det inget fel)

Och det värsta är att abs och esp funkade inte i 3000 mil. Dom bytte Abs givare 2 gånger och plockade ner det en gång för att kolla så dom inte hade gjort något fel en gång innan jag själv fick berätta för dom att det var styrenheten det var fel på och nu funkar det.

Allt det här och reservdelar som inte har blivit beställda , felbeställda vinterdäck (dubb istället för odubbat) 2ggr gör att jag är mer än måttligt less på verkstaden. Vad ska jag göra ? Det här är inte godkänt på något plan. Kan jag kräva återköp ? Bilen har bara gått 4000 mil och redan alla dom här felen. Är riktigt frustrerad.
Citera
2012-05-24, 22:12
Grattis, du har köpt en lågprisbil från Korea
Citera
2012-05-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marran
Har en Kia ceed diesel från 09 som bara krånglar. Dom fel jag har och har haft är :

Nuvarande fel:
Abs kontakt glapp
Kopplingen klonkar
Tappar radiokanaler
Klen spolarvätske pump
Bromsarna viner
Ratten knakar
Tjuvdrar ström ?( elhissarna fick nollställas p.g.a att strömmen dragit ur till låga nivåer ,normalt?)

Tidigare fel:
Ljudvolym på ratt trasig
Tändningslåset frös !

Och det värsta är att abs och esp funkade inte i 3000 mil. Dom bytte Abs givare 2 gånger och plockade ner det en gång för att kolla så dom inte hade gjort något fel en gång innan jag själv fick berätta för dom att det var styrenheten det var fel på och nu funkar det.

Allt det här och reservdelar som inte har blivit beställda , felbeställda vinterdäck (dubb istället för odubbat) 2ggr gör att jag är mer än måttligt less på verkstaden. Vad ska jag göra ? Det här är inte godkänt på något plan. Kan jag kräva återköp ? Bilen har bara gått 4000 mil och redan alla dom här felen. Är riktigt frustrerad.
Är allt gjort på en auktoriserad verkstad?
Citera
2012-05-25, 00:07
Medlem
Jotack farfar :/

Ja allt är gjort på bilfirman där jag köpte bilen ny, så dom är auktoriserade.
Citera
2012-05-25, 01:09
Medlem
7 års garanti på den där jäävla skiten
Citera
2012-05-25, 01:13
Medlem
Nlesjems avatar
Tråkigt att höra,men varför köpa en korean?
De borde lösa in den på goodwill för dej,köp sedan en Tysk..
Citera
2012-05-25, 01:44
Medlem
Visst är det 7 års garanti men orkar man pendla till verkstaden i 4 år till?
Jag köpte den för att jag fick ett bra pris och hade sett fram emot ett bekymmersfritt bilägande(haha).

Ska till verkstad imorgon igen och påpeka kopplingen och bromsarna , sedan ska jag ta ett snack om goodwill men dom vägrar säkert. Finns det något jag kan trycka på ?
Citera
2012-05-25, 12:05
Medlem
Citat:
Visst är det 7 års garanti men orkar man pendla till verkstaden i 4 år till?
Jag köpte den för att jag fick ett bra pris och hade sett fram emot ett bekymmersfritt bilägande(haha).

Ska till verkstad imorgon igen och påpeka kopplingen och bromsarna , sedan ska jag ta ett snack om goodwill men dom vägrar säkert. Finns det något jag kan trycka på ?
Säg at du kräver att dem tar tillbaka bilen, att du annars kommer skriva till konsumentverket, alltid bra att dra till med lite extra! Hoppas att det löser sig
Citera
2012-05-25, 20:07
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whaow
Säg at du kräver att dem tar tillbaka bilen, att du annars kommer skriva till konsumentverket, alltid bra att dra till med lite extra! Hoppas att det löser sig

Så bilhandlaren skall lida för att kunden köpt en dålig bil som han ej är nöjd med.

Nu är säkert hälften av felen äkta fel då dom har en hel del problem med vissa måndagsex. Men speciellt för BARA Kia kunder är att dom hittar så extremt mycket helt obefintliga fel som är omöjliga att hitta på verkstaden och även när kunden försöker visa felen. Då är det jävligt svårt att göra något åt dom också. Skulle man få för Kia så kunde man ju byta hela bilen men så är ju inte fallet. Är man så missnöjd så får man gå direkt till Kia och inte verkstan då dom inte byggt bilen.

Orginalstereon är kass i Kia och inte mycket att göra åt. Spelar nog ingen roll hur många stereos du får på garantin så kommer du fortfarande ha problem. Tjutande bromsar är också ett vanligt problem. Samma där nya bromsar och samma problem kommer återkomma.
Klen spolarvätskepump är det på alla. Är sådana munnstycken också som bara skall spraya rutan lite fint. Finns ingen högtrycksspolning för strålkastarna heller.
Rutan vet jag inte riktigt vad du menar med men ett vanligt problem som nästan alla kunder lämnar in för är glappande eller skrammlande ruta. Detta beror inte på något fel utan för att rutan endast sitter med ett fäste i mitten istället för två fästen som håller rutan still och rak. Detta fel kan man ju direkt dra till "man får vad man betalar för"
Kopplingscylinder har dom haft problem med så knäppande ljud skall man nog få en ny cylinder eller åtgärdat.
Citera
2012-05-25, 23:50
Medlem
Citat:

Nuvarande fel:
Abs kontakt glapp
Kopplingen klonkar
Tappar radiokanaler
Klen spolarvätske pump
Bromsarna viner
Ratten knakar

Tidigare fel:
Ljudvolym på ratt trasig
Tändningslåset frös !

Ohh skit jag som tyckte min Mersedec var en kass bil... Mycket betalt för ingenting.Dina fel skulle jag drivigt till domstol om du inte får rätt mot KIA...
Varför håller folk på att exprentera med olika bilar då man kan köpa kvallitet med en gång.
Låt bli:Korea bilar.Ge fan i franskt skit.Tänk inte på att köpa Kinesiskt i fram tiden heller..
Kineserna är där korianerna var för 10-15 år sedan dom köper europeiskt teknink kunnande för att komma ikapp...
Citera
2012-05-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Så bilhandlaren skall lida för att kunden köpt en dålig bil som han ej är nöjd med.

Nu är säkert hälften av felen äkta fel då dom har en hel del problem med vissa måndagsex. Men speciellt för BARA Kia kunder är att dom hittar så extremt mycket helt obefintliga fel som är omöjliga att hitta på verkstaden och även när kunden försöker visa felen. Då är det jävligt svårt att göra något åt dom också. Skulle man få för Kia så kunde man ju byta hela bilen men så är ju inte fallet. Är man så missnöjd så får man gå direkt till Kia och inte verkstan då dom inte byggt bilen.

Orginalstereon är kass i Kia och inte mycket att göra åt. Spelar nog ingen roll hur många stereos du får på garantin så kommer du fortfarande ha problem. Tjutande bromsar är också ett vanligt problem. Samma där nya bromsar och samma problem kommer återkomma.
Klen spolarvätskepump är det på alla. Är sådana munnstycken också som bara skall spraya rutan lite fint. Finns ingen högtrycksspolning för strålkastarna heller.
Rutan vet jag inte riktigt vad du menar med men ett vanligt problem som nästan alla kunder lämnar in för är glappande eller skrammlande ruta. Detta beror inte på något fel utan för att rutan endast sitter med ett fäste i mitten istället för två fästen som håller rutan still och rak. Detta fel kan man ju direkt dra till "man får vad man betalar för"
Kopplingscylinder har dom haft problem med så knäppande ljud skall man nog få en ny cylinder eller åtgärdat.

Möjligt att Kia ägare "hittar" på problem men jag kan beta av förklaringar på mina fel. efter att ha varit hos verkstaden och förklarat hur jag känner så känns det lite bättre och sakerna ska givetvis åtgärdas och jag får hoppas på att det blir mindre krångel i framtiden. Dock skulle jag vilja ha en ursäkt när det gäller Abs och EPS felet som jag själv fick söka upp orsaken till på internet efter att dom hade bytt samma givare 2 gånger och rivit den 1 gång. Jag tycker inte att det ska behöva vara så men dom anser att dom va jätteduktiga som bytte ut rätt del tillslut.

Abs kontakt glapp - kontakt bytt och verkar nu funka
Kopplingen klonkar - det ska dom kolla upp
Tappar radiokanaler - ny stereo beställd. Möjligt att dom är kass . Men ska väll endå kunna behållarn en kanal när man lyssnar på den ?
Klen spolarvätske pump - ska rensa spolarmunstycken och se om de blir bättre
Bromsarna viner - verkar jag få leva med
Ratten knakar - den kan jag ta på man får vad man betalar för kontot
Sättningar i rutan som har spruckit - sprickan har börjat precis vid taket och inget stenskott syns , täcks inte av garanti
Tjuvdrar ström ?( elhissarna fick nollställas p.g.a att strömmen dragit ur till låga nivåer ,normalt?) - hänt ett par ggr , så kanske inte är hela världen

Tidigare fel:
Ljudvolym på ratt trasig - utbytt
Vindrutetorkare fastnar halvvägs ner på rutan - hade hoppat ett par steg i splincen
Svårt att få i backen (fortfarande så ibland) - la i någon sorts bricka
Tändningslåset frös - tändningslåset smörjt med vattenbaserad pasta vid montering
Usb glappar - tar inte emot enheter

Edit * Abs och Esp fel - Abs givare bytt 2 gånger och riven en för att kolla så de inte va något fel på monteringen . Det var styrboxen som var trasig
Senast redigerad av marran 2012-05-26 kl. 15:01. Anledning: Missade en grej
Citera
2012-05-26, 19:29
Medlem
club01s avatar
Citat:
Möjligt att Kia ägare "hittar" på problem men jag kan beta av förklaringar på mina fel. efter att ha varit hos verkstaden och förklarat hur jag känner så känns det lite bättre och sakerna ska givetvis åtgärdas och jag får hoppas på att det blir mindre krångel i framtiden. Dock skulle jag vilja ha en ursäkt när det gäller Abs och EPS felet som jag själv fick söka upp orsaken till på internet efter att dom hade bytt samma givare 2 gånger och rivit den 1 gång. Jag tycker inte att det ska behöva vara så men dom anser att dom va jätteduktiga som bytte ut rätt del tillslut.

Abs kontakt glapp - kontakt bytt och verkar nu funka
Kopplingen klonkar - det ska dom kolla upp
Tappar radiokanaler - ny stereo beställd. Möjligt att dom är kass . Men ska väll endå kunna behållarn en kanal när man lyssnar på den ?
Klen spolarvätske pump - ska rensa spolarmunstycken och se om de blir bättre
Bromsarna viner - verkar jag få leva med
Ratten knakar - den kan jag ta på man får vad man betalar för kontot
Sättningar i rutan som har spruckit - sprickan har börjat precis vid taket och inget stenskott syns , täcks inte av garanti
Tjuvdrar ström ?( elhissarna fick nollställas p.g.a att strömmen dragit ur till låga nivåer ,normalt?) - hänt ett par ggr , så kanske inte är hela världen

Tidigare fel:
Ljudvolym på ratt trasig - utbytt
Vindrutetorkare fastnar halvvägs ner på rutan - hade hoppat ett par steg i splincen
Svårt att få i backen (fortfarande så ibland) - la i någon sorts bricka
Tändningslåset frös - tändningslåset smörjt med vattenbaserad pasta vid montering
Usb glappar - tar inte emot enheter

Edit * Abs och Esp fel - Abs givare bytt 2 gånger och riven en för att kolla så de inte va något fel på monteringen . Det var styrboxen som var trasig

Ja ABS kontakten är lite surt. Men tyvärr så är ju vissa fel svåra att hitta och det ända dom kunde få fram var en trasig givare. Dock efter första gången så borde man ju kämpa lite mer för att vara riktigt säker vilket dom inte verkar gjort.
Ljudvolymen är ett jättevanligt problem på Kia och det byter man ut stereon för. Alltså borde din stereo vara bytt redan men fortfarande problem. Får hoppas dom gjort någon ändring sen sist på den så kanske problemen försvinner.
Svårt att få i backen är också ett problem dom haft. Vi fick aldrig någon riktig åtgärd på detta så det vi gjorde var att köpa riktiga hårda plastbussningar (powerflex) till växelstagen så gick det bra sedan. Efter kontakt med Kia så sa dom att det var okej att vi gjorde detta på resterande bilar så antar att dom borde gå ut med liknande information till alla Kiaverkstäder.
Det med rutan som spruckit är ju ett lite lurigt fel. Väldigt svårt för kund att bevisa för Kia att det inte är sjävlförvållat av stenskott eller slag mot rutan och på så vis kommer Kia undan garantin på detta. Verkstan borde dock vara lite snälla och försöka komma runt detta eller hjälpa dig. Men det kan dom ju såklart redan ha gjort. I slutänden är det ju Kia som bestämmer och inte verkstan även om dom skulle vilja fixa felet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in