Det här vet väl nästan alla i dag tror jag men man kan ju trolla för att man tycker det är lite kul och spännande och tufft att nedvärdera våldtäktsoffer. Människan är ibland en sjuk varelse. Och i synnerhet de som tänder på att våldta. Den som våldtar vill visa vem det är som bestämmer helt enkelt. Och det har ju inget med kåthet att göra. Det handlar om att mannen känner sig maktlös och vill ha makt och tar sig makten genom att vara fysiskt starkare.
Citat:
Är det bara psykiskt sjuka som våldtar?
– De flesta gärningsmän är ”vanliga” killar och de flesta av oss har förmodligen träffat våldtäktsmän utan att ha en aning om det. Våldtäkt handlar inte alltid om sex (som är något lustfyllt och ömsesidigt) utan mer om makt- och kontrollbehov hos gärningsmannen, framförallt när det rör sig om våldtäkt inom en relation.
Citat:
Om en kille blir våldtagen av en annan kille, betyder det då att han är bög?
– En våldtäkt mellan killar behöver inte betyda att varken den som våldtar eller den som blir våldtagen är bög. Ett sexuellt övergrepp handlar inte bara om en sexuell handling från gärningsmannen utan det kan handla om sexuell förnedring.
http://www.okejsex.nu/myter_om_sex
Citat:
hemma hos dig själv eller någon du känner.
Kan en tjej bli våldtagen även om hon inte har kort kjol och tajt topp?
– Att våldtäktsoffret skulle vara någon som är särskilt sexigt eller utmanande klädd är en myt som ofta används för att lägga skuld på offret. I verkligheten kan våldtäktsoffret se ut som vem som helst.
Citat:
Skötsamma tjejer blir aldrig våldtagna, men det blir tjejer som festar, ligger med många killar och inte är vaksamma. Sant eller falskt?
– Det är aldrig beteendet hos en tjej som orsakar en våldtäkt. En våldtäkt beror alltid på att man har träffat på fel person, vilket kan ske i vilken situation som helst. På krogen, i scouterna, på ridlägret, på släktfesten, på väg hem…