Citat:
Ursprungligen postat av HardCoar
Den intressanta frågeställningen är huruvida klädsel har någon betydelse för sannolikheten för våldtäkt. Rent logiskt är det för mig självklart att så är fallet, men om någon hade trovärdigt källmaterial åt ena eller andra hållet vore detta utmärkt.
Detta skulle i vilket fall som helst inte rättfärdiga våldtäkt på långa vägar, men om man medvetet ökar risken för det har man väl i viss mån sig själv att skylla?
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Visst är det så. Men hur man än vrider och vänder på det här så kan man inte komma ifrån att våldtäkt är en våldshandling och det är därmed en kriminell handling.
Så bara för att man råkar se lite naken hud är man alltså berättigad att begå en kriminell handling?
Jag tolkar det som att din fråga ovan är riktad till mig, så jag besvarar den mycket kortfattat:
Absolut inte. Det påstod jag mig veterligen aldrig heller. Faktum är att jag inte gjort något påstående som ens antyder att detta skulle vara min åsikt. Jag försökte endast klargöra logiken bakom resonemanget att lätt klädsel ökar sannolikheten för våldtäkt, som ett inlägg huruvida detta är en faktor eller ej. Det var ingen ytterligare värdering avsedd. Jag redogör dock gärna för min åsikt:
Potentiellt föreligger en
viss skuldbörda offret om detta nu
medvetet ökar risken för att bli våldtagen. Notera att klädsel enligt min mening bara är en av många faktorer som eventuellt utgör medvetna, valfria beteenden vilka magnifierar risken för våldtäkt, men att våldtäkt på intet vis någonsin kan rättfärdigas.
Läs gärna mitt ursprungliga inlägg förstaciterat här i detta inlägg. Det verkar ha undgått dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Garmethew
Du kopplar alltså våldtäkt till kåthet hos män. Tänk om det är något annat då, ett behov av att tvinga sig på någon. Vore det inte roligare då med någon som riktigt får slita av kläderna?
Jag kopplar det till sexualdrift och sexuell attraktion samt upphetsning – ja. Jag anser också att man får vara bra dum om man
inte gör det. Detta utesluter emellertid inte alls andra faktorer, och det har jag heller aldrig hävdat. Det kan mycket väl ligga något i exempelvis makten, dominansen, och kränkningen med det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Ja det är väl det som är frågan egentligen - om våldtäkt handlar om sex eller om domians. Mig veterligen brukar man säga att våldtäkt inte är sexuellt motiverat utan att det handlar om våld och dominans, men jag vet inte om det stämmer.
Eller ytterligare något annat? Jag vet heller inte om det stämmer, men det förefaller mig mycket rimligt. Sannolikt är det en kombination av flera bakomliggande faktorer, tror jag.