2013-03-31, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Men varför då göra en sexuell handling om man inte är intresserad av det sexuella?

Jag har aldrig sagt att det finns ett sexuellt ointresse. Men man kan ha sex utan att våldta, men man kan inte våldta utan att begå övergrepp på andra människor och då anse att man har rätt till det. Alltså är det det senare som gör att någon våldtar.
Citera
2013-04-01, 09:02
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garmethew
Jag har aldrig sagt att det finns ett sexuellt ointresse. Men man kan ha sex utan att våldta, men man kan inte våldta utan att begå övergrepp på andra människor och då anse att man har rätt till det. Alltså är det det senare som gör att någon våldtar.

Det är som att säga att bankrånare rånar banker för rånandets skull och inte för att de vill ha pengarna. Det är inte själva våldet som är den drivande kraften till att rånaren eller våldtäktsmannen begår brottet utan något man använder sig av för att få det de vill ha ex. pengar eller sex.
I korthet - våldet är medlet och pengar/sexet är målet.
Senast redigerad av Kate80 2013-04-01 kl. 09:05.
Citera
2013-04-01, 11:04
Medlem
Citat:
Det är som att säga att bankrånare rånar banker för rånandets skull och inte för att de vill ha pengarna. Det är inte själva våldet som är den drivande kraften till att rånaren eller våldtäktsmannen begår brottet utan något man använder sig av för att få det de vill ha ex. pengar eller sex.
Nä, jag tror inte "sexet" är målet utan våldet och makten. Om det var sex man ville utöva så skulle man försöka hitta nån att ha sex med och inte nån att våldta.

Antingen vill man ha nån som är kåt och villig eller nån som är rädd och maktlös.

Om man inte hittar nån kåt och villig att ha sex med så skaffar de flesta utlösning på egen hand och går inte och håller fast nån.
Citera
2013-04-01, 11:08
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Nä, jag tror inte "sexet" är målet utan vål inte nån att våldta.

Antingen vill man ha nån som är kåt och villig eller nån som är rädd och maktlös.

Om man inte hittar nån kåt och villig att ha sex med så skaffar de flesta utlösning på egen hand och går inte och håller fast nån.

De allra flesta brukar också skaffa pengar på laglig väg, men det betyder inte att det är själva rånandet som motiverar rånare.

Vissa våldtäkter sker också efter det att våldtäktsmannen först försökt ha sex med samtycke - kvinnan ändrar sig, men mannen genomför samlaget ändå. Varför skulle våldtäktsmannen då ens försöka att ha sex med någon som själv vill om det var våldet och inte sexet som drev honom att göra det?
Senast redigerad av Kate80 2013-04-01 kl. 11:17.
Citera
2013-04-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HardCoar
Den intressanta frågeställningen är huruvida klädsel har någon betydelse för sannolikheten för våldtäkt. Rent logiskt är det för mig självklart att så är fallet, men om någon hade trovärdigt källmaterial åt ena eller andra hållet vore detta utmärkt.

Detta skulle i vilket fall som helst inte rättfärdiga våldtäkt på långa vägar, men om man medvetet ökar risken för det har man väl i viss mån sig själv att skylla?

Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Visst är det så. Men hur man än vrider och vänder på det här så kan man inte komma ifrån att våldtäkt är en våldshandling och det är därmed en kriminell handling.

Så bara för att man råkar se lite naken hud är man alltså berättigad att begå en kriminell handling?
Jag tolkar det som att din fråga ovan är riktad till mig, så jag besvarar den mycket kortfattat:

Absolut inte. Det påstod jag mig veterligen aldrig heller. Faktum är att jag inte gjort något påstående som ens antyder att detta skulle vara min åsikt. Jag försökte endast klargöra logiken bakom resonemanget att lätt klädsel ökar sannolikheten för våldtäkt, som ett inlägg huruvida detta är en faktor eller ej. Det var ingen ytterligare värdering avsedd. Jag redogör dock gärna för min åsikt:

Potentiellt föreligger en viss skuldbörda offret om detta nu medvetet ökar risken för att bli våldtagen. Notera att klädsel enligt min mening bara är en av många faktorer som eventuellt utgör medvetna, valfria beteenden vilka magnifierar risken för våldtäkt, men att våldtäkt på intet vis någonsin kan rättfärdigas.

Läs gärna mitt ursprungliga inlägg förstaciterat här i detta inlägg. Det verkar ha undgått dig.
Citat:
Du kopplar alltså våldtäkt till kåthet hos män. Tänk om det är något annat då, ett behov av att tvinga sig på någon. Vore det inte roligare då med någon som riktigt får slita av kläderna?
Jag kopplar det till sexualdrift och sexuell attraktion samt upphetsning – ja. Jag anser också att man får vara bra dum om man inte gör det. Detta utesluter emellertid inte alls andra faktorer, och det har jag heller aldrig hävdat. Det kan mycket väl ligga något i exempelvis makten, dominansen, och kränkningen med det hela.

Citat:
Ja det är väl det som är frågan egentligen - om våldtäkt handlar om sex eller om domians. Mig veterligen brukar man säga att våldtäkt inte är sexuellt motiverat utan att det handlar om våld och dominans, men jag vet inte om det stämmer.
Eller ytterligare något annat? Jag vet heller inte om det stämmer, men det förefaller mig mycket rimligt. Sannolikt är det en kombination av flera bakomliggande faktorer, tror jag.
Citera
2013-04-01, 13:38
Medlem
Citat:

Varför tror du att våldtäktsmän inte gillar att våldta och varför våldtar de i så fall då?
Citera
2013-04-01, 13:51
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Varför tror du att våldtäktsmän inte gillar att våldta och varför våldtar de i så fall då?

De vill ha sex och tar vad de vill ha oavsett om kvinnan vill det eller inte. Sedan finns de säkert de som blir upphetsade av tvånget och våldet, men att det skulle handla om våldet och tvånget för alla våldtäktsmän verkar väldigt ologiskt.
Citera
2013-04-01, 13:54
Medlem
Citat:
De vill ha sex och tar vad de vill ha oavsett om kvinnan vill det eller inte. Sedan finns de säkert de som blir upphetsade av tvånget och våldet, men att det skulle handla om våldet och tvånget för alla våldtäktsmän verkar väldigt ologiskt.

Du menar att våldtäktsmän knappt märker skillnad på vanligt sex och våldtäkt?
Citera
2013-04-01, 14:02
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Du menar att våldtäktsmän knappt märker skillnad på vanligt sex och våldtäkt?

Nej det har jag inte påstått. Det jag säger är att för våldtäktsmannen så är sexet målet och våldet medlet medan standardförklaringen säger att det är våldet och dominansen som är målet.
Citera
2013-04-01, 14:11
Medlem
Citat:
Nej det har jag inte påstått. Det jag säger är att för våldtäktsmannen så är sexet målet och våldet medlet medan standardförklaringen säger att det är våldet och dominansen som är målet.

Tror inte man kan skilja detta åt. På samma sätt med de som gillar bdsm så kan man inte säga att de är ute efter sexet men inte något annat.

Våldtar man så vill man våldta. Det är inget som sker av sig själv för att man är kåt. Det är faktiskt en aktiv handling och jag förstår inte varför du vill ha det till en passiv handling som saknar betydelse för gärningsmannen.
Citera
2013-04-01, 14:18
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Tror inte man kan skilja detta åt. På samma sätt med de som gillar bdsm så kan man inte säga att de är ute efter sexet men inte något annat.

Våldtar man så vill man våldta. Det är inget som sker av sig själv för att man är kåt. Det är faktiskt en aktiv handling och jag förstår inte varför du vill ha det till en passiv handling som saknar betydelse för gärningsmannen.

Nej då har du missförstått mig. Någon passiv handling är det naturligtvis inte, utan frågan är om drivkraften bakom våldtäkt är sex eller dominans och våld. Men det är mycket möjligt att det handlar om både och i olika proportioner beroende på person och fall. I vilket fall så är jag mycket tveksam till att det bara skulle handla om våld och dominans så som det brukar förklaras.
Senast redigerad av Kate80 2013-04-01 kl. 14:21.
Citera
2013-04-01, 14:23
Medlem
Citat:
Nej då har du missförstått mig. Någon passiv handling är det naturligtvis inte, utan frågan är om drivkraften bakom våldtäkt är sex eller dominans och våld.

Hur kan drivkraften att ha sex resultera i en våldtäkt om man inte gillar att passera andras gränser och vill visa dominans och använda våld om man använder våld?

Det låter som om de stackars våldtäktsmännen får göra våld på sig själv och våldta bara för att de har drivkraften att ha sex, för visa dominans och använda våld är ju inget de gillar eller vill göra. De vill ju bara ha sex. Tror faktiskt att många våldtäktsmän har samma åsikt som dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in