2013-02-18, 00:00
Medlem
Noola, läser du tråden ordentligt märker du att jag har försvarat den rätten. Det betyder inte att riskbetende bör uppmuntras. Det finns ingen som förespråkar att överfallsvåldtäkt ska legaliseras och de som begår brottet bryr sig ändå inte om lagen. Den här diskussionen handlar inte om att vara inne eller ute, utan om att ha ett riskbetende som gör att man är på fel plats vid fel tillfälle med sämsta möjliga förutsättningar mer än nödvändigt.
Citera
2013-02-18, 06:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Så du vill alltså inte begränsa kvinnors rätt att gå klädda hur de vill, var de vill och vilken tid på dygnet de vill men du är inte heller beredd att försvara den rätten från såna som Stiffnipples som tycker att det ska vara lagligt att våldta kvinnor som gör detta.

Varför skulle jag vilja begränsa ett redan begränsat samhälle ytterligare? När det gäller din referens till någon annans åsikter så är det en annan fråga som jag redan tidigare besvarat. Om du bemödar dig att läsa mina svar får du den informationen.
Citera
2013-02-18, 08:01
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det blir som vanligt en diskussion utifrån helt olika utgångspunkter istället för att se hur saker de facto förhåller sig. Ingen förtjänar att bli utsatta för våld, våldtäkt eller brott överhuvudtaget. Däremot innebär det en ökad risk om man exponerar sig på ett sådant sätt som kan locka fram brottliga beteenden.

Vi har lås på våra dörrar för att hindra ärliga människor från att bli tjuvar. De riktiga tjuvarna låter sig inte stoppas av ett lås. Att gå in i ett område som är känt för hög brottslighet medför en ökad risk. Den som gör det måste veta med sig att det finns en risk för att bli utsatt. Att vifta med dyra smycken och pengar framför personer som kan tänkas begå ett brott ökar risken att bli utsatt för ett brott. Det gör inte förövare oskyldig, men det kan innebära att försäkringsbolaget gör avdrag för oförsiktigt beteende.

Den som medvetet klär sig utmanande och är utmanande, utan att egentligen mena något med det, måste inse att risken för utsatthet ökar. Det borde ligga i egenintresset att undvika risker i högsta möjliga grad. En fullbordad våldtäkt blir inte ogjord bara för att förövaren åker fast och får ett hårt straff.

Jag förstår ditt resonemang men tycker att det går att möta på flera olika sätt.
Till att börja med så var det TS åsikt att man får skylla sig själv, vilket är helt absurt.
Sedan är det ju intressant varför man ska föra ditt resonemang enkom om kvinnor med korta kjolar och inte föra det för män på Stureplan. Stureplan är ett av Stockholms med råge mest våldsamma ställen, men ingen säger "va, var du full på Stureplan, är du GALEN"... Eller varför inte ifrågasätta alla som bär en djurgårdströja synligt eller faktiskt köpt en dyr jacka eller röstade på moderaterna. Eller varför inte "du hade bikini på dig på stranden. Man ser typ allt. Klart du blev våldtagen."
Det är också intressant att fundera över om det blir en överrisk när det gäller korta kjolar. Hur många kvinnor BLIR egentligen våldtagna på grund av sina kjolar? Är det verkligen så?
Och kan man i så fall inte lika gärna säga "det är ditt eget fel. Du är för snygg."?

Det kanske är dags att införa burkatvång för att slippa såna problem.
Senast redigerad av banjoduell 2013-02-18 kl. 08:03.
Citera
2013-02-18, 09:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banjoduell
Jag förstår ditt resonemang men tycker att det går att möta på flera olika sätt.

Citat:
Till att börja med så var det TS åsikt att man får skylla sig själv, vilket är helt absurt.

Ja den är absurd och förmodligen inte så lite medvetet provokativ.

Citat:
Sedan är det ju intressant varför man ska föra ditt resonemang enkom om kvinnor med korta kjolar

Det ska man inte. Det är personerna själva som bör föra resonemanget med sig själva. Det är endast vid våldtäkter/fridskränkningar utan påtagliga våldsinslag som indicieresonemanget kan förekomma. Det är nödvändigt om det saknas vittnen. Om inte ger vi målsägaren tolkningsföreträde framför den tilltalade. Om rätten står inför ett faktum att ett brott är anmält så är utgångspunkten att detta måste bevisas. Inte att det måste bevisas att det inte har begåtts ett brott. Vi tillämpar inte omvänd bevisbörda inom svenskt rättsväsende. Det är en jävla tur för rättssäkerheten.

Citat:
Det kanske är dags att införa burkatvång för att slippa såna problem.

Det skulle inte förändra någonting eftersom det i realiteten är ett försumbart antal våldtäkter som sker av endast det skälet att någon klätt sig utmanande.
Citera
2013-02-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyg.plan
Noola, läser du tråden ordentligt märker du att jag har försvarat den rätten. Det betyder inte att riskbetende bör uppmuntras. Det finns ingen som förespråkar att överfallsvåldtäkt ska legaliseras och de som begår brottet bryr sig ändå inte om lagen. Den här diskussionen handlar inte om att vara inne eller ute, utan om att ha ett riskbetende som gör att man är på fel plats vid fel tillfälle med sämsta möjliga förutsättningar mer än nödvändigt.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför skulle jag vilja begränsa ett redan begränsat samhälle ytterligare? När det gäller din referens till någon annans åsikter så är det en annan fråga som jag redan tidigare besvarat. Om du bemödar dig att läsa mina svar får du den informationen.
Den här diskussionen heter Blev våldtagen och hade kort kjol - klaga inte! Jag kan inte se nånstans att ni vänder er mot den uppmaningen - tvärtom förklarar ni varför man inte ska klaga. Inte heller att ni vänder er mot Stiffnipples resonemang.

Så om ni gör det kan ju lite tydlighet vara på plats.
Citera
2013-02-18, 10:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Den här diskussionen heter Blev våldtagen och hade kort kjol - klaga inte! Jag kan inte se nånstans att ni vänder er mot den uppmaningen - tvärtom förklarar ni varför man inte ska klaga. Inte heller att ni vänder er mot Stiffnipples resonemang.

Så om ni gör det kan ju lite tydlighet vara på plats.

Om personen blivit våldtagen så är det ju ett faktum. Problemet är ju att utreda huruvida detta har skett eller inte. Om det är en överfallsvåldtäkt så gäller det att få fatt på förövaren och binda vederbörande vid brottet. Det är fullständigt egalt hur offret varit klädd. Det är lika allvarligt brott om offret gick i burka eller om offret gick naken. Våldtäkt är ett brott.

Om det däremot handlar om en inomhusvåldtäkt där det inte finns några vittnen eller tecken på våld, då kommer det att bli svårare att bevisa att det är en våldtäkt om ord står mot ord. I en sådan situation är det fullständigt självklart att de inblandades handel och vandel kommer att bedömas. Om den tilltalade tidigare dömts för våldtäkt kommer det att ligga den tilltalade till last. Om offret uttrycker eller påvisar sådant som gör det mindre sannolikt att det är en våldtäkt, kommer detta att ligga offret till last.

Summa summarum: Den som har ett beteende och ett agerande som kan tolkas som inbjudande löper en större risk att inte få rätt i ett brottmål där ord står mot ord.
Citera
2013-02-18, 12:33
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiandro
kortkort kjol och eller utmanande klädsel = samtycke till sex (dock ej till våld och våldtäkt)

Samtycke till sex med alla då eller? Håller inte med om att det innebär samtycke till sex.

Samtycke till sex är något som man visar genom sociala interaktioner som blir allt mer sexuella. Men bara för att man gjort några flirtande saker så betyder det inte heller att man vill ha sex hursomhelst. Ex kanske man vill kyssas men inte ha sex. Det är två väldigt skilda saker. Alltså måste man inte ha sex bara för att man närmat sig någon. Det är något som både killar och tjejer har rätt till att säga stopp för.

Att man är lättklädd betyder alltså inte att man tänker ligga med vemsomhelst. Och det ger absolut ingen "tillåtelse" till att våldta. Män får helt enkelt ta ansvar för sina dåliga handlingar oavsett hur tjejer är klädda. För övrigt så blir tjejer som är klädda på alla möjliga sätt våldtagna. Alltså säger det egentligen inte så mycket om klädseln som om attityden hos männen.
Citera
2013-02-18, 12:35
Medlem
piratkattens avatar
Citat:
Bara för att media objektifierar kvinnor så betyder det inte att kvinnor inte objektifierar sig själva. Hela tiden. Kvinnor gör sig själva till objekt. Hela tiden. Har du personliga svårigheter att ta till dig det så blir det inte mindre sant för det. Handen på hjärtat så har du med största sannolikhet dragit fördel av detta själv.

Feminister förespråkar således att kvinnor skördar fördelarna med objektifiering, men aldrig några nackdelar. Nackdelen är alltså inte brottet våldtäkt eller andra fysiska övergrepp, utan att bli objektifierad vid fel tillfälle. Kommer det en attraktiv man med status som bekräftar egots förväntningar så passar det oftast alldeles utmärkt att bli objektifierad, men annars är det förstås inte lika roligt, och det är där skon klämmer.

Sen försöker du påskina att du vill granska förövaren på djupet. Du rabblar igenom några intressanta faktorer för att snabbt komma fram till din radikala ideologis huvudpunkt, dålig kvinnosyn. Dålig kvinnosyn kan mycket väl vara relevant om det föreligger ett genuint kvinnohat eller kvinnoförakt.

Du vet dock själv att det är inte så begreppet används varken i media eller folkmun, och därför kommer du aldrig någonsin att bli tagen på allvar. Dålig kvinnosyn är kortet feminister, mediafolk och politiker drar upp ur röven närhelst det passar. Det är vad feminister kastar ur sig så fort ideologin ifrågasätts eller om de inte får sin vilja igenom.

Som sagt ligger föräldrars fokus och ansvar både på att beskydda sina barn och uppfostra dem till goda samhällsmedborgare. Det är bara gravt stört att könskampsmässigt dela upp världen i män och kvinnor, men ännu mer rubbat att gå så långt att man talar om flick- och pojkföräldrars ansvarsfördelning utifrån ett feministiskt skuldperspektiv. Flickföräldrar vill inte se sin dotter hamna på bårhus, bara för att hjärndöda feminister som inte kan skilja på begrepp som ansvar och skuld menar att ansvaret bör lämpas över på pojkföräldrar att uppfostra dem i "kvinnosyn".

Det är inte första gången feminister vill åt andras småpojkar och det förefaller i huvudsak handla om två saker. Bryta ner deras manlighet och stöpa dem ideologiskt, i strävan mot en feministisk maktbalans mellan kön som på feministiskt nyspråk skämtsamt går under benämningen jämlikhet.

Herregud, vilket skitsnack du kommer dragandes med. Tror du att folk kommer ta dig på allvar? För reda ut saker lite:

* Jag har aldrig påstått att kvinnor aldrig objektifierar sig själva
* Jag har aldrig påstått att allt ansvar ska läggas på pojkföräldrar
* Jag har aldrig påstått att flickföräldrar ska sluta varna sina döttrar för faror

Jag tycker dock det är galet att man ofta fokuserar så mycket på vad offret gjort för fel, i stället för på felen hos förövaren.

Menar du att det finns våldtäktsmän som har en sund kvinnosyn?
Vilka fördelar menar du att jag skördar från objektifieringen av kvinnor?
På vilket sätt bryter man ner en pojkes manlighet genom att lära honom att behandla kvinnor som jämlika varelser i stället för objekt?

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken
Kvinnor objektifierar sig själva. Eller ska du tala om för den här tjejen;

http://images.starpulse.com/news/bloggers/6/blog_images/americas-next-top-model-winner-ann-ward-1.jpg

Att du vet bättre än henne, att hon är inkompetent?

Se mitt svar ovan.
Citera
2013-02-18, 13:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkatten
Jag tycker dock det är galet att man ofta fokuserar så mycket på vad offret gjort för fel, i stället för på felen hos förövaren.

Det finns en väldigt enkel förklaring till att fokus sker på offret. Orsaken är att vi inte har "omvänd bevisbörda". När det saknas objektivt påtagliga bevis [som pekar på en avvikelse jämfört med en normal sexuell handling] för att en våldtäkt ägt rum, måste en bedömning göras. I ett våldtäktsmål [när ord står mot ord och vittnen saknas] är det framför allt offrets agerande som kommer att värderas och bedömas.

Du kanske menar att det ska råda omvänd bevisbörda och att den som våldtagits ska ha tolkningsföreträde? Det är ju tyvärr så att det förekommer våldtäktsanmälningar som är efterhandskonstruktioner. Du kan ju även tänka dig vilket vapen en omvänd bevisbörda skulle få i en vårdnandstvist.

I realiteten ser det ut så här:

- Det finns våldtäkter som skett utan att förövaren hittats

- Det finns våldtäkter som skett där förövaren felaktigt har friats

- Det finns våldtäkter som skett [via tvång och/eller hot] utan att offret insett att det var en våldtäkt. (I denna grupp finns det kvinnliga förövare och manliga offer.)

- Det finns våldtäkter som skett där offret inte har vågat anmäla

- Det finns påstådda våldtäkter [som inte varit våldtäkter] där den påstådda förövaren felaktigt har dömts

- Det finns påstådda våldtäkter [som inte varit våldtäkter] där den påstådda förövaren friats och det påstådda "offret" har dömts

Med vetskap om hur olika situationer som finns inser man snabbt att våldtäkt inte är en svart/vit fråga.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-02-18 kl. 13:07.
Citera
2013-02-18, 18:09
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:

Om du - och andra i den här tråden - visste vad tjejer/kvinnor gör för att minska sitt risktagande skulle diskussionen kanske inte ens finnas. Det är ett evigt undvikande av att gå här eller där, ett ständigt "har jag råd med taxi", eftersom man inte vill gå själv. Poängen är att de flesta tjejer redan gör en massa anpassningar för att minska riskerna. Det finns gränser för hur mycket anpassning man kan göra, och samtidigt känna sig som en fri människa. Men som sagt, de flesta tjejer anpassar sig en hel del redan. Det enda vi (eller iaf jag) vill är att ingen säger "skyll dig själv" om olyckan ändå är framme!
Citera
2013-02-18, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Om du - och andra i den här tråden - visste vad tjejer/kvinnor gör för att minska sitt risktagande skulle diskussionen kanske inte ens finnas. Det är ett evigt undvikande av att gå här eller där, ett ständigt "har jag råd med taxi", eftersom man inte vill gå själv. Poängen är att de flesta tjejer redan gör en massa anpassningar för att minska riskerna. Det finns gränser för hur mycket anpassning man kan göra, och samtidigt känna sig som en fri människa. Men som sagt, de flesta tjejer anpassar sig en hel del redan. Det enda vi (eller iaf jag) vill är att ingen säger "skyll dig själv" om olyckan ändå är framme!

Du har fan inga små krav du!
Citera
2013-02-18, 18:16
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels

Det får ju vi grabbar höra när vi blir påhoppad på stan... varför skall då samma sak inte sägas till kvinnor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in