2012-05-24, 19:39
Bannlyst
Hej alla pigga Flashbacks användare!

Jag har tänk på det här med aktier ett tag. Har en del över varje månad som man skulle kunna lägga på något sånt, så de växer. Men problemet är att jag aldrig satt mig in i det på något vis.

Så nu undrar jag:
1 Vart och hur startar man?
2 Hur mycket krävs för att göra en förtjänst som syns?
3 Några bra tips som kan behövas?

Är hjärtligt tacksam för svar!
Citera
2012-05-24, 20:06
Medlem
Likferds avatar
Kul för dig att börja med aktier!

1. Kör något billigt och smidigt till att börja med. Jag skulle föreslå Nordnetdirekt/Avanza. Personligen är jag väldigt nöjd med nordnet. Billigt, snabbt och trevliga att ha att göra med. Märk väl att det (i varje fall var det så förr) tar lite tid (i varje fall en vecka eller två) innan din depå är startad och klar. Papper skall skickas ut, skrivas på, pengar skall överföras och autogirogodkännande skall blir godkänt etc.

2. Här är alla oense. Jag skulle nog i alla fall tycka att i alla fall 30-50k kan vara lämpligt att börja med.

3. Här finns det ju massvis som kan vara bra att veta.

- Ta alla analyser med en stor nypa salt. Jag tror inte jag vet någon som någonsin har rekommenderat mig en aktie utan att själv äga den..
- Investera inte pengar i branscher du inte förstår eller har intresse av att lära dig, då blir det svårt att värdera nyheter och rapporter.
- Investera inte pengar du inte har råd att förlora om det skulle gå dåligt.
- Investera inte i för många papper på en gång, om du inte kan hänga med i vad som händer är det väldigt mycket rysk roulette över det hela imo.
- Inled inte med att daytrada. Mycket få som lyckas och tjänar pengar på det.
Citera
2012-05-24, 20:11
Bannlyst
Tack så himla mycket, Likferd!

Låter riktigt bra! Ska sätta mig ner och kolla ordentligt så man får lite fart på detta!
Ännu en gång, stort tack! :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in