• 1
  • 2
2012-05-24, 19:19
Medlem
yulbrynners avatar
Ett öppnat juicepaket har en hållbarhetstid på 4-5 dagar står det på paketet. Jag dricker nästan alltid upp juicen under de dagarna. Eftersom jag bor själv, och jag tycker det är jobbigt att diska nedsjuicade glas, funderar jag på att börja dricka juicen direkt ut paketet. Den s.k mun-mot-juice metoden.

Är detta farligt eller ohygieniskt? Skapar det otrevliga bakterier i paketet? Kan jag få ont i lilla maggen?

Citera
2012-05-24, 19:23
Medlem
KungensKistas avatar
En nära vän till mig drack mjölk på något liknande sätt. Bakterierna började frodas och det slutade med att han fick ner någon multiresistent bakterie i tarmkanalen. Han fick operera bort en bit tunntarm men mår i dag bra.
Historien låter osannolik men jag råder dig att absolut inte inmundiga juice på ett sådant vis.
Citera
2012-05-24, 19:23
Medlem
Himars avatar
Aldrig tänkt på att juice blir dålig efter att man öppnat den. Tänker alltid att det är som ett mjölkpaket, det håller sig ju till bäst före datumet även om det är öppnat.

Juice är inte farligt att dricka gammal, och några dagar är inte heller gammalt. Smakar det skit - förmodligen gammalt. Smakar bra - OK.

Edit: Om det är sant det KungensKista skrev så låter det inge bra alls att halsa från paketet. Hur kan det frodas bakterier på det sättet genom att dricka direkt ur paketet? Gjort det då och då sedan barndomen, ta några klunkar mjölk/juice, aldrig blivit dålig. Har jag haft tur kanske?
Citera
2012-05-24, 19:29
Medlem
Perriss avatar
Inte farligt på något vis, och det baseras på ren livserfarenhet, vardagssmarthet och hederligt gammalt svenskt bonnförnuft.
Citera
2012-05-24, 19:40
Medlem
yulbrynners avatar
Man blir nog inte allvarligt sjuk, men kan det vara dåligt ändå? Pga att man kan få otrevlig mage eller något sådant?

Jag menar, jag fyller min mun med juice, sväljer det, lite juice åker tillbaka ner i paketet från min käft. Denna skvätt juice för med sig bakterier från käften. De bakterierna ligger och gror. Det bildas mögel och skit. Dagen efter dricker jag det igen. Lite mer juice från min käft åker ner i paketet osv.

Cirkeln blir värre. Det blir mer och mer bakterier i min juice.
Citera
2012-05-24, 19:55
Medlem
Keffastes avatar
Är nog ingen fara så länge du håller den väl kyld och dricker upp innan bäst före datumet. Annars kan du väll inhandla plastmuggar om det är så drygt att diska?
Citera
2012-05-24, 19:58
Medlem
Vindens avatar
Så har jag alltid gjort. Frisk som en nötkärna. Luktar och smakar inte juicen konstigt så är det bara att dricka. även om datumet egentligen gått ut. Och bakterier behöver du inte oroa dig för.
Citera
2012-05-24, 20:00
Medlem
NordiskVarulvs avatar
Jesus Christ Poltergeist. Helvete drick für satan. Har inte gjort annorlunda genom mitt liv, har ingen multiresistent bakterie. Fan sitter nu och äter rå falukorv, inte särskilt livrädd för listerin ( =) ) döden.
Luktar det bra, smakar det bra, ser det okej ut, så är det fullgott. Precis som kläder, ser det inte skitigt ut, luktar det inte djävel och smakar det inte leifsatan när du lägger tungan mot det så är det fräscht och najs.
Citera
2012-05-24, 20:44
Medlem
Mankas avatar
Gör som jag om du är orolig, drick genom att hälla mjölk/juice i din käft utan att vidröra munnen. Se upp mot taket bara och häll. Då blir inte öppningen till paketet sunkig heller. Och framförallt, inga bakterier åker ner i paketet. Det är bara en vanesak!
Citera
2012-05-24, 20:52
Medlem
Hurulvs avatar
Gör som Manka sa om du är orolig, då är det ju helt "safe".
Citera
2012-05-24, 21:36
Medlem
pearsons avatar
Dricker alltid direkt ur förpackningen, har alldrig blivit sjuk av det.
Citera
2012-05-24, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Man blir nog inte allvarligt sjuk, men kan det vara dåligt ändå? Pga att man kan få otrevlig mage eller något sådant?

Jag menar, jag fyller min mun med juice, sväljer det, lite juice åker tillbaka ner i paketet från min käft. Denna skvätt juice för med sig bakterier från käften. De bakterierna ligger och gror. Det bildas mögel och skit. Dagen efter dricker jag det igen. Lite mer juice från min käft åker ner i paketet osv.

Cirkeln blir värre. Det blir mer och mer bakterier i min juice.

Du tror inte att ditt immunförsvar fixar dina egna bakterier? Den enda sjukdomsalstrande mikroorganism som inte immunförsvaret kan lära sig att ta död på är HIV-viruset, beroende på att det muterar. Enda risken att bli sjuk(are) är om du har HIV och virusen mot förmodan förökar sig kraftigt i paketet och muterar på ett par dagar och sedan kommer tillbaka in i din kropp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in