Jag har egentligen ingen aning men gissar på en 600 grader.
Detta baserar jag på att plattan lyser rött när man glömt den på högsta värme, vilket börjar hända med metaller när dom är ca 500 grader.
Till de två ovan: jag har inte uttalat mig ang. strålningen. Jag baserar det jag skrev på de mätningar ni hittar med en enkel sökning i google, där ett par stycken som mätt maxtemp på sina spisar raporterar 500-600 Farenheit (som råkar sammanfalla med Kelvin däromkring). Själv har jag gas och kan inte mäta.
Efter lite googlande från mitt håll hittade jag exakt samma frågeställning på ett annat forum där en användare påstår att han lyckats smälta zink och en aluminiumkastrull på en kokplatta på 1200W. Stämmer detta måste plattan blivit varmare än 660ºC (smältpunkt för Al). Med tanke på den röda färgen som järn(?)plattan avger känns 600-700ºC rimligt. Tyvärr har jag ingen gammaldags spis här i lägenheten så jag kan inte göra egna mätningar
Här är en färgtemperaturkarta över glödande stål och av den kan man nog sluta sig till att en spisplatta på full värme utan något som absorberar värmeenergin lätt kan komma upp i 750-800 grader i mitten där den blir som hetast. http://www.uddeholm.se/swedish/files...skala_1105.pdf
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!