• 1
  • 2
2012-05-24, 14:29
Medlem
Expressen och Aftonbladet är våra två största kvällstidningar och det som vanliga svenssons läser och som till stor del påverkar deras åsikter.
Detta gäller inte bara ledarsidorna utan tidningarna präglas utan och in av mittenvänster, liberalism och modernism.

Frågan är; hur kan man göra om dessa?
Som jag förstått det så har LO kontroll över ledarsidan genom sin 10%-iga ägardel; stämmer det?
Detta borde väl gå att komma runt?

Och Expressen är väl inte kopplat till något utan skulle med nytt ägarskap kunna helt byta inriktning?

Och slutfrågan är; vad är de två tidningarna värda? Vad skulle det kosta för en ägare att köpa dessa?
Citera
2012-05-25, 10:13
Medlem
Ingen?
Citera
2012-05-25, 10:51
Medlem
Ankdammsmans avatar
Med tanke på att den yngre journalistgenerationen har precis samma åsikter som den äldre (vilket uppror!) är oddsen för förändring usla. Problemen sitter uppenbarligen i väggarna, eller yrkeskulturen om man så vill.

Prognos: dålig.
Citera
2012-05-25, 10:59
Medlem
fboba40s avatar
Första förutsättningen är att tidningarna är till salu. Det vore ytterst konstigt om AB vore till salu. LO vill knappast överge sin sin ideologiska fot in i Sveriges största tidning. AB går t.o.m bra på nätet, till skillnad från i stort sett alla dags/kvällstidningar.
Schibsted vill knappast sälja en tidning som går så pass bra.

Det verka osannolikt att Expressen skulle vara till salu i dagsläget heller.
Citera
2012-05-25, 23:44
Medlem
Sannolikt mycket svårt. Speciellt när de båda har valt på strategisk nivå att inte ha med någon kvalitet alls. Strategisk; att de alltså inte har någon dedikerad plats i sina upplagor till bättre reportage eller liknande. Ja möjligen väderprognoserna då och kanske tv-bilagan...
Citera
2012-05-26, 00:03
Medlem
Ett-Nolls avatar
Nej
Citera
2012-05-26, 09:09
Medlem
JMKKs avatar
Omöjligt att påverka tidningar som dessa. Det enda du kan göra är att sluta läsa dem. Själv läser jag dem aldrig och det känns bara bra att slippa deras dynga. Deras propaganda är ruskig och har påverkat Sverige negativt otroligt mycket.

Jag blir alltid lite småglad när jag hör att försäljningen går dåligt för dessa hi hi.
Citera
2012-05-26, 09:21
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JMKK
Omöjligt att påverka tidningar som dessa. Det enda du kan göra är att sluta läsa dem. Själv läser jag dem aldrig och det känns bara bra att slippa deras dynga. Deras propaganda är ruskig och har påverkat Sverige negativt otroligt mycket.

Jag blir alltid lite småglad när jag hör att försäljningen går dåligt för dessa hi hi.
Då var det länge sen du blev småglad eftersom dom gör rekordvinster och AB är den mest besökta sajten i Sverige...
Citera
2012-05-26, 11:49
Medlem
Skogaholmslimpans avatar
Dom går dit pengarna är.... skulle nog behövas att svenska folket förändrar sig, vilket brukar ta sin tid. OM det ens går?!?!

Ett annat alternativ är ju att det kommer upp någon ny kvällsblaska som tar andelar ifrån dom etablerade, som tvingar att dessa att förändra sig.

Men rätt tveksam om någon "annorlunda" vågar ta upp kampen mot Bonnier eller Schibsted t ex. Personligen tror jag att det är lite för mycket svågerpolitik för att det ska bli en "fairifight".

Expressen ägs väl av Bonnier, men kan ju alltid försöka prata med dom. Rätt tveksamt att dom vill ändra något.

Kom och tänka på att någon politiker borde uppmärksamma hur ett fåtal ägare, verkar dominera tidningarna i Sverige. Antar ingen vågar?
Senast redigerad av Skogaholmslimpan 2012-05-26 kl. 11:53.
Citera
2012-05-26, 16:19
Medlem
HerrPs avatar
Jag tror att tidningarna mycket väl kan ändras drastiskt, alternativt försvinna, inom en inte allt för avlägsen framtid.

Mediavärlden förändras drastiskt ovh ny teknik gör denna utveckling raketsnabb. Tidningarna konkurrerar nu med nyheter från hela världen, och medier från tidningar till bloggar. Ny teknik gör språkbarriärer allt mer oviktiga. Samt att de nyheter som kommer att dyka upp om 6 månader, ett år, 10 år kan vi inte ens gissa nu.

Tidningarna drivs av en grupp människor som vi ser, i undersökning efter undersökning, har tappat sina läsares förtroende. I alla branscher är detta katastrofalt. detta gör att i takt med att monopolet på att äga räckvidd inom kommunikation minskar, så dör tidingarna.

Slutligen så ändras hela samhället. Det är i princip medelålders etniska svenskar som läser skvallertidningarna. Den här målgruppen håller på att raderas ut. Snart finns de inte kvar och vare sig Aftonbladet eller Expressen kan vara 100 olika subkulturer till lags.

Så ja, drastisk förändring eller snar död.
Citera
2012-05-27, 00:27
Medlem
Vedklyvens avatar
Organ som AftonH och Expressen som livnär sig på skvaller och samtidigt har en bättre vetande uppfostrande attityd måste rimligtvis förgöra sig själva.

Folk kan i längden inte va så infatila att dom fortsätter att läsa och finansiera sådant dravel.
Citera
2012-05-27, 01:45
Medlem
Med dagen teknik finns det ingen anledning att alla skall häcka på samma kontor i Stockholms rasrena innerstad. Framtidens vinnande rikstidningar kommer att vara utspridda. - Det har Avpixlat och Friatider visat. - De dansar fram i statistiken.

- Tidningarna måste även sluta anställa åsiktskopior. Det är oprofessionellt och amatörmässigt och det ger ju Breivik obehagligt helt rätt i sitt anförande att journalister borde kalla sig för politiska aktivister. - Vilket de är. Svensk riksmedia är världsledande i PK. - Om Ex och AB skall lyckas måste ledningen bytas ut. Just nu går de på konstgjord andning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in