2012-05-24, 13:30
Medlem
temp.accounts avatar
Några av de som var på förhandsvisning deltar i budgivningen och högsta budet är just nu 'väldigt bra' enligt mäklaren. De vill ha en snabb affär och buden gäller bara om vi skriver under i morgon, en dag före visningen alltså.

Man får tydligen chansa för det går inte att förutse vad som är bäst, eller jag kan inte det, vad tycker ni, vad gäller allmänt i sådana situationer?
Citera
2012-05-24, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av temp.account
Några av de som var på förhandsvisning deltar i budgivningen och högsta budet är just nu 'väldigt bra' enligt mäklaren. De vill ha en snabb affär och buden gäller bara om vi skriver under i morgon, en dag före visningen alltså.

Man får tydligen chansa för det går inte att förutse vad som är bäst, eller jag kan inte det, vad tycker ni, vad gäller allmänt i sådana situationer?
Ett dilema att ge ett förnuftigt råd för dig, du vet ju inte hur budgivningen kommer att utvecklas, men samtidigt känns det ju bra att avsluta affären och vara nöjd med köpesumman.
Vill bara uppmärksamma dig på en sak, det ligger i mäklarens intresse att få ett avslut så snart som möjligt, med tanke på mäklarprivisionen.
Det enda råd jag kan ge, känner du själv att det är rätt att göra affären, så gör den, tvivlar du låt budgivningen gå vidare.
Citera
2012-05-24, 13:41
Medlem
mungs avatar
Det är väldigt svårt att säga. Oftast är det väl så att om det är väldigt stort intresse innan visningen så kommer det också många på visningen, och då kan det bli rejäl budgivning. Ibland kan det också vara så att det knappt kommer någon på visningen trots stort intresse innan. Det kanske finns något annat liknande objekt ute samtidigt?

Det är upp till dig. Jag skulle normalt inte ta ett förbud, men det beror på hur villkoren ser ut och hur bråttom du har att sälja, samt hur stor risk du är beredd att ta.
Citera
2012-05-24, 13:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Beror lite på var du säljer och hur marknaden ser ut just där. Är det få spekulanter och budet är bra, skulle jag släppa den innan visningen.
Citera
2012-05-24, 13:50
Medlem
temp.accounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det är väldigt svårt att säga. Oftast är det väl så att om det är väldigt stort intresse innan visningen så kommer det också många på visningen, och då kan det bli rejäl budgivning. Ibland kan det också vara så att det knappt kommer någon på visningen trots stort intresse innan. Det kanske finns något annat liknande objekt ute samtidigt?

Det är upp till dig. Jag skulle normalt inte ta ett förbud, men det beror på hur villkoren ser ut och hur bråttom du har att sälja, samt hur stor risk du är beredd att ta.

Mäklaren anser att det inte kommer att komma så många mer på visningen. Tydligen även så att de som nu lagt bud möjligen hoppar av/ lägger lägre bud sen om få dyker upp. Låter detta rimligt?
Citera
2012-05-24, 13:55
Medlem
mungs avatar
Citat:
Mäklaren anser att det inte kommer att komma så många mer på visningen. Tydligen även så att de som nu lagt bud möjligen hoppar av/ lägger lägre bud sen om få dyker upp. Låter detta rimligt?
Det kan vara så. Man vet aldrig, det kan gå lite hur som helst. Mäklaren vet inte heller - som lurfisken skrev har mäklaren ett egenintresse i att affären blir av så snabbt som möjligt för att få pengar snabbare, samt att slippa stå och visa ditt hus. Trots det kan ju mäklaren också ha rätt och det kanske inte kommer någon alls på visningen.

Om du tycker att budet är riktigt bra tycker jag du ska överväga att ta det.
Citera
2012-05-24, 13:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Mäklarna företräder ofta sig själva och vill gärna ha ett avslut så fort som möjligt. Det är viktgt att beakta. Dock får man inte bli för girig. Budgivare kan dra sig ur fortare än kvickt.
Citera
2012-05-24, 14:17
Medlem
Är det inte så att du vill bli av med den väldigt fort samt att priset är bra så skulle jag utan problem väntat en dag till. Det är i det här fallet uppenbart att den som lagt budet vill få hem lägenheten innan visning för att slippa andra bud (vilket i sig inte behöver vara en dålig affär). Sen beror det lite på vad du menar med förvisning? Inget jag känner igen.
Citera
2012-05-24, 14:20
Medlem
Tänk såhär: vad är en persons motivation för att lägga ett bud med kravet att det måste accepteras innan visningen? Givetvis så är det deras föreställning att det är troligt att någon annan också vill ha stället, och de hoppas kunna strypa tillgången för denna och slippa hamna i budgivning. Om du själv tror att fler än en person kan vara intresserad, så är ni åtminstone två som tror det. Det är upp till dig att avgöra om det är troligt att andra kommer att buda. Det är inte omöjligt att de bluffar också, så att budet ligger kvar även efter visningen. Kanske spelar de svårflörtade så de kan ge dig ett lägre bud efter visningen. Själv har jag svårt för bud med extrakrav och kör alltid hårt tillbaka.

Och vad de andra sade. Låt inte mäklaren lura dig på ett snabbt avslut. Du betalar inte per timme, så denne kan gott jobba lite också.
Citera
2012-05-24, 21:59
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Acceptera inte buden innan visningen är det enda råd jag kan ge dig

Den kategorin spekulanter som lägger bud innan visningen har oftast ett väldigt begränsat lånelöfte från banken vilket innebär att dom vet att dom kommer bli överbjudna på budgivningen vid den riktiga visningen och inte har någon möjlighet att höja sitt bud pga sin ekonomiska begränsning.

Kan dom få lån på 1,5 miljoner så lägger dom 1,5 miljoner som bud innan visningen och hoppas på det bästa dvs att du ska acceptera det, När väl den riktiga visningen kommer vet dom att dom är ute ur spelet rätt fort då budgivningen kan dra iväg upp till kanske 1,65 miljoner.

Om du frågar mäklaren om denna budgivare försökt bjuda på andra lägenheter i ditt område så är svaret garanterat ja om han nu vill avslöja det.
Citera
2014-11-07, 11:14
Medlem
Bumpar den här tråden då jag tycker det är intressant att så många bostäder säljs före visningen. En granne sålde nyligen före visning till ett helt OK pris, men själv skulle jag ju undra om inte en budgivning skulle resultera i högre pris.

Kan dra min story lite snabbt: hade lägenheten ute på försäljning och fick ett bud före visning på 1.5 miljoner, vilket var en helt klart godkänd summa. Mäklaren tyckte att jag skulle sälja då det var ett bra bud och att han inte kunde garantera att vi kom upp i den summan vid budgivning. Jag körde på visning+budgivning ändå, och sålde till sist för 1,575. 75.000 kan verka lite i sammanhanget men då jag lånat för 1.3 var de där 75.000 oerhört välkomna slantar till handpenningen på nästa bostad.

Jag förstår att köpare vill slippa budgivning. Jag förstår att mäklare vill sälja snabbt för att slippa lägga tid på visningar och budgivning. De skiter nog i om objektet går upp några tiotusen då det gör så lite för deras arvode ändå. För dem är det viktigare att sälja flera bostäder till ett bra pris, istället för att försöka få ut högsta möjliga summa för ett enskilt objekt. Det jag inte förstår är säljare som säljer före visning och budgivning - låter man sig övertalas av mäklaren att priset är bra? är man nöjd med affären och skiter i att det går att få mer? Rädd att få mindre än det som erbjudits?

Ni som sålt innan visning får gärna förklara hur ni resonerat.
Citera
2014-11-07, 11:44
Medlem
PurrePs avatar
Det beror ju bara på budet, är det riktigt bra så säljer jag.

Hur man satt acceptpriset har också inverkan, är det vad du faktiskt accepterar eller mer av ett målpris?

Jag sålde förra året och satte ett acceptpris jag nästan skämdes för, det var HÖGT.

När då en lirare bjuder 12% över så skrev vi samma kväll.

Budet ska vara så bra att du aldrig behöver fundera...

I ett objekt med "högt" acceptpris för 2 miljoner så skulle jag sälja för bud över 2,2...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in