2012-05-24, 13:19
Medlem
När man beställer saker via internet, så kan man välja mellan att betala direkt, via postförskott eller via faktura. Problemet är dock för min del, att när det kommer till fakturabetalning, så sätter sig mina betalningsanmärkningar emellan. Jag har därför en fundering. Låt oss säga att jag tar fakturan på en släkting och han/hennes personnummer, men skriver min e-post. Då får man fakturan via e-post med innehållande bankuppgifter och uppmanas att betala inom 14 dagar. Kan jag då betala in på de bankgiro som står i mailet samt använda mig av OCR-numret som referens, fastän fakturan står på min släkting? Eller blir det fel när det står mig som avsändare? Fast allt som spelar roll är väl kanske att dom får betalningen ifrån rätt OCR-nummer (referens) eller är jag ute och cyklar?
Citera
2012-05-24, 13:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coverband
Kan jag då betala in på de bankgiro som står i mailet samt använda mig av OCR-numret som referens, fastän fakturan står på min släkting?

Självklart kan du det.

Tänk dock bara på att vissa leverantörer bara levererar till den adress där personen på fakturan är folkbokförd. (Och naturligtvis måste du ha sagda släktings tillstånd på att göra så).
Citera
2012-05-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Självklart kan du det.

Tänk dock bara på att vissa leverantörer bara levererar till den adress där personen på fakturan är folkbokförd. (Och naturligtvis måste du ha sagda släktings tillstånd på att göra så).

Men om man kan välja annan leveransadress, så är detta helt möjligt? Pratar givetvis inte om något fuffens, men undrar allmänt om det är möjligt. Tanken slog mig nämligen, när jag beställde via faktura åt min släkt. Fakturan landade i min inkorg och jag kunde likaväl ha betalat den, men visste inte ifall det gick, så jag gav släktingen uppgifterna och han betalade som det var tänkt.

Fast även om jag får fakturan via e-post, kanske det kommer en kopia via brev också. Eller? Kanske inte är så för att främja miljön.
Citera
2012-05-24, 13:29
Medlem
EckiEckis avatar
Javisst, rent betalningsmässigt är det precis som du gissade. Det enda som är intressant för mottagaren är OCR-nummer, belopp, och fick-vi-stålarna-i-tid
Citera
2012-05-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Javisst, rent betalningsmässigt är det precis som du gissade. Det enda som är intressant för mottagaren är OCR-nummer, belopp, och fick-vi-stålarna-i-tid

Där ser man. Good to know!
Citera
2012-05-24, 17:03
Medlem
Sen får ju naturligtvis släktingen hem brevet om att det har gjorts en kreditupplysning på honom. Är det inte enklare att bara ta det på kortet direkt ?
Citera
2012-05-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coverband
När man beställer saker via internet, så kan man välja mellan att betala direkt, via postförskott eller via faktura. Problemet är dock för min del, att när det kommer till fakturabetalning, så sätter sig mina betalningsanmärkningar emellan. Jag har därför en fundering. Låt oss säga att jag tar fakturan på en släkting och han/hennes personnummer, men skriver min e-post. Då får man fakturan via e-post med innehållande bankuppgifter och uppmanas att betala inom 14 dagar. Kan jag då betala in på de bankgiro som står i mailet samt använda mig av OCR-numret som referens, fastän fakturan står på min släkting? Eller blir det fel när det står mig som avsändare? Fast allt som spelar roll är väl kanske att dom får betalningen ifrån rätt OCR-nummer (referens) eller är jag ute och cyklar?

nej, tror vem som står som avsändare av betalning skiter företagen fullständigt i. Det du måste tänka är att varan mycket möjligt måste skickas till släktingens folkbokförda adress och innan dess kommer hen få hem ett brev om att företaget gjort en kreditupplysning på honom/henne.
Senast redigerad av Bluesea 2012-05-24 kl. 21:54.
Citera
2012-05-25, 02:07
Medlem
Bbobis avatar
Sålänge personen i fråga är med på det så.

Kan ju komma fram. Såsom ovanstående var inne på eller alla möjliga olika sätt.

F.ö ett väldigt fint sätt att ge andra personer anmärkningar pga ens egna brister.

Personer som inte kan ta lån och köpa bostad för att deras föräldrar använt deras personnummer har man hört talas om ett antal gånger.

Klarar man inte av att betala ska man nog inte dra in andra i ens nedgång.

Men det var mer bara något att tänka på. Men det spelar ju ingen roll. Du kommer sköta dig. Precis som du tänkte innan du fick din första anmärkning.

Kan vara värt att tänka på iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in