2012-05-24, 19:45
Medlem
Att bli lurad på pengar är inte det första jag kommer att tänka på när det gäller vänskap med psykopater. Det du snarare ska tänka på är att inte investera dig alltför mycket känslomässigt i personen. Min erfarenhet av att umgås med psykopater/narcissister är att vänskapen alltid är intensiv men inte särskilt långvarig. Ha kul så länge det varar men investera inte för mycket känslor i personen om du inte vill bli mentalt uppäten.
Citera
2012-05-24, 21:38
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waxific
Är det någon fara med att ha en sådan, sålänge man inte riskerar större ekonomiska summor eller liknande för honom/henne?

Vännen jag talar om är störtskön att vara med, men eftersom jag misstänker starkt att denna lider av psykopati (eller stark narcissism i kombination med något annat) så är jag samtidigt lite tveksam på vad denne vill ha ut av vår relation.

Så, har jag någon anledning att dumpa denne som vän bara på grund av detta, eller är det OK att vänta tills h*n faktiskt ber om att få låna 20000 på mitt konto eller gör något dramatiskt för att försämra mitt liv? Vet inte hur h*n skulle lyckas med det. Hur går psykopater tillväga egentligen?

Vad vill du själv ha ut av relationen med den här vännen?
Om du känner dig tveksam kanske du ska fasa ut honom ur ditt liv och inte vänta tills något riktigt tråkigt händer. Jag hör varningsklockor av din beskrivning.

När det gäller psykiatriska bedömningar så ska man överlåta det till experter inom området. Varken du eller någon här kan bedöma den här killens psykiska tillstånd. Dessutom är äkta psykopater väldigt sällsynta.
Citera
2012-05-24, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qivmoc
Ganska bra beskrivning. Självklart blir man troligtvis inte dödad. Men dom (iaf dom med mer än lite drag) ställer till med massa skit hela tiden. Umgås man med en sån regelbundet så kommer man få skit för det. Dom kan dra nån lögn om dig till nån annan bara för att dom får nåt litet dom vill ha för det. Sen verkar dom ha nån fixering vid att låna pengar också, när man sen ber om att få tillbaka pengarna slingrar dom sig på alla möjliga vis för att slippa undan. Stjäl gör dom också, en kille stal massa saker från mitt hem som jag sen upptäckte, när jag konfronterade honom nekade han såklart med massa dåliga ursäkter, trots att det var så uppenbart. Blåst blev jag också.

Många kan ibland ha empati,och ibland inte beroende på situation,dvs empati hål.

Många förlorar empatin,om de gynnas tillräckligt mycket av det. Folk skulle kunna döda andra för 1000 miljarder. Dvs,egot övervinner samvetet.

Har man empati,men ändå är väldigt egoistisk,så kan man då i mångt mer fall bortse från samvetet till förmån för egot,och agera på ett psykopatiskt sätt,fastän man har empati.
Senast redigerad av tesaurus 2012-05-24 kl. 22:04.
Citera
2012-05-24, 22:09
Bannlyst
Kom ihåg att du aldrig kan vinna över en psykopat, någonsin. de kan ju såklart vara trevliga så länge ni är sams och du inte är betet sas.

Själv skulle jag fly illa kvickt då jag haft en chef som var psykopat. trevlig och charmig och den man minst kunde annan hade sådana problem. Ändå splittrade personen i det fördolda på ett mycket utstuderat sätt.

Nej, lek inte med elden.
Citera
2012-05-25, 01:16
Medlem
qivmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Många kan ibland ha empati,och ibland inte beroende på situation,dvs empati hål.

Många förlorar empatin,om de gynnas tillräckligt mycket av det. Folk skulle kunna döda andra för 1000 miljarder. Dvs,egot övervinner samvetet.

Har man empati,men ändå är väldigt egoistisk,så kan man då i mångt mer fall bortse från samvetet till förmån för egot,och agera på ett psykopatiskt sätt,fastän man har empati.

Helt rätt.
Citera
2012-05-25, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vad vill du själv ha ut av relationen med den här vännen?
Om du känner dig tveksam kanske du ska fasa ut honom ur ditt liv och inte vänta tills något riktigt tråkigt händer. Jag hör varningsklockor av din beskrivning.

När det gäller psykiatriska bedömningar så ska man överlåta det till experter inom området. Varken du eller någon här kan bedöma den här killens psykiska tillstånd. Dessutom är äkta psykopater väldigt sällsynta.

1% finns det tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Psykopater är vän med dig för att dom är rastlösa,behöver ha någon att prata med etc,vilket bottnar i egoistiska skäl,men det gör det vanliga personer också.

Jag ser egentligen alla som psykopater. Då alla handlingar är egoistiska i stort sett. Vissa är dock mindre psykopater än andra och verkar mer normala då dom har bättre social kompetens och intelligens

En intelligent psykopat vet att han inte ska bedra folk,ljuga osv,för han vet att han i långa loppet kommer bli upptäckt,och att det är bättre att bara bete sig normalt och empatiskt,för då kommer folk tro att han är en bra kille,vilket han vinner på.

Det är större skillnad än du tror mellan psykopater och alla andra människor som också kan vara egoistiska.

En intelligent psykopat är förstås mycket mer försiktigare när denne ljuger och manipulerar, men att tro att denne beter sig som vanligt folk bara för att inte bli "upptäckt" är fel. De gör det bara smartare.

OnT:
Finns massor av professionellt material om psykopater på nätet. Om du nu har en psykopat-vän som dessutom är någorlunda intelligent så kommer denne blåsa nån annan än sina vänner.
Senast redigerad av flemur 2012-05-25 kl. 02:25.
Citera
2012-05-25, 04:12
Medlem
Jag tycker att det kan vara en fördel att hänga med psykopater/sociopater men det kanske krävs att man är lite åt det hållet själv? Jag har en nära vän som själv kallar sig psykopat och det fungerar finfint. Iofs hävdar han att jag också är psykopat (vet inte vart han fått det ifrån) och sådana som oss jävlas inte med varandra. Däremot kan han göra livet surt för andra människor, bland annat har han fått folk sparkade för att gynna sin egen karriär.

Fördelen med sådana vänner är att det händer mer saker när man är ute t.ex. Mer alkohol, fler tjejer, fler galna upptåg osv. Inga hämningar helt enkelt. Sedan är det förstås inte honom jag ringer och anförtror mig åt om jag har tjejproblem eller dylikt eftersom jag vet att han egentligen inte bryr sig särskilt mycket.

Du får väga för- och nackdelar helt enkelt. Om han blåser dig osv så kanske det betyder att han inte respekterar dig och utnyttjar dig för sina syften. I så fall får du väl lägga ner. Men om han respekterar dig så kan det vara värt det, särskilt om du själv har problem med empatin. I så fall kan det vara väldigt befriande att umgås med likasinnade ibland där du kan säga vad du tycker utan att bli fördömd. Du kan vänsterprassla till höger och vänster och du och din kompis kan skratta åt det tillsammans osv.
Citera
2012-05-25, 11:02
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flemur
1% finns det tydligen.

Lägg till att många av dem inte är direkt välanpassade eller sitter i fängelse så minskar sannolikheten ytterligare att den TS misstänker vara psykopat verkligen är det.
Citera
2012-05-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Jag tycker att det kan vara en fördel att hänga med psykopater/sociopater men det kanske krävs att man är lite åt det hållet själv? Jag har en nära vän som själv kallar sig psykopat och det fungerar finfint. Iofs hävdar han att jag också är psykopat (vet inte vart han fått det ifrån) och sådana som oss jävlas inte med varandra. Däremot kan han göra livet surt för andra människor, bland annat har han fått folk sparkade för att gynna sin egen karriär.

Fördelen med sådana vänner är att det händer mer saker när man är ute t.ex. Mer alkohol, fler tjejer, fler galna upptåg osv. Inga hämningar helt enkelt. Sedan är det förstås inte honom jag ringer och anförtror mig åt om jag har tjejproblem eller dylikt eftersom jag vet att han egentligen inte bryr sig särskilt mycket.

Du får väga för- och nackdelar helt enkelt. Om han blåser dig osv så kanske det betyder att han inte respekterar dig och utnyttjar dig för sina syften. I så fall får du väl lägga ner. Men om han respekterar dig så kan det vara värt det, särskilt om du själv har problem med empatin. I så fall kan det vara väldigt befriande att umgås med likasinnade ibland där du kan säga vad du tycker utan att bli fördömd. Du kan vänsterprassla till höger och vänster och du och din kompis kan skratta åt det tillsammans osv.

Haha mjo, känner igen mig lite där. Det är ju just för att det händer mer som gör att han är så jävla skön att vara med, jag hatar när saker och ting går långsamt. Han och jag är trots allt väldigt lika på många fronter, de gångerna han är åthelvete jobbig är när han vägrar har fel och ska göra en stor grej av det om man säger emot honom, eller om han blir våldsam under en utekväll. Visst, mot mig har han ingen större chans eftersom jag är 20 cm längre, 20kg tyngre och dubbelt så stark som honom, men det kan vara lite irriterande när han ska ta tag i kläder och liknande och tror han har nåt att komma med. Han kan dessutom utan problem smälla till nån han inte känner i ansiktet efter några bärs och säga "Du får väl tåla lite, klenis", vilket ofta sänker stämningen rejält på hemmafester.

Narcissist eller psykopat, vilket som stämmer bäst in på honom vet jag inte. Finns det någon vital skillnad att kolla efter?

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Lägg till att många av dem inte är direkt välanpassade eller sitter i fängelse så minskar sannolikheten ytterligare att den TS misstänker vara psykopat verkligen är det.

Har hört 3-4% av befolkningen, och att det tvärtom är VÄLDIGT få av dem som hamnar i fängelse. De flesta är mer finlirare, och går inte ut och hugger ner nån på gatan.
Citera
2012-05-25, 12:31
Medlem
http://www.psykopat.se/narcissist.php <- Denhär beskrivningen stämmer väldigt bra in på honom. Det roliga är att han faktiskt ofta försöker "skydda" mig också under hans personlighet på nåt konstigt vis.

Svårt att förklara. Men tänk er att någon skryter om hur mycket de tar i bänkpress, då känner jag (som är förhållandevis normal) att de kan få den stunden i glansen, jag behöver inte säga något. Men då tycker han (min polare) om att lägga in "Jo, men *****(jag) tar tjugo kilo mer än det när han tränar, eller hur ****(jag)?"

Likadant om vi är påväg på en hemmafest så säger han ofta "Jag och ****(jag) kommer ju få alla brudar, så ni andra kan ju dra hem direkt!", precis som om han även försöker ge mig någon sorts bekräftelse i gruppen.

Om vi skulle utgå från att han är narcissist, vore det inte rimligt att han isåfall gör detta för att höja min status, och därmed även höja sig egen eftersom han umgås såpass mycket med mig?

Dock är inte allt om narcissister klockrent, t.ex. så har han ingen förkärlek till speglar, han är inte fast i sitt utseende direkt även om han har ett jävligt bra självförtroende gällande det. Fortfarande stämmer nog psykopatbeskrivningen nästan bättre in på honom.
Senast redigerad av Waxific 2012-05-25 kl. 12:36.
Citera
2012-05-25, 18:11
Medlem
qivmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waxific
http://www.psykopat.se/narcissist.php <- Denhär beskrivningen stämmer väldigt bra in på honom. Det roliga är att han faktiskt ofta försöker "skydda" mig också under hans personlighet på nåt konstigt vis.

Svårt att förklara. Men tänk er att någon skryter om hur mycket de tar i bänkpress, då känner jag (som är förhållandevis normal) att de kan få den stunden i glansen, jag behöver inte säga något. Men då tycker han (min polare) om att lägga in "Jo, men *****(jag) tar tjugo kilo mer än det när han tränar, eller hur ****(jag)?"

Likadant om vi är påväg på en hemmafest så säger han ofta "Jag och ****(jag) kommer ju få alla brudar, så ni andra kan ju dra hem direkt!", precis som om han även försöker ge mig någon sorts bekräftelse i gruppen.

Om vi skulle utgå från att han är narcissist, vore det inte rimligt att han isåfall gör detta för att höja min status, och därmed även höja sig egen eftersom han umgås såpass mycket med mig?

Dock är inte allt om narcissister klockrent, t.ex. så har han ingen förkärlek till speglar, han är inte fast i sitt utseende direkt även om han har ett jävligt bra självförtroende gällande det. Fortfarande stämmer nog psykopatbeskrivningen nästan bättre in på honom.
Sluta häng med honom om du inte är psykopat själv. Han skiter fullständigt i dig och det kommer du märka när han inte längre har nån användning för dig.

Jag vet inte vad du hänger med för människor, men såna som han skrattar folk åt.

Narcissism och psykopatiska drag går hand i hand. Dom tror att dom står över alla andra. Otroligt störande.
Senast redigerad av qivmoc 2012-05-25 kl. 18:16.
Citera
2012-05-25, 19:13
Medlem
Lys avatar
En psykopat som vän är inte att rekommendera. En psykopat bryr sig inte om andra, den enda han bryr sig om är sig själv. Om en psykopat har vänner är det för att han själv vinner något det. En psykopat utnyttjar alltid andra på ett eller annat vis, det behöver inte vara ekonomiskt. Vet du att någon du känner är psykopat gör du bäst i att hålla dig så långt ifrån denne som möjligt. Här kan man läsa lite mer om hur psykopater fungerar:http://www.psykopati.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in