2012-05-24, 01:50
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag har hört att många afroamerikaner delar sina förfäders slavägares efternamn... Varför blev det så, egentligen?? Under slaveriets tid (och länge efteråt) var ju amerikanerna väldigt xenofobiska och paranoida när det gällde rasblandning, och även om många slavägare säkert utnyttjade slavarna sexuellt så var det väl vanligt att de inte ens erkände sina kvinnliga slavars barn som sina egna??

Black och Brown låter ju annars som logiska namn för rasistiska slavägare att ge sina slavar, men det finns ju även många vita med dessa efternamn... Vet ni om dessa namn alls är överrepresenterade hos svarta?? Och när det gäller de svarta som heter så i efternamn, rör det sig om namn som ursprungligen var rasistiska öknamn eller fick deras förfäder namnen från sina ägare?? Eller valde politiskt sinnade afroamerikaner att anta dissa namn för att "reclaima" dem??

Jag har också observerat att många afroamerikaner har namn (både för och efter) som Earl, Duke och King... Dessa namn är förstås inte exklusivt afroamerikanska, men det känns lite som om de är överrepresenterade hos svarta/mörka... Det kan ju knappast vara så många svarta som har (europeiskt) kunga- eller adelsblod (fast i och för sig är det väl inte många afroamerikaner som inte har vitt blod), och dessutom har jag inte hört om någon adel eller royalitet som haft sin titel som efternamn, om man bortser från Genghis och Kublai Khan, men de var ju inte européer... Så varifrån kommer namnet egentligen?? Slavägare eller medborgarrättsaktivister som tröttnat på att heta Black och Brown och velat bära ädla namn??

Det skulle också vara intressant att veta om det finns några typiska afroamerikanska förnamn... Lafayette ger mig av någon orsak afroassociationer, trots att namnet låter fransk... Omar låter å sin sida muslimskt, men även det förknippar jag med färgade amerikaner, och är de muslimer känns det mer sannolikt att de är konvertiter, kanske till Nation of Islam, snarare än ättlingar till arabiserade afrikaner... Tycker ni också att dessa två förnamn låter svarta??

En intressant sak är att trots afroamerikanernas sämre demografiska statistik så förknippar jag inte typiska lågklassnamn, t.ex. -y-namn i stil med Johnny, med afroamerikaner, utan snarare med rednecks... Rednecks kallas ju förvisso just "white trash", inte "black trash", men samtidigt känns det ju som om underklass oberoende av ras borde dras till samma typiska underklassnamn, såvida de inte är latinos eller andra minoriteter som saknar engelskt eller irländskt ursprung... Döper WT och BT sina barn till liknande eller egna förnamn, och om de har olika namnsmak, varför?? Även om det kanske ibland kan vara så att WT döper barnen efter countrystjärnor och BT efter rapstjärnor så borde väl båda sorters artister från början ha haft ungefär samma sorts smak gällande förnamn?? Big Daddy Kool Gangsta må ge rapassociationer, men vem döper sitt barn till det?! Och om vi flyttar oss några generationer tillbaka i tiden så skulle Howlin' Joe 6-String lika väl ha kunnat vara en Delta-bluesgitarrist som en countrystjärna... Vad säger ni andra?? Har ni några bra exempel på svarta underklassförnamn och tycker ni att dessa skiljer sig från vita??
Senast redigerad av Nemesis1 2012-05-24 kl. 01:53.
Citera
2012-05-24, 02:53
Avstängd
Redoxreaktions avatar
När negrerna kom till USA blev de påtvungna "vita" namn av ägarna. Det är säkert helt avsiktligt så att de har undvikit namn som förknippas med vit underklass. Att återta afrikanska namn blev väl inte gångbart förrän mot slutet av 1900-talet, men man valde namn som lät någorlunda exotiska och hade någorlunda status. Ta namnet Malcolm X t.ex. Malcolm är ju förvisso ett "vitt" namn, men det låter ju mer som en engelsk lord än en redneck i Södern.
Citera
2012-05-24, 06:42
Medlem
Lafayette och liknande kommer väl från den tid då det var "franska" slavar.

Frassarna ägde en rätt stor del av Amerika en period.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:No...erica_1750.png

.
Citera
2012-05-24, 06:56
Medlem
Jag har aldrig hört om en neger som heter Black i efternamn. Bara vita. Likadant har jag aldrig hört om en vit som heter White i efternamn. Bara svarta.
Det är lite lustigt.
Jack Black - Vit
Jaleel White (Steve Urkel) - Svart

Dom kända jag kommer på nu på rak arm. Men på TV eller nåt är det alltid så har jag märkt...
Kanske lite OffTopic, men var tvungen att ta upp det...
Citera
2012-05-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Jag har aldrig hört om en neger som heter Black i efternamn. Bara vita. Likadant har jag aldrig hört om en vit som heter White i efternamn. Bara svarta.
Det är lite lustigt.
Jack Black - Vit
Jaleel White (Steve Urkel) - Svart

Dom kända jag kommer på nu på rak arm. Men på TV eller nåt är det alltid så har jag märkt...
Kanske lite OffTopic, men var tvungen att ta upp det...

http://en.wikipedia.org/wiki/White_(surname) så hittar du lite vita Whites.

Svarta människor som heter Black hittar jag inga över huvud taget.
Citera
2012-05-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtensson
http://en.wikipedia.org/wiki/White_(surname) så hittar du lite vita Whites.

Svarta människor som heter Black hittar jag inga över huvud taget.
Din länk visade inget.
Citera
2012-05-24, 14:33
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Din länk visade inget.
lägg till en parantes på slutet då

inte svår att hitta svarta black genom att googla på valda förnamn, som james black, eller ämnnu bättre om man väljer ett svart namn och söker på jerome black, Jermaine black eller Isiah black osv ?
Senast redigerad av Germania 2012-05-24 kl. 14:49.
Citera
2012-05-24, 15:24
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Jag har aldrig hört om en neger som heter Black i efternamn. Bara vita.
Enligt http://names.mongabay.com/data/black.html ligger Black på 149:e plats över populära efternamn bland svarta i USA, och det finns drygt 27000 svarta personer i USA som bär det namnet.

Say It Loud -- I'm Black and I'm Proud, kan man kanske höra från en och annan bland dem. Annars har nog Say It Loud -- I'm Black and I'm Proud hörts mer ofta från en viss Mr Brown än från någon annan.

För USA i stort hamnar efternamnet Black på plats 160.
Citera
2012-05-24, 15:43
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag har hört att många afroamerikaner delar sina förfäders slavägares efternamn... Varför blev det så, egentligen??

Jag gissar att det var rent praktiska orsaker, så att man redan då man fick höra en negers namn kunde avgöra vem som ägde hen. I den klassiska boken och tv-serien Rötter döps exempelvis huvudpersonen Kunta Kinte om till Toby Waller då han köps av just familjen Waller. Han får duktigt med stryk när han insisterar på att han heter Kunta Kinte. Om man låtit honom fortsätta bära sitt tidigare namn hade man ju därmed s.a.s. erkänt honom en egen identitet och historia.
Efter några generationer, då slavarna blev fria, kan man mycket väl föreställa sig att deras farfars fars (el. dyl.) ursprungliga namn helt glömts bort, och de fortsatte bära det namn de burit hela sitt liv, dvs sina f.d. ägares.
Citera
2012-05-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
lägg till en parantes på slutet då

inte svår att hitta svarta black genom att googla på valda förnamn, som james black, eller ämnnu bättre om man väljer ett svart namn och söker på jerome black, Jermaine black eller Isiah black osv ?

Hehe. Självklart finns de, men jag orkade bara leta på Black (surname)-artikeln på Wikipedia
Citera
2012-05-24, 16:39
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Jag har hört att många afroamerikaner delar sina förfäders slavägares efternamn... Varför blev det så, egentligen??
Se t.ex.:
http://www.postandcourier.com/articl...1205/307199947
http://www.leaveafamilylegacy.com/Af...n_Families.pdf
Citat:
Black och Brown låter ju annars som logiska namn för rasistiska slavägare att ge sina slavar, men det finns ju även många vita med dessa efternamn... Vet ni om dessa namn alls är överrepresenterade hos svarta??
Bland svarta i USA är Brown det femte vanligaste efternamnet, men bland amerikaner i stort är det det fjärde vanligaste namnet. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är Black det 149:e vanligaste efternamnet bland svarta i USA, men bland amerikaner i stort är namnet på plats 160.
Källa: http://names.mongabay.com/data/black.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in