2012-05-23, 20:34
Medlem
Passepartouts avatar
Startar denna tråd eftersom det kommer upp igen på Uppdrag Granskning idag. Det verkar hart när omöjligt att förbjuda kamratfostran på nämnda internatskolor. Hur ska man få stopp på kamratfostran sanktionerad av de vuxna? D.v.s slavliknande förhållanden samt misshandel och övergrepp mellan eleverna.
Senast redigerad av Passepartout 2012-05-23 kl. 20:38.
Citera
2012-05-23, 20:57
Medlem
FBMinchias avatar
Vi kan ju börja med att outa svinen här på FB.
Alla som vet namnen på mobbare kan hänga ut dem här.

Annars blir det kanske ändring efter UG:s program.
Anledningen till att svinen ska outas är att man kan stöta på dem irl och då är det bra att veta vad man har att göra med.

Finge jag bestämma så skulle jag stänga ner skiten. Undra på att samhällsklimatet ser ut som det gör när de som ska vara "ledare" kommer från dylika ställen. Det kliar i mina nypor just nu när jag ser programmet.

Edit: Fick just höra att de får skattemedel.
Har inte högdjuren råd att pröjsa själva för privatskolorna?
Citera
2012-05-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Vi kan ju börja med att outa svinen här på FB.
Alla som vet namnen på mobbare kan hänga ut dem här.

Annars blir det kanske ändring efter UG:s program.
Anledningen till att svinen ska outas är att man kan stöta på dem irl och då är det bra att veta vad man har att göra med.

Finge jag bestämma så skulle jag stänga ner skiten. Undra på att samhällsklimatet ser ut som det gör när de som ska vara "ledare" kommer från dylika ställen. Det kliar i mina nypor just nu när jag ser programmet.
Fullt medhåll från en denna trådläase. Individer från Lundsberg delas gärna namn med. Du börjar med att kolla så vi står åldersmässigt mellan. Cirka 1966 - 1970.
Citera
2012-05-23, 21:19
Medlem
Passepartouts avatar
Det var inte längesedan fem Sigtunaelever blev häktade för misshandel och senare släpptes och det är nu helt tyst i offentligheten om hur ärendet går vidare. Tråden här på FB om den misshandeln innehåller intressanta inlägg från "invigda" som beskriver en starkt rotad kultur uppmuntrad av många vuxna i och runtomkring internaten.

Jag läste ett twitter där en vän till en av de häktade (innan häktningen) skrev något i stil med har man råd med en bra advokat behövs ingen etik. För mig är det här kärnan i internaten, skolningens fundament, de som står högt i hierarkin har sina egna lagar och som elev får man lära sig att det är ok att bryta mot lagen.
Senast redigerad av Passepartout 2012-05-23 kl. 21:25.
Citera
2012-05-23, 21:21
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimova
Fullt medhåll från en denna trådläase. Individer från Lundsberg delas gärna namn med. Du börjar med att kolla så vi står åldersmässigt mellan. Cirka 1966 - 1970.
Jag menar så klart att de som vet något ska fram med det. Jag har ju inte gått där.

Hmmm, inser att det inte blir helt lätt. De som är utsatta är ju för unga för att skriva här, men deras föräldrar kanske vet och hänger på FB?
De flesta ungarna vill ju dessutom ge igen när det blir deras tur och då lär de nog knipa igen.
Citera
2012-05-23, 21:35
Medlem
Passepartouts avatar
Vad vinner man på att outa de som slagit? Är man elev (eller har varit) på någon av skolorna verkar man vara mer eller mindre insyltad i mindre smickrande verksamheter. Bättre vore väl om otyget försvann?

Risken finns att problemet fortsätter att tigas ihjäl. Ett effektivt sätt är att låta saker klinga ut för att sedan fortsätta som vanligt. Här menar jag skolledningen.
Citera
2012-05-23, 21:48
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vad vinner man på att outa de som slagit? Är man elev (eller har varit) på någon av skolorna verkar man vara mer eller mindre insyltad i mindre smickrande verksamheter. Bättre vore väl om otyget försvann?

Risken finns att problemet fortsätter att tigas ihjäl. Ett effektivt sätt är att låta saker klinga ut för att sedan fortsätta som vanligt. Här menar jag skolledningen.
Det tycks i alla fall som att de inblandade är mycket räddare för outning än för att bli mobbade och slagna. Det hotet skulle väl kunna få dem att skärpa sig.

Sedan är det av allmänintresse att veta namnen dessutom. Tänk om chefen där man nyss börjat en anställning har ett sånt förflutet. Då kan man lika gärna söka sig vidare på en gång så man inte råkar nita honom i fyllan på någon prsonalfest.
Citera
2012-05-29, 08:10
Medlem
en av idioterna som är misstänkt för misshandel har stämt skolan på en miljon kronor eftersom han inte får gå på balen, herregud han har verkligen tappat all verklighetsförankring
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14894814.ab
Citera
2012-05-29, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulastvinner
en av idioterna som är misstänkt för misshandel har stämt skolan på en miljon kronor eftersom han inte får gå på balen, herregud han har verkligen tappat all verklighetsförankring
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14894814.ab

Inte bara han som har tappat "verklighetsuppfattningen" för länge sedan..

Det som även i artikeln att merparten av skolans elever stödjar honom dvs. anser att det är FEL att porta honom från studentfirandet. Han är ju endast misstänkt för grovmisshandel av en annan - yngre - elev på samma skola. Nu får stackaren inte festa bara för det.

Dessutom har han redan betalat för festligheterna som enligt honom är "ovärderliga".. snark.. En miljon tycks kalaset kosta enligt honom ;-) (nej, jag förstår att en del av skadeståndet består av "sveda och värk" pga utebliven studentfest ;-)

Jag är DJUPT imponerad av den yngre eleven plus hans föräldrar att de (och särskilt eleven) ORKAR stå emot allt detta och plugga vidare i samma skola, där han uppenbarligen behandlas som det vore han som var skyldig till något. Jag hoppas VERKLIGEN att han orkar kämpa vidare. För i slutändan står han där som en vinnare.

Någon måste våga och orka driva detta till domstol. Hoppas det blir den här lilla eleven som visar var skåpet ska stå.
Citera
2012-05-29, 09:07
Moderator
blomvattnares avatar
AB o K -► B o B

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem