Har haft Ubuntu 11.04 i över ett år nu och har tänkt uppdatera till 12.04. Däremot går det inge vidare bra.
Både uppdateringshanteraren och systemhanteraren vägrar göra ett skit. Kan inte öppna något av de längre och de kraschar såfort jag försöker starta någon av de. Därför kan jag inte uppdatera Ubuntu den enkla vägen. Jag har bränt en skiva med Ubuntu 12.04 men kan inte få den att starta på datorn oavsett vad jag än gör med (har förut kunnat starta om datorn och tryckt på någon tagnent när den bootar och sedan gått vidare men verkar inte fungera). Har någon en lösning? 11.04 är inte särskilt stabilt så Firefox och utforskaren lägger av stup i kvarten. Sitter på min laptop med W7 och där fungerar den brända skivan iaf så inget fel på den.
Det låter ju som att det är något hårdvarufel då program i din befintliga installation kraschar till höger och vänster, samt att du inte ens kan starta från installations-skivan.
Innan du gör något annat så borde du köra en memtest. Jag tror att det följde med Ubuntu redan på 11.04-tiden så det borde finnas som alternativ i GRUB.
Det är aldrig bra att uppdatera sådär rakt av, speciellt inte om man är nybörjare eller någorlunda nybörjare. Ta backup på det du behöver, sen kör du in 12.04 LTS.
Gick över till Ubuntu för två och ett halvt år sedan så jag är iaf. någorlunda van vid det. La över det viktiga på en Usb-sticka förra veckan (jobbar och surfar bara med datorn så det är inga tunga filer) så det är färdigt. Och som sagt lyckas jag inte fixa uppdateringen med 12.04 LTS vilket är det främsta problemet.
Sedan kanske jag inte skulle ha sagt att t.ex. Uppdateringskanteraren kraschar, men de vägrar starta såfort man försöker och denna text kommer upp.
Citat:
Ett problem utan lösning inträffade vid initiering av paketinformationen.
Rapportera det här felet mot paketet "update-manager" och inkludera följande felmeddelande:
'E:Encountered a section with no Package: header, E:Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/se.archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_natty_main_i18n _Translation-en, E:Paketlistan eller statusfilen kunde inte tolkas eller öppnas.'
Nu har jag trasslat in mig med datorn och blir galen på att få i ordning på det hela.
Lyckades installera Ubuntu 12.04 LTS (64-bit) på datorn och redan i början så gick det oerhört segt. Fick fixa drivrutiner till grafikkortet som gjorde att det gick snabbare men programmen hängde sig fortfarande och det gick knappt att använda Firefox. Sedan bestämde jag mig för att köra igång Memtest igen och lät den stå på i 18 timmar utan något resultat. Efter det bestämde jag mig för att installera en 32-bit version (har minne att det brukade fungera bättre på min burk även om jag har 64-bits CPU) men det lyckas jag inte med alls då den vägrar arbeta med skivan hur jag än försöker starta den. Jag kommer till boot-skärmen, väljer skivläsaren och den försöker boota men kommer ingen vart. Så nu är det ibland som jag kommer in på Ubuntu och de få gångerna räcker det bara i några minuter förrän hela systemet hänger sig och behöver startas om. Så har någon här något förslag på vad som kan göras innan jag får ett vredesutbrott och slänger ut skiten så vore det guld värt!
EDIT: Nu lyckades jag få in GNOME-temat och det verkar åtminstone fungera någorlunda bra nu, tycker dock fortfarande att det känns ostadigt just nu och att det när som helst kan braka ihop...
Senast redigerad av Dobbels 2012-05-27 kl. 17:26.
Dubbelpost, men nu blir det bara ännu mer förvirrande. Precis efter min senaste redigering började hela systemet att stanna upp och det gick inte att komma någonstans. Fick starta om datorn flera gånger utan resultat och bestämde mig att installera om operativsystemet. Lyckades komma till installationen och då börjar den säga att hårddisken är trasig och att det troligtvis har skett genom överhettning, vilket jag inte har upplevt tidigare. Öppnade upp datorn och den var jäkla dammig vilket självklart har bidragit till en del värme.
Så vad tror ni? Finns det någonting jag kan försöka med eller är det smartare att köpa en ny hårddisk och börja med den? Har inte ork eller pengar till en helt ny dator och någorlunda vett har jag för att fixa i ordning grejer till en burk trots att jag är amatör.
Det är ju konstigt att det funkade bra med 11.04 men att det totalt ballar ur efter att du försökt installera 12.04. Kan du inte testa göra om allt från början?
Ladda ner 12.04 64-bit ISO:n på nytt och lägg det på ett USB-minne om du vill slippa slösa CD-skivor.
Sedan under installationen, gå in i det manuella läget när du ska skapa Ubuntu-partitionen och radera din tidigare Ubuntu-partition och skapa en ny på samma ställe. Då undviker du att försöker uppgradera din tidigare installation eller så. Observera dock att du bör vara VÄLDIGT försiktig när du raderar partitioner, så du inte tar bort data du vill behålla.
Vad är det som säger att hårddisken är trasig? Och vad är felmeddelandet isf?
Projektet har legat på is under sommaren men nu tas det upp igen. Rengjorde datorn med tryckluft först för att få bort allt damm, vilket gick bra och nu låter den inte lika mycket längre. Installationen skeddes med ett Usb-minne och gick åt skogen igen med samma meddelande som förut. Såhär stod det:
Installationsprogrammet påträffade ett fel vid kopiering av filer till hårddisken.
[Errno 30] Read-only file memory
Detta händer ofta på grund av en trasig CD/DVD-skiva eller enhet eller en trasig hårddisk. Det kan hjälpa att rengöra skivan, bränna den i lägre hastighet, rengöra linsen i CD/DVD-enheten, kontrollera huruvida hårddisken är gammal och behöver ersättas eller flyttas till en miljö med lägre temperatur.
Jag antar att det är hårddisken som är trasig då den krånglade innan och för att jag får samma resultat när jag installerar från Usb-minne som med en bränd skiva. Hårddisken är modell Sata WD10EADS och jag antar att det enklaste är att helt enkelt köpa en ny hårddisk som man sätter i burken för att sedan börja om på nytt, eller finns det någon bättre lösning? Kan tillägga att datorn med hela köret inhandlades i mars 2010 så särskilt gammal är den inte.
Innan du skyller på Hddn, så testa med att plocka hem en ny kopia av ubuntu. Det kan vara så illa att det vart något fel i tankningen på kopian du försöker installera oavsett om du kör via usb eller skiva.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!