• 3
  • 4
2012-05-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Du kommer med ett påstående, och jag förväntar mig att du kan backa upp detta med fakta. I övrigt är det i mitt huvud inte omöjligt att detta _teoretiskt_ skulle kunna mätas, m.h.a. hjärnaktivitetsanalys. Jag har inte en aning om varken teknologins eller fysiologins begränsningar, men till skillnad från dig vägrar jag att (ogrundat) säga att det varken är omöjligt eller möjligt.
Gosse, läs vad jag skriver. Jag har inte påstått att det är omöjligt väldigt långt in i framtiden. Jag skrev att vi inte kan mäta hur våra hjärnor tolkar detta [idag]. Det är inget påstående jag behöver backa upp på något sätt.
Citera
2012-05-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zandalor
Gosse, läs vad jag skriver. Jag har inte påstått att det är omöjligt väldigt långt in i framtiden. Jag skrev att vi inte kan mäta hur våra hjärnor tolkar detta [idag]. Det är inget påstående jag behöver backa upp på något sätt.
Ok, backa upp att man inte kan mäta hur våra hjärnor tolkar detta [idag].
Citera
2012-05-24, 00:18
Medlem
Citat:
Ok, backa upp att man inte kan mäta hur våra hjärnor tolkar detta [idag].
Varsågod att påvisa detta (att det går). Det är uppenbart att vi inte kan veta hur du upplever en viss våglängd, eftersom det är en subjektiv upplevelse. Sen om vi tusentals år i framtiden hittar en metod med vilken det blir möjligt är inte relevant. Det finns som jag ser det dock inte någon anledning att anta att vi inte tolkar färgerna på samma sätt (eftersom vi har ett gemensamt ursprung).
Senast redigerad av zandalor 2012-05-24 kl. 00:20.
Citera
2012-05-24, 00:25
Medlem
Citat:
Om du inte hade någon annan asvikt än att antagonisera mig, trots att du inte ens verkar tro på din egen tes, är det nog bäst att vi avslutar vår diskussion. Nu vet jag inte utifrån vilka premisser som du bedömer filosofiska resonemang som oviktiga eller ej (din indelning hittills har minst sagt varit godtycklig), men jag antar att du vet vad som bör diskuteras och vad som inte bör diskuteras.
Antagonisera? Jag tyckte helt enkelt att ditt exempel inte var så bra.

Däremot kan jag villigt erkänna att jag inte har någon bra definition på vettiga eller viktiga filosofiska frågor. Det är lite smått godtyckligt ja, men ett litet försök är att säga att de som är vettiga och viktiga är de som faktiskt går att svara på.
Citat:
Att du genomgående har kommit med ogenomtänkta inlägg, eller att du ens kommenterat ö.h.t. när du inte verkar ha något intresse för frågan, är för mig mycket märkligt. Det första du skrev var: "Det är ju lite smått meningslöst att fundera på eftersom man aldrig någonsin kan komma fram till ett svar", vilket är nonsens och dessutom felaktigt.
Jag har ett intresse för frågan, men jag medger att jag borde formulerat mitt första inlägg lite annorlunda. Kanske i stil med "Jag har väldigt svårt att se hur man skulle kunna svara på den frågan, eftersom det förutsätter att upplevelserna på något sätt ska gå att jämföra. Kan du komma på något sådant sätt?"

Du påstår dock att det är felaktigt. Får jag be dig backa upp det påståendet?

Citat:
Ursprungligen postat av OmgIHasTaco
Jag väljer att avsluta din och min diskussion här. Jag gillar att diskutera med människor som ger mig utbyte i ämnet. Jag finner inget sådant utbyte här.
Detsamma. Jag har i alla fall försökt att förstå vad du menar, vilket är mer än vad man kan säga om dig.
Citera
2012-05-24, 06:00
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmgIHasTaco
Du påstår alltså att man kan mäta att vi ser samma blå?
Trodde endast vi kunde mäta att vi kan se något vi kallar blått, eller?

Defekt färgseende finns ju något som heter. Så uppenbarligen så finns det ju folk som inte uppfattar färger likadant.
Edit: Eller tänker jag fel?
Senast redigerad av Peyz 2012-05-24 kl. 06:03.
Citera
2012-05-24, 09:14
Medlem
OmgIHasTacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Defekt färgseende finns ju något som heter. Så uppenbarligen så finns det ju folk som inte uppfattar färger likadant.
Edit: Eller tänker jag fel?

Fel tänker du ju absolut inte, för allt är ju en definitionsfråga.

Men med defekt färgseende, tänker du på "färgblindhet"?
Personerna som lider av det ser väl ofta inte skillnad på färgerna utan allt har samma nyans, sen finns det ju dem som ser svartvitt.
Jag vet inte om man kan definiera att dem ser andra färger? Kanske mer att de _inte_ kan se färgerna för att de flyter ihop..?

Men dock kan jag inte ta ifrån dem att de ser något annorlunda, för det gör de ju, även om de i deras fall beror på ett fel i ögonen.
Citera
2013-06-16, 03:24
Medlem
Relevant video:

http://www.youtube.com/watch?v=evQsOFQju08
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto