2012-05-23, 21:51
Medlem
OmgIHasTacos avatar
Citat:
Menar du alltså något i stil med att vissa associerar rött med kärlek och däför tycker att den färgen är trevlig, medan andra associerar den med blod och däför inte tycker om den?
Nej, jag sa att det var min teori om färgpsykolgi, vad man kopplar ihop färgerna med för minnen och upplevelser. Har inte med tråden att göra alls, utan det jag tyckte hans svar handlade om snarare än hur vi ser färgerna.
Citat:
Jag är hemkt ledsen att jag i ett forum som faktiskt heter "filosofi" försöker analysera frågan på djupet. Det var naturligtvis väldigt dumt. Jag kanske borde göra det i Laidback istället...

Om du anser att det jag skriver är rent trams är du välkommen att rapportera inläggen.

Men om du startar en tråd med en grundfråga ser jag inte hur det inte skulle kunna vara relevant att diskutera huruvida frågan är möjlig att ge ett vettigt (objektivt eller subjektivt) svar på.

Du har ju redan bestämt att det inte går att besvara den, det var det första du skrev. Så inte någon analys där inte, men ärligt talat så skiter jag i vilket.
Citat:
Lite OT, men detta är inte "din" tråd. Du har bara startat tråden.
Ja, bäst du anmäler mig för att jag kallar det MIN tråd. MIN MIN bara MIN!

Citat:
Öh? Du har ju kommenterat en del inlägg med saker i stil med att det inte var den typen av svar du var ute efter.Och jag vill gärna ha ett exempel på hur du skulle jämföra min upplevelse av rött med din. Jag försöker faktiskt förstå vad det är du är ute efter.

Jag vill inte jämföra min röda med din röda. Jag skiter i din röda. Jag ville ha andras åsikter om det var möjligt att vi såg olika färger, vad som dementerar det och vad det eventuellt skulle innebära, om man så vill. Jag har fått svar ur ett fysiologiskt perspektiv och jag har fått andras åsikter om vad de tror. Så jag är nöjd med svaren.

Jag kan skriva en gång till för säkerhets skull
Jag vill inte att vi ska diskutera hur vi ser färgerna personligen. Det är irrelevant.
Möjligheterna att vi ser olika färger och vad som tyder på det och vad som tyder på att det inte är så.
Citera
2012-05-23, 21:58
Medlem
Vi har ju gemensamma anfäder allihop så om det inte skett någon mutation finns det väl ingen anledning att tro att vi inte ser färgerna på samma sätt?
Citera
2012-05-23, 22:02
Medlem
Peyzs avatar
Färgseende går ju att mäta.
Så svar: Nej.
Citera
2012-05-23, 22:07
Medlem
OmgIHasTacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Färgseende går ju att mäta.
Så svar: Nej.

Du påstår alltså att man kan mäta att vi ser samma blå?
Trodde endast vi kunde mäta att vi kan se något vi kallar blått, eller?
Citera
2012-05-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmgIHasTaco
Du har ju redan bestämt att det inte går att besvara den, det var det första du skrev. Så inte någon analys där inte, men ärligt talat så skiter jag i vilket.
Nej det har jag inte. Däremot tror jag det baserat på hur jag tolkade din fråga. Kan du visa hur jag misstolkat frågan alternativt dragit en felaktig slutsats så vore det väldigt trevligt.
Citat:
Ja, bäst du anmäler mig för att jag kallar det MIN tråd. MIN MIN bara MIN!
Skiter fullständigt i om du kallar den din. Jag ville mest påpeka att du inte kan bestämma vem som får skriva vad i tråden.
Citat:
Jag vill inte jämföra min röda med din röda. Jag skiter i din röda. Jag ville ha andras åsikter om det var möjligt att vi såg olika färger, vad som dementerar det och vad det eventuellt skulle innebära, om man så vill. Jag har fått svar ur ett fysiologiskt perspektiv och jag har fått andras åsikter om vad de tror. Så jag är nöjd med svaren.
Jag är också intresserad av vad det i så fall skulle kunna innebära, och tyvärr kan jag inte se att det skulle innebära just någonting alls. Därav min slutsats.
Citat:
Jag vill inte att vi ska diskutera hur vi ser färgerna personligen. Det är irrelevant.
Möjligheterna att vi ser olika färger och vad som tyder på det och vad som tyder på att det inte är så.
Såvitt jag kan se är frågan besvarad ur ett fysiologiskt perspektiv, men jag förstår inte riktigt hur den ska gå att angripa utifrån ett filosofiskt.
Citera
2012-05-23, 22:25
Medlem
Citat:
Du påstår alltså att man kan mäta att vi ser samma blå?
Trodde endast vi kunde mäta att vi kan se något vi kallar blått, eller?
Korrekt. Blå har en viss våglängd. Hur våra hjärnor tolkar detta kan vi dock inte mäta.
Citera
2012-05-23, 22:34
Medlem
OmgIHasTacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zandalor
Korrekt. Blå har en viss våglängd. Hur våra hjärnor tolkar detta kan vi dock inte mäta.

Intressant!
Sannerligen pekar all fakta mot att vi ser samma färger.
Citera
2012-05-23, 22:37
Medlem
Citat:
Då tar jag det igen, för säkerhets skull.

Om den frågan öht ska gå att svara på så måste sättet olika personer ser en färg på gå att jämföra på något (naturvetenskapligt eller bara filosofiskt) plan. Eftersom inget tyder på att dessa går att jämföra på något sätt så tyder allt på att svaret på frågan är "nej" eller "kanske", beroende på exakt hur frågan är formulerad.

Däremot kan vi för diskussionens skull anta att det går att jämföra hur vi ser färgerna, men dessvärre hittar jag inget vettigt svar utifrån detta antagande.

Citat:
Intressant!
Sannerligen pekar all fakta mot att vi ser samma färger.
Kan du motivera detta lite närmare?
Citera
2012-05-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Just denna fråga har ju ett oerhört praktiskt värde. Nu lyckades han visserligen inte härleda så mycket från det som han hade hoppats, men själva grundtanken är ju riktigt, riktigt bra. Att hitta ett enda axiom som är så grundläggande att det inte går att tvivla på. Detta skulle kunna ha avgörande betydelse för all logik. Lustigt att du valde just detta exempel.
Om du inte hade någon annan asvikt än att antagonisera mig, trots att du inte ens verkar tro på din egen tes, är det nog bäst att vi avslutar vår diskussion. Nu vet jag inte utifrån vilka premisser som du bedömer filosofiska resonemang som oviktiga eller ej (din indelning hittills har minst sagt varit godtycklig), men jag antar att du vet vad som bör diskuteras och vad som inte bör diskuteras.

Att du genomgående har kommit med ogenomtänkta inlägg, eller att du ens kommenterat ö.h.t. när du inte verkar ha något intresse för frågan, är för mig mycket märkligt. Det första du skrev var: "Det är ju lite smått meningslöst att fundera på eftersom man aldrig någonsin kan komma fram till ett svar", vilket är nonsens och dessutom felaktigt.

Citat:
Och det här grundar du på exakt vadå?
Citera
2012-05-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Och det här grundar du på exakt vadå?
Sunt förnuft. Förklara för mig vad du menar och hur du tolkade mitt påstående.
Citera
2012-05-23, 22:59
Medlem
OmgIHasTacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Då tar jag det igen, för säkerhets skull.

Om den frågan öht ska gå att svara på så måste sättet olika personer ser en färg på gå att jämföra på något (naturvetenskapligt eller bara filosofiskt) plan. Eftersom inget tyder på att dessa går att jämföra på något sätt så tyder allt på att svaret på frågan är "nej" eller "kanske", beroende på exakt hur frågan är formulerad.

Däremot kan vi för diskussionens skull anta att det går att jämföra hur vi ser färgerna, men dessvärre hittar jag inget vettigt svar utifrån detta antagande.

Kan du motivera detta lite närmare?

Jag väljer att avsluta din och min diskussion här. Jag gillar att diskutera med människor som ger mig utbyte i ämnet. Jag finner inget sådant utbyte här.
Citera
2012-05-23, 23:12
Medlem
Citat:
Sunt förnuft. Förklara för mig vad du menar och hur du tolkade mitt påstående.
Du kommer med ett påstående, och jag förväntar mig att du kan backa upp detta med fakta. I övrigt är det i mitt huvud inte omöjligt att detta _teoretiskt_ skulle kunna mätas, m.h.a. hjärnaktivitetsanalys. Jag har inte en aning om varken teknologins eller fysiologins begränsningar, men till skillnad från dig vägrar jag att (ogrundat) säga att det varken är omöjligt eller möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in