Okej. Att köpa i butik gör det mycket lättare när det skiter sig.

Min är köpt på Inet och det skulle bli väldigt mycket arbete för att få ner den till GBG.
Jag har fått två till funderingar. Jag har nu köpt det paket jag länkade till tidigare, med vissa mindre förändringar. Så vad jag egentligen måste göra nu är att vänta cirka två veckor (evig pessimist så siktar högt i deras 7-10 dagar), vilket är en ren tortyr för någon som är extremt beroende av en väl fungerande dator. Den jag just nu sitter på som reserv klarar av att spela upp gamla 480p TV-serier om man INTE använder fullskärm och stänger allt annat.
Jag lyckades i alla fall starta den krånglande datorn idag, något som jag inte lyckades med under de sista försöken igår. Men det började lukta bränt nästan direkt.
1. Är det ett tecken på att den kommer fortsätta stänga av sig eller kan det bara vara att den har kvar lite lukt sen tidigare, om ni förstår hur jag menar? Den har ju fått vila i ett dygn nu.

Eller är det som så att har den brunnit en gång så är det förstört för alltid? Som ni märker är jag ingen expert på området. Mina datorkunskaper håller sig mer till programvara och liknande saker än det rent tekniska.
2. Anledningen till att jag inte riktigt 100% vågar chansa på att den ska stänga av sig igen har med mina externa hårddiskar. Jag har en hel del på dom som jag absolut inte vill bli av med, det mesta finns på fler än en disk men vissa saker har jag inte hunnit säkerhetskopiera (främst sånt från senast 1-2 månaderna). Är det i stort sett riskfritt att kopiera över saker samtidigt som datorn sen stänger av sig eller är risken relativt stor att disken får något fel av det?
Hann kopiera över det mesta av det viktigaste från den interna disken under de 15 minuter jag hade igång den nyss innan jag stängde av igen p.g.a. lukten och rädslan för diskkrash på extern. Men har några GB med lite större filer kvar. Visserligen höll den mellan 30-50 minuter mellan varje avslagning igår så det är möjligt att jag skulle hinna få över det också.