• 1
  • 2
2012-05-23, 16:29
Medlem
KeanoManus avatar
Idag så började min tre år gamla dator att stänga av sig med 30-minuters intervaller.
Det började med att jag i morse märkte att det luktade bränt omkring området där datorn står. Sen började den som sagt att stänga av sig. Det gick heller inte att bara sätta på den igen utan jag var tvungen att stänga av nätaggregatet på knappen i några sekunder innan jag startade. Men nu har den helt sagt upp sig och vägrar komma förbi BIOS-sidan i uppstarten.

Tyvärr så höll jag på att försöka panikrädda några filer när den dog sista gången. Jag hoppas verkligen att den externa hårddisk som den höll på att kopiera till höll.

Tilläggas bör väl att datorn är ganska varm, vilket jag idag upptäckte berodde på att två fläktar av någon anledning inte fungerade. Men jag tror inte att det är det ursprungliga problemet. Jag dammade ur den efter första avstängningen så det bör inte vara problemet heller.

Vad kan tänkas vara problemet?
Är det ens lönt att försöka laga den eller bör jag köpa en ny?

Jag vet att det finns en forumdel för köpråd men för att slippa skapa två trådar så lägger jag det här också. Jag har plockat ihop en dator lite snabbt, om någon som är lite mer hemma på vad som är bra/dåligt idag kan kolla lite snabbt så att det inte blir HELT fel med det jag plockat så vore det väldigt snällt. Fungerar detta ihop och är någorlunda prisvärt?
Citera
2012-05-23, 17:22
Medlem
Amarths avatar
Hårddisken är det ingen fara. Låter som om processorn har bränt upp. Nästa gång så får du koppla in chassi högtalaren som kan varna dig om processorn börjar bli överhettad. Annars får du ställa in i bios att datorn ska stänga av sig tidigare innan det blir allt för varm.
Citera
2012-05-23, 17:30
Medlem
KeanoManus avatar
Fast CPUn var inte varmare än vad den brukar vara. Jag höll koll i Lavalys Everst och den var på 70 grader, vilket i sig är för varmt men det är vad min har legat på under en ganska lång period.

Hårddisken har jag testat i den reservdator som jag lyckades få tag i så den höll som tur är.
Citera
2012-05-23, 17:33
Medlem
Ett tips är att starta en tråd på sweclockers.
Citera
2012-05-23, 17:39
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeanoManu
Idag så började min tre år gamla dator att stänga av sig med 30-minuters intervaller.
Det började med att jag i morse märkte att det luktade bränt omkring området där datorn står. Sen började den som sagt att stänga av sig. Det gick heller inte att bara sätta på den igen utan jag var tvungen att stänga av nätaggregatet på knappen i några sekunder innan jag startade. Men nu har den helt sagt upp sig och vägrar komma förbi BIOS-sidan i uppstarten.

Tyvärr så höll jag på att försöka panikrädda några filer när den dog sista gången. Jag hoppas verkligen att den externa hårddisk som den höll på att kopiera till höll.

Tilläggas bör väl att datorn är ganska varm, vilket jag idag upptäckte berodde på att två fläktar av någon anledning inte fungerade. Men jag tror inte att det är det ursprungliga problemet. Jag dammade ur den efter första avstängningen så det bör inte vara problemet heller.

Vad kan tänkas vara problemet?
Är det ens lönt att försöka laga den eller bör jag köpa en ny?

Jag vet att det finns en forumdel för köpråd men för att slippa skapa två trådar så lägger jag det här också. Jag har plockat ihop en dator lite snabbt, om någon som är lite mer hemma på vad som är bra/dåligt idag kan kolla lite snabbt så att det inte blir HELT fel med det jag plockat så vore det väldigt snällt. Fungerar detta ihop och är någorlunda prisvärt?

Same thing happened to my Acer after 2 and a halv years. I took it back and got it fixed and it has been running perfectly for over a year since then. The shop said it was a problem with over heating.
Citera
2012-05-23, 17:50
Medlem
KeanoManus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventiq
Ett tips är att starta en tråd på sweclockers.
Att jag inte tänkte på det tidigare. Har gjort det nu.

Citat:
Ursprungligen postat av MaryBell
Same thing happened to my Acer after 2 and a halv years. I took it back and got it fixed and it has been running perfectly for over a year since then. The shop said it was a problem with over heating.

Var hade du köpt den datorn? Jag köpte min på internet från Inet och det känns som att det skulle bli väldigt krångligt att skicka tillbaka den för lagning. Tror inte heller att det skulle vara gratis efter tre år. Det tar nog ungefär lika lång tid och eftersom jag tidigare haft små planer på att köpa ny så tror jag att det är det bästa alternativet om det inte går att lokalisera något fel utan att ta den till butik. Det finns heller inte generella datorbutiker där jag bor. Fanns ett ställe förut men dom har stängt igen.
Citera
2012-05-23, 19:31
Medlem
MaryBells avatar
Citat:

Var hade du köpt den datorn? Jag köpte min på internet från Inet och det känns som att det skulle bli väldigt krångligt att skicka tillbaka den för lagning. Tror inte heller att det skulle vara gratis efter tre år. Det tar nog ungefär lika lång tid och eftersom jag tidigare haft små planer på att köpa ny så tror jag att det är det bästa alternativet om det inte går att lokalisera något fel utan att ta den till butik. Det finns heller inte generella datorbutiker där jag bor. Fanns ett ställe förut men dom har stängt igen.

I bought it at a chain store in Oslo. They replaced the fan or something as far as I remember and I think I only payed a small shipping fee. I also had to buy a new power cable, but I think that was unrelated to the heating problem.
Citera
2012-05-24, 21:42
Medlem
KeanoManus avatar
Okej. Att köpa i butik gör det mycket lättare när det skiter sig.
Min är köpt på Inet och det skulle bli väldigt mycket arbete för att få ner den till GBG.

Jag har fått två till funderingar. Jag har nu köpt det paket jag länkade till tidigare, med vissa mindre förändringar. Så vad jag egentligen måste göra nu är att vänta cirka två veckor (evig pessimist så siktar högt i deras 7-10 dagar), vilket är en ren tortyr för någon som är extremt beroende av en väl fungerande dator. Den jag just nu sitter på som reserv klarar av att spela upp gamla 480p TV-serier om man INTE använder fullskärm och stänger allt annat.

Jag lyckades i alla fall starta den krånglande datorn idag, något som jag inte lyckades med under de sista försöken igår. Men det började lukta bränt nästan direkt.

1. Är det ett tecken på att den kommer fortsätta stänga av sig eller kan det bara vara att den har kvar lite lukt sen tidigare, om ni förstår hur jag menar? Den har ju fått vila i ett dygn nu.
Eller är det som så att har den brunnit en gång så är det förstört för alltid? Som ni märker är jag ingen expert på området. Mina datorkunskaper håller sig mer till programvara och liknande saker än det rent tekniska.

2. Anledningen till att jag inte riktigt 100% vågar chansa på att den ska stänga av sig igen har med mina externa hårddiskar. Jag har en hel del på dom som jag absolut inte vill bli av med, det mesta finns på fler än en disk men vissa saker har jag inte hunnit säkerhetskopiera (främst sånt från senast 1-2 månaderna). Är det i stort sett riskfritt att kopiera över saker samtidigt som datorn sen stänger av sig eller är risken relativt stor att disken får något fel av det?

Hann kopiera över det mesta av det viktigaste från den interna disken under de 15 minuter jag hade igång den nyss innan jag stängde av igen p.g.a. lukten och rädslan för diskkrash på extern. Men har några GB med lite större filer kvar. Visserligen höll den mellan 30-50 minuter mellan varje avslagning igår så det är möjligt att jag skulle hinna få över det också.
Citera
2012-05-24, 21:51
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amarth
Hårddisken är det ingen fara. Låter som om processorn har bränt upp. Nästa gång så får du koppla in chassi högtalaren som kan varna dig om processorn börjar bli överhettad. Annars får du ställa in i bios att datorn ska stänga av sig tidigare innan det blir allt för varm.

What. Alla moderna processorer har temperatursensorer som skyddar dem. Att processorn har "bränt upp" är helt otänkbart.

Citat:
Jag lyckades i alla fall starta den krånglande datorn idag, något som jag inte lyckades med under de sista försöken igår. Men det började lukta bränt nästan direkt.

Vilka fläktar var det som inte gick? Går de nu? Spontant tror jag att nätagget har gått. Vad är det för nätagg?

Försök lukta dig till vad det är som pajat. Det brukar vara ganska lätt, även om man ser ut som en retard.

Citat:
2. Anledningen till att jag inte riktigt 100% vågar chansa på att den ska stänga av sig igen har med mina externa hårddiskar. Jag har en hel del på dom som jag absolut inte vill bli av med, det mesta finns på fler än en disk men vissa saker har jag inte hunnit säkerhetskopiera (främst sånt från senast 1-2 månaderna). Är det i stort sett riskfritt att kopiera över saker samtidigt som datorn sen stänger av sig eller är risken relativt stor att disken får något fel av det?

Det du riskerar är datakorruption i och med att bara en halv fil skrivits om datorn bestämmer sig för att stänga av sig i mitten. Datorn kan inte skada en extern hårddisk på annat sätt än så.

Jag antar att det du säger är att du har saker på de INTERNA hårddiskarna som du vill rädda till de EXTERNA? Kan du inte bara låta dem ligga? Du kan koppla in diskarna i din nästa dator.
Citera
2012-05-24, 22:06
Medlem
KeanoManus avatar
De fläktar som inte går är en som är riktad bakåt, precis under nätaggregatet samt en som är riktad åt sidan utåt genom ett ventilationshål i chassit strax under den tidigare nämnda fläkten. Den sistnämnda tvivlar jag på att den har fungerat någonsin då jag igår när jag försökte lokalisera felet såg att den inte var ikopplad överhuvudtaget. Även denna dator är byggd av Inet så jag har aldrig funderat över hur den ser ut inuti. Har tidigare bara öppnat lite snabbt vid några tillfällen och blåst ur med luft på burk och sen stängt utan att fundera.

Dom två gick inte heller när jag hade igång datorn nyss.
Nätaggregatet i fråga är ett Corsair TX 650W 80+. Värt att notera kan nog vara att datorn väldigt sällan stängs av. Det kanske helt enkelt kan ha blivit utslitet, trots att det bara är 3 år gammalt?

Om nätagget har gått sönder så är det inget konstigt med att den fungerar i 30-50 minuter för att sedan tvärdö? Det är inget som den kommer sluta med efter lite vila? Inser att det logiskt sett borde vara kört, men kanske man har tur?

Ja, det är filer på de interna diskarna jag vill få ut på de externa.
Då ska jag ta det lugnt med att kopiera fler filer till de externa diskarna. Den interna sitter lite tokigt till i burken men med lite piller så ska den nog gå att få ut, framförallt när jag inte behöver vara jätterädd om de andra delarna runt omkring.
Citera
2012-05-24, 22:13
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
De fläktar som inte går är en som är riktad bakåt, precis under nätaggregatet samt en som är riktad åt sidan utåt genom ett ventilationshål i chassit strax under den tidigare nämnda fläkten. Den sistnämnda tvivlar jag på att den har fungerat någonsin då jag igår när jag försökte lokalisera felet såg att den inte var ikopplad överhuvudtaget. Även denna dator är byggd av Inet så jag har aldrig funderat över hur den ser ut inuti. Har tidigare bara öppnat lite snabbt vid några tillfällen och blåst ur med luft på burk och sen stängt utan att fundera.

Dom två gick inte heller när jag hade igång datorn nyss.
Nätaggregatet i fråga är ett Corsair TX 650W 80+. Värt att notera kan nog vara att datorn väldigt sällan stängs av. Det kanske helt enkelt kan ha blivit utslitet, trots att det bara är 3 år gammalt?

Om nätagget har gått sönder så är det inget konstigt med att den fungerar i 30-50 minuter för att sedan tvärdö? Det är inget som den kommer sluta med efter lite vila? Inser att det logiskt sett borde vara kört, men kanske man har tur?

Ja, det är filer på de interna diskarna jag vill få ut på de externa.
Då ska jag ta det lugnt med att kopiera fler filer till de externa diskarna. Den interna sitter lite tokigt till i burken men med lite piller så ska den nog gå att få ut, framförallt när jag inte behöver vara jätterädd om de andra delarna runt omkring.

OK, de fläktarna är inget som påverkar funktionen hos datorn om de andra fläktarna fungerar (nätagg, processor, ev grafik).

Nätagget är ett kvalitetsagg men allt kan ju gå sönder!

Har du en fläkt på grafikkortet? Snurrar den?
Citera
2012-05-25, 11:57
Medlem
KeanoManus avatar
Alla fläktar snurrar som jag kan se. CPU är på 72 grader redan vid uppstart men fläkten går endast i 2000 rpm.

GPU är lite svalare nu än vad den var tidigare, eftersom den fått vila ett tag.

Den jag är mest osäker på är nätagget, men jag tycker det ser ut som att den går också. Det känns som att det blåser lite luft ut från baksidan av det i alla fall. Har svårt att se med ögonen dock.

Jag har däremot riktigt svårt att lokalisera vad som luktar.
Det luktar fortfarande som fan om den, men jag har jättesvårt att avgöra vilken del.

EDIT: Nu vettefan vad som hände. Hela skärmen blev bara helt knallvit. Kanske är grafikkortet då? Går det att på något sätt använda datorn för väldigt basic saker om man på något sätt kopplar bort grafikkortet? Mitt moderkort har nämnligen ett integrerat grafikkort.
Senast redigerad av KeanoManu 2012-05-25 kl. 12:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in