• 1
  • 2
2012-05-23, 00:28
Medlem
Worezs avatar
Ska börja studera till hösten och räknar lite på om jag kan ta halvt eller måste ta helt studielån. Då jag ska läsa till något som inte nödvändigtvis leder till ett högavlönat jobb eller ens ett jobb så vore det bra med minimalt med studieskulder efter studietiden.

Har redan fått en lägenhet på 28 kvm med en hyra på 3486. Det är min enda fasta utgift.

På inkomstsidan har jag följande:
2783 kr - Studiebidrag
3000 kr - Studielån
1283 kr - Underhåll från pappa
1200 kr - bostadsbidrag (uträknat på FK´s hemsida)

= ca: 8266 kr

- 3486 kr i hyra

= 4780 kr.

Mina kommande utgifter är bland annat:
Mat (1800-2000 kr/månad)
Hushållsel (250 kr)
Internet (250 kr)
Böcker (500-750 kr)
Kläder och skor (500 kr)
Hemförsäkring (50 kr)
Fritid (vet ej).

= ca 4000 kr.

Frågor:
Är det rimligt att leva på dessa pengar som student?
Visst är det bara studiebidrag, ej lånet, som räknas som inkomst?
Vad har jag glömt i min kalkyl?

Tack på förhand!
Citera
2012-05-23, 00:31
Medlem
Lumpesnusks avatar
Mobil och transporter kanske blir några hundringar?
Citera
2012-05-23, 00:40
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumpesnusk
Mobil och transporter kanske blir några hundringar?
Den glömde jag, har ett studentabonnemang som täcker alla mina kostnader där för 299 kr/mån. Transporter borde vara minimala. Har gångavstånd till universitetet. City ligger visserligen lite längre bort, men något månadskort behövs ej. Skulle kunna skriva upp max 200 kr på kollektivtrafik. Har en fin cykel.
Citera
2012-05-23, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Den glömde jag, har ett studentabonnemang som täcker alla mina kostnader där för 299 kr/mån. Transporter borde vara minimala. Har gångavstånd till universitetet. City ligger visserligen lite längre bort, men något månadskort behövs ej. Skulle kunna skriva upp max 200 kr på kollektivtrafik. Har en fin cykel.

Är det någonting t.ex El som du kanske kan betala per månad om du exempelvis betalar 3månader i streck nu? fast iförsig avtalet kostar ju osånt. Inget billigare internet kanske? alternativt dela med en granne typ?

Får nog det svårt att riktigt gå runt tror jag, för du har ju endå ett liv vid sidan av där du kanske vill gå på bio med några polare, ut på krogen nån gång?

Tror typ staten hade nån uträkning, på att man som student bör lägga allt från 700 - 1200 kr om jag inte minns helt fel (dem ser det tydligen som en investering att komma ut och träffa folk, kan leda till jobb typ)

Föresten antar att du har en iphone eller någon liknande smartphone? isåfall skit i internet då du förmodligen har fri surf via telefon och använd telefonen som modem
Citera
2012-05-23, 10:01
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.liindgren
Är det någonting t.ex El som du kanske kan betala per månad om du exempelvis betalar 3månader i streck nu? fast iförsig avtalet kostar ju osånt. Inget billigare internet kanske? alternativt dela med en granne typ?

Får nog det svårt att riktigt gå runt tror jag, för du har ju endå ett liv vid sidan av där du kanske vill gå på bio med några polare, ut på krogen nån gång?

Tror typ staten hade nån uträkning, på att man som student bör lägga allt från 700 - 1200 kr om jag inte minns helt fel (dem ser det tydligen som en investering att komma ut och träffa folk, kan leda till jobb typ)

Föresten antar att du har en iphone eller någon liknande smartphone? isåfall skit i internet då du förmodligen har fri surf via telefon och använd telefonen som modem
Angående el-avtal vet jag inte det än. Hade en kostnad på 250 kr/månad i min förra lägenhet och räknar på samma här. Internet känns rätt billigt trots allt, 250 kr/mån får man räkna med.

Finns utrymme för att gå ut någon gång i min kalkyl. Som student är det billigare då man har gratis inträde via många kårklubbar och billigare alkohol. Är rätt bra på att skära ner i matkostnaderna. Har t.ex. kalkylerat med en matkostnad på 2000 kr. Kan enkelt få ner den till hälften med lite ansträngning någon extra snål månad, utan för den delen skära ner på protein och vitaminer.

Har 2GB surf via mitt abonnemang, visst går det att surfa på hemma också, men vet inte riktigt. Värderar ett snabbt 200/200-internet högt i mitt liv som student.

Andra åsikter kring budgeten?
Citera
2012-05-23, 11:57
Medlem
1800-2000 kr för mat/månad är rätt mycket för 1 person. I vart fall om du vill försöka hålla nere kostnaderna.
Citera
2012-05-23, 12:42
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Hamster
1800-2000 kr för mat/månad är rätt mycket för 1 person. I vart fall om du vill försöka hålla nere kostnaderna.
Gick helt efter konsumentverkets rekommendation. Då jag ser att gå ut och äta en middag med ett par goda vänner som ett nöje kan det inkluderas där. Siktar givetvis på matlåda varje dag, men något restaurangbesök måste man kunna unna sig. Sedan så är det bra kanske att ha marginal på något post utifall jag får någon annan oväntad utgift.

Har nu varit kontakt med CSN och där sa de att det finns inget som heter halvt studielån. Istället kan man ta helt studielån hälften av terminens veckor. Det betyder att jag kommer få lägga undan halva lånet de tio första veckorna så det räcker till de tio följande. Kan bli lite knepigt, men får gå.
Citera
2012-05-24, 09:15
Medlem
Worezs avatar
Om vi rundar uppåt, är det rimligt att leva ett drägligt liv som student med 4600-5000 kr efter skatt och betald hyra? Kommer ihåg när jag jobbade förra året och hade heltid. Sparade då till en utlandsresa och levde ungefär på samma summa. Klart man fick hålla igen och inte gå ut varje helg (mer hemmafester). Utgiften som känns stor och samtidigt osäker är skolböckerna. Vad brukar ni andra studenter räkna med varje månad?
Citera
2012-05-24, 12:05
Medlem
Zijns avatar
Det där lät konstigt. Har en vän som får 75% studielån under alla veckor - är det säkert att du och CSN uppfattade varandra korrekt?

Böcker kommer du inte behöva lägga 500-700/månad på. Leta på blocket och kolla biblioteket så fort du har fått litteraturlistan till varje kurs du ska läsa. De flesta universitetsbokhandlar säljer även begagnad litteratur så det finns knep.

Du kommer bli mästare på 100 olika varianter på snabbmakaroner och lägger inte 500kr på kläder varje månad.. Det kommer att gå runt, tiotusentals studenter gör det varje månad. Det löser sig!
Citera
2012-05-24, 20:44
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zijn
Det där lät konstigt. Har en vän som får 75% studielån under alla veckor - är det säkert att du och CSN uppfattade varandra korrekt?

Böcker kommer du inte behöva lägga 500-700/månad på. Leta på blocket och kolla biblioteket så fort du har fått litteraturlistan till varje kurs du ska läsa. De flesta universitetsbokhandlar säljer även begagnad litteratur så det finns knep.

Du kommer bli mästare på 100 olika varianter på snabbmakaroner och lägger inte 500kr på kläder varje månad.. Det kommer att gå runt, tiotusentals studenter gör det varje månad. Det löser sig!
Får kanske kolla upp det igen då, hade varit bättre att få halvt studielån varje månad istället.

Hoppas givetvis på lägre kostnader på alla utposter, men kalkylerar hellre lite extra för att ha marginal om något händer. Kommer nog försöka hitta mer näringsrik mat ät vit pasta, men tack ändå. Även det är en marginal. Vissa månader kanske man måste köpa skor, jacka och underkläder, sedan ingenting alls följande månad. Så är det idag i alla fall för mig.

Låter bra, borde greja detta. Tror jag skulle bli lite lat om jag hade helt studielån, inte ha en högre livskvalité, men dubbel skuld efter studietiden.
Citera
2012-05-25, 15:09
Medlem
Det kommer att funka för dig, precis som för så många andra. Man märker efter tag att man måste rätta munnen efter magsäcken, så att säga.

Som någon tidigare var inne på, så är matkostnaden relativt enkel att minska. Här handlar det mest om planering - se till att handla den mat du behöver för kommande vecka, typ basvaror och sådant du konsumerar mycket av. Var försiktig med färskvaror såsom exempelvis mejeriprodukter. Det är inte kul att behöva slänga mat bara för att man inte hunnit äta upp den innan den blivit gammal. Alltså, färskvaror kan du köpa när du behöver. Överlag gäller följande: Spana efter erbjudanden och extrapriser. Ladda ner appen Rabble till din smartphone, så får du en bra överblick över vilka erbjudanden som gäller i ditt närområde. Rabble tipsar även om fina erbjudanden på restauranger.

Egentligen är det inte så svårt att klara sig. En buffert är ju förstås inte dumt att ha. Sen kanske man inte har råd att gå ut varje helg, men lite kul kan man allt ha.

Jag hoppas och tror att det går bra för dig.
Citera
2012-05-25, 17:48
Medlem
Dr.Sativas avatar
In;
8 920 (Fullt Studielån)

Ut;
Hyra: 2900 (48 kvm)
El: 400 (2 månaders)
Resa: 1000
Telefon: 200 (kan variera lite)
Mat: 2000
Försäkring: 400
Tv: 160
Övrigt:1000
Spar: 860
= 8920

Sparandet går till böcker osv som kan variera varje period. Sen har jag bil, därav högt belopp på resa och försäkring. Sen jobbar jag typ hela sommaren, så man har sparkapital, till kläder, om bilen går sönder ... en buffert.

Något jag aldrig skulle ändra på är maten, storhandlar och till rabatter. Men går ca: 2000 endå, äter inte ute speciellt ofta, men det går åt mer än man tror!

Edit; en annan punkt är att jag har 100 mbit i hyran. Men vet att Bredbandsbolaget och någon mer har studentabonnemang på internet, en kompis betalar 150:- / månaden för sitt (osäker på hastighet)
Senast redigerad av Dr.Sativa 2012-05-25 kl. 18:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in