2012-05-22, 22:10
Medlem
Hej, en fråga (dum kanske) men om man t ex går som timanställd och har en timlön på 100kr för att göra det enkelt för oss, sedan jobbar man enbart nätter och då säger vi att OBn ligger på 101kr (det är bara hypotetiska siffror). Om man sedan jämför med en som har en fast månadslön på t ex 30 000kr och han jobbar exakt samma tider som den timanställde, hur räknas det då? Jag förstår inte, är OBn på nåt sätt inräknat i dennes månadslön eller blir det på något sätt 101xantal jobbade OB timmar /månad.. Hjälp mig med detta, är jag bara trött i skallen eller?

kort och gott: räknas OBn in i den fasta månadslönen eller läggs den på utöver med dom antal OB timmar man jobbat ihop?
Citera
2012-05-22, 22:22
Medlem
svar: All OB och övertid läggs till på den fasta grundlönen.

Sen finns det ju avtal som t.ex butikschefer ofta har som får en fast lön / månad oavsett hur många/lite timmar dom gör!
Citera
2012-05-22, 23:57
Medlem
Nlesjems avatar
OB-t följer oftast med månadslönen,mao man delar månadslönen med en förutbestämd faktor.
Citera
2012-05-23, 00:02
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nlesjem
OB-t följer oftast med månadslönen,mao man delar månadslönen med en förutbestämd faktor.
Vad menar du?

Ersättning för obekväm arbetstid regleras i kollektivavtal eller personliga avtal och är en förutbestämd summa. Man erhåller alltså månadslönen + ob-ersättning alternativt, som någon redan skrivet, man har en fast månadslön där ob, övertid mm är inräknad. Det sistnämnda tillämpas nästan uteslutande på högre tjänstemän, chefer eller motsvarande.
Citera
2012-05-23, 00:41
Medlem
Månadslön e månadslön och OB e OB.

Om nu personen i fråga tjänar 30,000:- i månadslön så kommer han få 30,000:- + OBxTimmar som han jobbat på obekväm arbetstid

En med månadsutbetalning kommer att få timmar han jobbat + OBxTimmar som han jobbat på
obekväm arbetstid

Månadslönen baseras på timlön x 174.
Antar att detta kommer ifrån 2080 ( vilket räknas vara ett års arbetad normaltid ) / 12

En med "timlön" kommer ju få en varierad summa pengar eftersom inte alla månader har lika många arbetsdagar.

Hoppas det gav ett ok svar
Citera
2012-05-23, 04:54
Medlem
så om man har en fast månadslön på 30 000kr och har jobbat 40timmar obekväm arbetstid kommer man i detta fallet få 40x101=4040+30 000= 34 040kr ? som en bruttolön
Citera
2012-05-23, 06:22
Medlem
Ja
Citera
2012-05-23, 16:45
Medlem
nirvana7s avatar
Jag undrar hur man räknar ut årslönen?.
För om man räknar bara på grundlönen och inte på helg och kvälls ob ser det ju inte ut att vara
någon lön alls. Man måste ju får räkna med ob:t om man jobbar bara kvällar och varannan helg kväll. Annars blir det ju knas när man ska hyra lägenhet och det ser ut som man knappt tjänar något alls om året.
Citera
2012-05-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nirvana7
Jag undrar hur man räknar ut årslönen?.
För om man räknar bara på grundlönen och inte på helg och kvälls ob ser det ju inte ut att vara
någon lön alls. Man måste ju får räkna med ob:t om man jobbar bara kvällar och varannan helg kväll. Annars blir det ju knas när man ska hyra lägenhet och det ser ut som man knappt tjänar något alls om året.

Din årsinkomst är summan av allt du tjänat, semestertillägg, övertid, vanliga timmar.. ja allt.

Sedan om du inte jobbat över ett år eller fått en ny anställning får du ju uppskatta hur mycket du kan tänkas få per månad... med alla tillägg osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in