2012-05-22, 20:39
Medlem
Jag dammsög i min stationära dator för ett tag sedan och efter det startade den inte. Hdd startar och fläkten på nätagget snurrar men det bootar aldrig, piper inte till som det brukar göra.. Jag bytte processor men det blev ingen skillnad.. Provade med andra minnen men samma skit.. Bytte moderkort till ett exakt likadant men då händer det ingenting när jag trycker på startknappen! Heldött! Rycker till lite lite grann i fläkten på nätagget en gång sen är det bara tyst.. Vad fan kan det va? Dessa grejer jag bytt till är beggade men "ska" funka enligt säljarna men kan jag ha köpt något trasigt? Processor eller moderkort?!
Citera
2012-05-22, 20:48
Medlem
vad jag vet så ska man inte dammsuga (bärbara) datorer för då kan det uppstå någon form av statisk elektricitet och allt kan brinna ner. Men nu som du skriver att du har en stationär och att du har bytt ut allt i princip, jag vet inte, men det kan ju vara något fel på nätaggregatet, att det inte orkar driva allt. Du får nog enligt mig, vända dig till någon elektronik affär. Om någon nu inte kommer med någon lösning!

Mvh RuzZ!
Citera
2012-05-22, 20:48
Medlem
sommarlovs avatar
Byt nätdel.

Eller plocka åtminstone isär datorn så mycket du kan och sätt ihop den...
Citera
2012-05-22, 20:51
Medlem
i3o6s avatar
låter som om moderkortet inte är i toppform tyvärr.
Citera
2012-05-22, 21:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuzZ1
vad jag vet så ska man inte dammsuga (bärbara) datorer för då kan det uppstå någon form av statisk elektricitet och allt kan brinna ner.

Stationära är minst lika känsliga för ESD-urladdningar, och mycket riktigt så skall man aldrig använda dammsugare på någon form av halvledarelektronik.
Citera
2012-05-22, 21:08
Medlem
köp en ny dator och använd inte dammsugaren ta tryckluften
Citera
2012-05-22, 21:15
Medlem
Ska aldrig mer använda dammsugarn, lovar!

Jag provade nu att plocka bort processorn och starta datorn, då går allt igång som det ska! Fast utan boot såklart.. Men sätter jag tillbaka cpu'n och startar så är det heldött.. Kan det betyda att cpu'n är kass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in