• 1
  • 2
2012-05-22, 21:17
Medlem
Trevligt att du har tänkt till. Vad hade du tänkt göra åt det - vad är målet? Starta en tråd på FB och klaga över hur trångsynt människan är? Få några respons här och där och fortsätta leva ditt liv som alla andra? Det hör till allmänkunskapen att majoritet alltid varit idioter, och det får vi leva med helt enkelt. Å andra sidan är det diffust att förstå vad du har för tankar, kan du inte utveckla för att eventuellt upplysa de arroganta? Må vara en bra början.
Citera
2012-05-22, 21:56
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Trevligt att du har tänkt till. Vad hade du tänkt göra åt det - vad är målet? Starta en tråd på FB och klaga över hur trångsynt människan är? Få några respons här och där och fortsätta leva ditt liv som alla andra? Det hör till allmänkunskapen att majoritet alltid varit idioter, och det får vi leva med helt enkelt. Å andra sidan är det diffust att förstå vad du har för tankar, kan du inte utveckla för att eventuellt upplysa de arroganta? Må vara en bra början.

Han har upptäckt att insikten att majoriteten är idioter och/eller hycklar är jobbig. Det kan vi väl hålla med om. Mest absurt är att människor i "informationssamhället" verkar dummare än människor för 100 år sedan eller tidigare vad gäller s.k. sunt förnuft. Detta förutsågs iofs av Gramsci redan på 1920-talet.
Citera
2012-05-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Han har upptäckt att insikten att majoriteten är idioter och/eller hycklar är jobbig. Det kan vi väl hålla med om. Mest absurt är att människor i "informationssamhället" verkar dummare än människor för 100 år sedan eller tidigare vad gäller s.k. sunt förnuft. Detta förutsågs iofs av Gramsci redan på 1920-talet.

Just precis. Såg på TV:n (aktuellt eller liknande), för ett tag sen om en snubbe som sade att vi inte lär oss något nuförtiden, utan bara förser oss med information och åter ny information utan att närmare granska den. Alla gamla idéer och filosofier är inte så dumma.
Citera
2012-05-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Jo, det förstod jag. Jag syftade mer på denna delen av hans inlägg;

Citat:
Mår sjukt dåligt när jag ser hur allt är i samhället, folket lever i sin bubbla och det fortsätter så utan att jag kan göra något.

Vore intressant ifall TS kunde utveckla sina tankar om samhället, för att ingående behandla hur folk lever i en 'bubbla'. Något annat som behöver påpekas är att alla människor har eller haft samma tanke någon gång, även de som vi kallar för 'idioter' - inget konstigt i sig.
Citera
2012-05-23, 20:46
Medlem
Joggeriffics avatar
Om du är olycklig är du inte tillräckligt smart för att kallas för klarsynt.
Om till och med en idiot klarar det så varför går du runt och stör dig på saker i din vardag?
Du kanske är för utvecklad, eller för outvecklad, för att leva lyckligt i dagens samhälle?

Hellre en olycklig filosof än en glad gris för all del, men nog behöver man inte röra sig i extrema förhållanden jämt?

Samt att den som verkar dum kanske bara vaktar sin visdom

Att vara lycklig är väl inte så svårt? Prova le en gång

Fundera lite på lyckans gåta i några månader och kom tillbaka
Citera
2012-05-30, 21:15
Medlem
VoteForMrPedros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joggeriffic
Om du är olycklig är du inte tillräckligt smart för att kallas för klarsynt.
Om till och med en idiot klarar det så varför går du runt och stör dig på saker i din vardag?
Du kanske är för utvecklad, eller för outvecklad, för att leva lyckligt i dagens samhälle?

Hellre en olycklig filosof än en glad gris för all del, men nog behöver man inte röra sig i extrema förhållanden jämt?

Samt att den som verkar dum kanske bara vaktar sin visdom

Att vara lycklig är väl inte så svårt? Prova le en gång

Fundera lite på lyckans gåta i några månader och kom tillbaka

Suck.
Citera
2012-05-30, 21:22
Medlem
Tror zenbuddhism skulle kunna vara din grej
Citera
2012-05-30, 21:27
Medlem
therebells avatar
Bättre å blunda för verkligheten, å ta i tu med ens egna vardagliga dilemman, som uppstår, eller?! Ju mer klarsynt man blir, desto sämre mår man; vilket gynnar vår moder jords flora å fauna - men desto värre ett slut för mänskligheten. Trångsynthet, är nyckeln till ett välmående, pragmatiskt männskligt välbestånd, förutan den - ingen fortplantning.

Som sagt, länge leve mänskligheten, å dess ljuvliga odör. Nästa gång du är ute; trampa på en blomma å döda en ko!
Citera
2012-06-01, 22:30
Medlem
DarkBoyIsWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoteForMrPedro
Förstår du vad jag talar om?

Som sagt är detta bieffekter, för jag har användning av detta också. Jag har t.ex ett självförtroende på topp och är mig själv verkligen. Dock så tar detta kål på mig. Att folket lever i en fakevärld och är så dum och inte förstår saker och ting. De fattar inte den dolda diktaturen som pågår och allt. allt... usch.
Detta låter så dumt! Du verkar vara en sån som tror sig veta mycket, men i själva verket inbillar du dig massa strunt. Nog för att du inte går på allt media säger betyder inte det att man är såpass "icke trångsynt" att man lider av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in