2012-05-21, 23:39
Medlem
Hur påverkar det konditionen att springa på löpband i förhållande till utomhus.

Hur är det att springa runt runt i gympasal?

Citera
2012-05-21, 23:42
Medlem
Enda skillnaden är nog att på löpband får du inget luftmotstånd.
Citera
2012-05-21, 23:44
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
risken för förslitningsskador minskar om du sprger utomhus då du springer mer varierat.
Blir rätt monotont på ett löpband.
Nu var det ju inte det du frågade men jag kunde inte låta bli

Annars får du ju mest motion där du tröttar ut dig mest.
En del tappar lusten efter fem minuter på löpbandet men när de är utomhus så avslutar de varvet och lyckas hålla igång 45 minuter.
Citera
2012-05-21, 23:47
Medlem
Styrbjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders

Nej det är inte den enda skillnaden. Funderar du längre än 10 sekunder kommer du nog på fler.
Citera
2012-05-22, 00:13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGudrun
Hur påverkar det konditionen att springa på löpband i förhållande till utomhus.

Hur är det att springa runt runt i gympasal?

Klarar du att springa på ett löpband med god disciplin utan att tråka ut dig så kanske konditionsresultatet blir nästan likvärdigt. I praktiken dock: Bättre med kuperad terräng som grusvägar. Du kommer på ett betydligt naturligare sätt träna upp anklar och diverse kringliggande muskler. Sen är det ganska positivt med en bättre och naturlig balans du får från terränglöpningen. Effekten från snabb intervallträning särskilt i uppförsbackar tror jag är svårast att få utifrån ett löpband.
Citera
2012-05-22, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders

Fel, fel...

Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
risken för förslitningsskador minskar om du sprger utomhus då du springer mer varierat.
Blir rätt monotont på ett löpband.
Nu var det ju inte det du frågade men jag kunde inte låta bli

Annars får du ju mest motion där du tröttar ut dig mest.
En del tappar lusten efter fem minuter på löpbandet men när de är utomhus så avslutar de varvet och lyckas hålla igång 45 minuter.

Tror inte det då det är betydligt skonsammare att springa på löpbandet som fjädrar lite vi varje steg. Känner flera som har knäproblem som inte kan springa utomhus då påfrestningarna är större. Men på bandet funkar det.

Däremot så är det nog effektivare rent konditionsmässigt att kuta ute..

.
Citera
2012-05-22, 06:06
Medlem
ragingcows avatar
Kanske lite trevligare att springa i ett motionsspår i skogen än i springa på ett löpband.
Citera
2012-05-22, 06:19
Medlem
Personligen springer jag nästan bara på löpband. De fördelar jag ser är att du ställer in vilken fart du vill hålla sedan håller du den farten hela programmet, ute blir det lätt att du springer saktare än du tänkt dig. Man kan tänka på annat under tiden man springer, du behöver inte vara lika uppmärksam på terräng, folk eller andra hinder utan kan fritt låta tankarna flyta iväg utan att du riskerar att ramla eller krocka.
Citera
2012-05-22, 07:37
Medlem
Joe-Smiths avatar
Då jag av naturen är oerhört lat så är löpband det enda som fungerar för mig, håller jag inte farten åker jag av bandet .
Jag köpte föregångaren till detta band http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Fitness/Lopband/POWER-RUN-99/ för några år sedan och det fungerar klockrent för mina behov.

Det har ca 10 program, där fart, lutning etc ändras under träningens gång, det finns till och med program för intervall träning.

Och tråkigt är det inte, jag köpte en begangnad TV på Erikshjälpen som jag satte framför bandet.

Fördelen med att ha löpband hemma är det är aldrig för dåligt väder, jag kan titta på TV medans jag springer, Jag kan aldrig skylla på att jag inte har tid, Jag behöver inte ta mig till träningsslingan/ gymmet, Jag måste hålla farten för att stanna kvar på bandet.

Nu måste jag bara komma på ett sätt som tar bort "orkar inte i dag" faktorn.

Men jag inbillar mig att man stärker mer muskelgrupper om man springer i terrängen, men det är inte syftet med min träning, syftet är att stärka konditionen och där fungerar löpbandet klockrent.
Citera
2012-05-22, 08:14
Medlem
FredricBs avatar
Det går inte att springa milen under 50 på löpband och sedan gå ut och säga att man springer milen under 50. Det blir helt annorlunda utomhus, naturliga intervaller m.fl. Lär väl även vara mycket mer skonsamt att springa utomhus kan jag tänka mig.
Citera
2012-05-22, 09:54
Medlem
nedboys avatar
Alla missar att ta upp det som gör den stora skillnaden.

När du sätter ner foten på löpbandet så får du hjälp (av bandet) att föra den bakåt. När du springer ute och sätter ner foten på marken så måste du använda din egna kraft för att trycka dig frammåt.

För att förstå skillnaden kan man göra så att man springer en viss sträcka på ett löpband, säg 1.5 mil 10 gånger. Sen springer man samma sträcka på marken (utomhus, arena eller liknande) som givetvis måste vara platt som på löpbandet.
Du kommer märka en enorm skillnad.
Citera
2012-05-22, 10:13
Medlem
SiSeniors avatar
En tråd som behandlar lite samma sak: https://www.flashback.org/t1650127
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto