2011-09-07, 21:34
Medlem
Das-Papiers avatar
Saken är den att jag har börjat om mitt liv på ett sundare sätt, jag styrketränar, simmar och äter sunt.
Men jag vet att den absoluta bästa träningen för fettförbränning är löpning, eftersom jag har en felställning i benen och astma så har löpning varit svårt att utöva för min del.

Men idag på gymmet så sprang jag på ett löpband i c.a 6 och en halv minut och inget av astman eller felställningen visade sig, så jag vill börja springa igen, men är det bättre eller sämre att springa på ett löpband eller inte? Springer jag ute så känns det tungt men på gymmet är jag som en fjäder.

//Das-Papier
Citera
2011-09-07, 21:38
Bannlyst
Fördelen med att springa på löpband, är den att blir du trött eller helt slut så är du allaredan hemma
Citera
2011-09-07, 21:38
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Är väl samma sak som att springa ute, bara att du har mer disciplin och "måste" springa då bandet rör på sig. Då är det enklare att sätta upp mål att "nu joggar jag i 5 km" sen kan du ju samtidigt se hur det går för dig med förbränningen, vilket är roligare än om man skulle springa ute. Springer man ute så kanske man tröttnar efter att ha snubblat några gånger och tillslut så vänder man och tar en cigg.
Citera
2011-09-07, 21:40
Medlem
Seruls avatar
Jag känner till folk som fått problem med benen p.g.a. löpband. Personligen föredrar jag att springa utomhus. Vill du bränna kalorier ska du klä dig varmt med hoodie och mjukisbrallor och köra en timme på bandet, det ger väldigt mycket.

Ang. astman är inomhuslöpning ett säkrare kort om du får anfall, se alltid till att det är bemannat när du springer då.
Citera
2011-09-07, 21:41
Medlem
Är fruktansvärt tråkigt att springa på ett band. Sen så gillar jag inte att man måste ställa in vilken hastighet man ska springa i hela tiden blir jobbigt.

Men jag springer aldrig men röstar ändå på utomhus.
Citera
2011-09-07, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Serul
Jag känner till folk som fått problem med benen p.g.a. löpband. Personligen föredrar jag att springa utomhus. Vill du bränna kalorier ska du klä dig varmt med hoodie och mjukisbrallor och köra en timme på bandet, det ger väldigt mycket.

Ang. astman är inomhuslöpning ett säkrare kort om du får anfall, se alltid till att det är bemannat när du springer då.

Eller också skiter du fullständigt i vad Serul säger. Klädesval och kaloriförbrukning har inget att göra med varandra
Citera
2011-09-07, 21:51
Medlem
hippiehatarns avatar
Citat:

Jag känner till folk som fått problem med benen (knän) p.g.a. för hårt underlag när de sprungit utomhus.
Det är ingen skillnad.
Citera
2011-09-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Papier
Saken är den att jag har börjat om mitt liv på ett sundare sätt, jag styrketränar, simmar och äter sunt.
Men jag vet att den absoluta bästa träningen för fettförbränning är löpning, eftersom jag har en felställning i benen och astma så har löpning varit svårt att utöva för min del.

Men idag på gymmet så sprang jag på ett löpband i c.a 6 och en halv minut och inget av astman eller felställningen visade sig, så jag vill börja springa igen, men är det bättre eller sämre att springa på ett löpband eller inte? Springer jag ute så känns det tungt men på gymmet är jag som en fjäder.

//Das-Papier

Kan du springa på löpband men inte ute pga astma eller andra orsaker så ska du helt klart springa på löpband. Går väl att ändra lutning på löpbandet så att det mer motsvarar vindmotstånd och sånt utomhus men sprang du 6½minut idag så är nog all löpning du gör ett steg i rätt riktning (förutsatt att du vill bli bättre löpare).

Är det endast kcalförbrukning du är ute efter fungerar säkert crosstrainer/motionscykel. Sen är det ju ändå kosten som är det viktiga för viktnedgång.
Citera
2011-09-07, 21:57
Medlem
Das-Papiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Är väl samma sak som att springa ute, bara att du har mer disciplin och "måste" springa då bandet rör på sig. Då är det enklare att sätta upp mål att "nu joggar jag i 5 km" sen kan du ju samtidigt se hur det går för dig med förbränningen, vilket är roligare än om man skulle springa ute. Springer man ute så kanske man tröttnar efter att ha snubblat några gånger och tillslut så vänder man och tar en cigg.

Du gav mig goda argument för att springa på band, tack du!

Citat:

"Min" astma har ingenting med anfall att göra, men jag får svårt att andas och därför går det inte att springa ute för min del.

Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Är fruktansvärt tråkigt att springa på ett band. Sen så gillar jag inte att man måste ställa in vilken hastighet man ska springa i hela tiden blir jobbigt.

Men jag springer aldrig men röstar ändå på utomhus.

Det finns massor med TV-apparater på gymmet

Citat:
Ursprungligen postat av hippiehatarn
Jag känner till folk som fått problem med benen (knän) p.g.a. för hårt underlag när de sprungit utomhus.
Det är ingen skillnad.

Ingen skillnad alltså, låter bra, för jag föredrar redan löpband.
Citera
2011-09-07, 22:12
Medlem
Är det bara jag som tycker att löptekniken försämras på bandet?

Man behöver liksom inte skjuta fram höften på samma sätt för att få fart och behålla isättningen under kroppsvikten.... fast det är kanske bara jag som helt enkelt springer som en kratta på bandet
Citera
2011-09-07, 22:21
Medlem
Seruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sirpanson
Eller också skiter du fullständigt i vad Serul säger. Klädesval och kaloriförbrukning har inget att göra med varandra

Man svettas mer, och konsumerar mer vatten. Hade faktiskt en polare som skrev om detta fenomen i sitt projektarbete, enligt hans resultat gav det mer.

Istället för att hitta fel kan du konstruktivt hjälpa killen käre träningsguru.
Citera
2011-09-07, 22:26
Medlem
Das-Papiers avatar
Citat:
Man svettas mer, och konsumerar mer vatten. Hade faktiskt en polare som skrev om detta fenomen i sitt projektarbete, enligt hans resultat gav det mer.

Istället för att hitta fel kan du konstruktivt hjälpa killen käre träningsguru.

Det är skitsamma iallafall, drar inte på mig stora tröjor på gymmet för att bränna mer, hade jag haft ett löpband hemma så hade jag testat. Men att gå till gymmet överklädd är inget alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in