2022-06-17, 08:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffertuck
Jag funderar över avsikten med stiftandet eller införandet av judendomen, hos Ashkenazi-judarna. Vanligen kanske olika religioner handlar om makt eller att ge människor något att tro på, men sådant som får fäste under längre tid, bör få fäste pga. att det är väl anpassat till dem som börjat följa tron.

Jag undrar därför; eftersom IQ ser ut att värderas såpass högt - närmast självdefinierande -, att själva religionen och kulturen upprättats eller införts på ett vis som tar hänsyn till det genetiska arvets betydelse (även om man inte exakt förstod hur) för IQ, så att själva kulturen och religionen blir som upplagd för att förstärka eller bibehålla logisk-matematiska anlag? Att det främst kanske handlar om logisk-matematisk förmåga och inte ras, liksom hur det bäst bör användas i gruppens intresse - enligt stiftarna eller de som införde det.

Liksom en historisk livssyn som förstärker sammanhållningen genom återkoppling och bilden av gruppen som utsatt för orättvisor, utan egen skuld. Liksom olika uppdrag för framtiden o. dyl., eller vad det nu är som lärs ut.

Kan det här ha varit den ursprungliga avsikten för stiftandet eller införseln av judendom för Ashkenazi-judarna?
Som all religion så är judendomen en tradition, en tradition som utvecklas.
Citera
2022-06-17, 08:51
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det handlar inte om människors vilja och tyckanden här. Det handlar om vad Gud säger.
Vad Gud har sagt? Och hur vinden blåser? Jag är i detta nu,mer eller mindre medveten. Räknas inte jag och mina känslor? Min bild, mitt hum. Jo. Det är väl allt som finns vad mig anbelangar
Citera
2022-06-17, 09:12
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotshot777
Jo det är ju lite svårt att föreställa sig men om man ser på antalet frimurare och liknande i toppositioner i politik och näringsliv så måste man ju fråga sig om det kan ligga någonting i det ändå.

Om khazar teorin så går meningarna i sär, judarna insisterar på att det är felaktigt. Jag är inte tillräckligt insatt för att bedömma vilka som har rätt eller fel. Men om man tänker på ashkenazi judarnas hudfärg så känns det som om de är lite för vita för att komma från israel. Jag tror att teorin ursprungligen kommer från boken "The Thirteenth Tribe" från 1976

Huruvida judarna insisterar på att khazarteorin är falsk eller inte är det lite olika med. Det finns äventyrsromaner om kazarriket skrivna av judiska författare så många av dem känner ändå en viss gemenskap med dem. Angående hur vita judarna är uppfattar jag inte Jerzy Sarnecki eller Leif Silbersky som mer vita än Gina Diravi eller Erik Saade. Det har även funnits andra folkgrupper som har konverterat till judendomen. Det fanns hela judiska riken på den arabiska halvön som Jemen.
Citera
2022-06-18, 06:58
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Vad Gud har sagt? Och hur vinden blåser? Jag är i detta nu,mer eller mindre medveten. Räknas inte jag och mina känslor? Min bild, mitt hum. Jo. Det är väl allt som finns vad mig anbelangar
Så länge du inte menar dig veta bättre än Gud så finns det rum för att du kan ta emot vad Han säger. Damma av din Bibel och läs i den.
Citera
2022-06-18, 07:01
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Huruvida judarna insisterar på att khazarteorin är falsk eller inte är det lite olika med. Det finns äventyrsromaner om kazarriket skrivna av judiska författare så många av dem känner ändå en viss gemenskap med dem. Angående hur vita judarna är uppfattar jag inte Jerzy Sarnecki eller Leif Silbersky som mer vita än Gina Diravi eller Erik Saade. Det har även funnits andra folkgrupper som har konverterat till judendomen. Det fanns hela judiska riken på den arabiska halvön som Jemen.
Den som konverterar enligt godkända normer och former räknas som jude inom judendomen. Problemet med judendomen är att den förnekar Jesus som Messias och Guds enfödde Son. Då hjälper inte ens (inför Gud) den ädlaste av stamtavlor. Men Gud kan resa upp barn till Abraham även hos de livlösa. Hans prerogrativ.
Citera
2022-06-18, 09:41
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Så länge du inte menar dig veta bättre än Gud så finns det rum för att du kan ta emot vad Han säger. Damma av din Bibel och läs i den.
Det är ju redan sagt. Det står där. Jag får göra vad jag kan. Det är inte mycket.
Citera
2022-06-18, 10:28
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Det är ju redan sagt. Det står där. Jag får göra vad jag kan. Det är inte mycket.
Bara du bryr dig om din egotripp.
Citera
2022-06-18, 11:09
Medlem
Pusts avatar
Enligt den ortodoxa judinnan Anna Nachman (f.d. Ekelund) är den att motverka rasblandning med ickejudar.
Den man inte kan äta ihop med kommer man inte heller att gifta sig med, och på så vis förhindras äktenskap mellan en jude och en ickejude. I tider av inkludering skorrar det falskt, men att hindra människor med olika värdegrund från att gifta sig har ett högre syfte: särartens bevarande.

[...]

Håll i minnet att få saker gör människor så illa till mods som när man tackar nej till deras mat. Kanske är det därför matregler är så kraftfulla om man vill undvika assimilation och slåss för sin existens. Jag påstår inte att det judiska sättet att äta och bjuda till bords – eller låta bli – är rätt, men av någon anledning existerar det judiska folket än idag när andra, större och mäktigare, för länge sedan har försvunnit. Tills messias kommer och alla blir veganer fortsätter jag att separera kött och mjölk och akta mig för bagarens limpa. I framtiden ses vi alla över morotsstavarna.
https://judiskkronika.se/4290-2/?fs=e&s=cl&fbclid=IwAR03ScQ9PjAjqP6WqPwbWsS_4W3jK0 dYSn7vsyjNZ2sxJO-l2lVNOwNpG7E
Citera
2022-07-17, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffertuck
Jag funderar över avsikten med stiftandet eller införandet av judendomen, hos Ashkenazi-judarna. Vanligen kanske olika religioner handlar om makt eller att ge människor något att tro på, men sådant som får fäste under längre tid, bör få fäste pga. att det är väl anpassat till dem som börjat följa tron.

Jag undrar därför; eftersom IQ ser ut att värderas såpass högt - närmast självdefinierande -, att själva religionen och kulturen upprättats eller införts på ett vis som tar hänsyn till det genetiska arvets betydelse (även om man inte exakt förstod hur) för IQ, så att själva kulturen och religionen blir som upplagd för att förstärka eller bibehålla logisk-matematiska anlag? Att det främst kanske handlar om logisk-matematisk förmåga och inte ras, liksom hur det bäst bör användas i gruppens intresse - enligt stiftarna eller de som införde det.

Liksom en historisk livssyn som förstärker sammanhållningen genom återkoppling och bilden av gruppen som utsatt för orättvisor, utan egen skuld. Liksom olika uppdrag för framtiden o. dyl., eller vad det nu är som lärs ut.

Kan det här ha varit den ursprungliga avsikten för stiftandet eller införseln av judendom för Ashkenazi-judarna?

“Judaism is not the religion of the Old Testament. Judaism is the religion of the Pharisees and is based on the Babylonian Talmud. Jewdom admits this in its own writings. And Judaism remains by far the greatest danger in the world today, bar none.”
Wolfgang Vollmar

http://esau.today/the-babylonian-talmud/
Citera
2022-07-18, 12:50
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige1990
“Judaism is not the religion of the Old Testament. Judaism is the religion of the Pharisees and is based on the Babylonian Talmud. Jewdom admits this in its own writings. And Judaism remains by far the greatest danger in the world today, bar none.”
Wolfgang Vollmar

http://esau.today/the-babylonian-talmud/
Baalism var ett problem inom "judendomen" innan fariséismen/rabbinismen. Minns även guldkalvsupproret, Salomos utsvävningar etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in