2012-05-21, 21:48
Medlem
Jag funderar över avsikten med stiftandet eller införandet av judendomen, hos Ashkenazi-judarna. Vanligen kanske olika religioner handlar om makt eller att ge människor något att tro på, men sådant som får fäste under längre tid, bör få fäste pga. att det är väl anpassat till dem som börjat följa tron.

Jag undrar därför; eftersom IQ ser ut att värderas såpass högt - närmast självdefinierande -, att själva religionen och kulturen upprättats eller införts på ett vis som tar hänsyn till det genetiska arvets betydelse (även om man inte exakt förstod hur) för IQ, så att själva kulturen och religionen blir som upplagd för att förstärka eller bibehålla logisk-matematiska anlag? Att det främst kanske handlar om logisk-matematisk förmåga och inte ras, liksom hur det bäst bör användas i gruppens intresse - enligt stiftarna eller de som införde det.

Liksom en historisk livssyn som förstärker sammanhållningen genom återkoppling och bilden av gruppen som utsatt för orättvisor, utan egen skuld. Liksom olika uppdrag för framtiden o. dyl., eller vad det nu är som lärs ut.

Kan det här ha varit den ursprungliga avsikten för stiftandet eller införseln av judendom för Ashkenazi-judarna?
Citera
2012-05-21, 21:54
Medlem
Hotshot777s avatar
Profetian i Rev 3:9 & Rev 2:9 behövde upfyllas, det var orsaken

- I know thy works, and tribulation, and poverty, (but thou art rich) and I know the blasphemy of them which say they are Jews, and are not, but are the synagogue of Satan.

-Behold, I will make them of the synagogue of Satan, which say they are Jews, and are not, but do lie; behold, I will make them to come and worship before thy feet, and to know that I have loved thee.
Citera
2012-05-21, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hotshot777
Profetian i Rev 3:9 & Rev 2:9 behövde upfyllas, det var orsaken

- I know thy works, and tribulation, and poverty, (but thou art rich) and I know the blasphemy of them which say they are Jews, and are not, but are the synagogue of Satan.

-Behold, I will make them of the synagogue of Satan, which say they are Jews, and are not, but do lie; behold, I will make them to come and worship before thy feet, and to know that I have loved thee.

Det är från uppenbarelseboken och anses syfta på Ashkenazi-judar?
Citera
2012-05-21, 22:27
Medlem
Hotshot777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffertuck
Det är från uppenbarelseboken och anses syfta på Ashkenazi-judar?

Jag kan ju inte säga med 100% säkerhet men det stämmer ju in bra eller hur. Ashkenazi judarna kommer antagligen från det khazariska riket vilket skulle innebära att de inte är bibliska judar. Att de sedan också äger det mesta av dagens politik och media och skapar krig och ekonomisk kaos i världen samt att de praktiserar trollkonst med kabbalah och talmud talar allt för att de verkligen är satans synagoga.
Citera
2012-05-21, 22:36
Medlem
Citat:
Jag kan ju inte säga med 100% säkerhet men det stämmer ju in bra eller hur. Ashkenazi judarna kommer antagligen från det khazariska riket vilket skulle innebära att de inte är bibliska judar. Att de sedan också äger det mesta av dagens politik och media och skapar krig och ekonomisk kaos i världen samt att de praktiserar trollkonst med kabbalah och talmud talar allt för att de verkligen är satans synagoga.

Jag är inte så vidskeplig av mig, så jag vet inte. Paranoid, men inte vidskeplig. Har lite svårt att föreställa mig t.ex. bankirer som sysslar med trollkonster de själva tror på.

Finns någon enighet hur det ligger till med khazariska riket och förhållandet till Ashkenazi någonstans? Jag kikade runt lite, men blir osäker över vad som är den allmänna uppfattningen.
Senast redigerad av tuffertuck 2012-05-21 kl. 23:01.
Citera
2012-05-21, 23:04
Medlem
Hotshot777s avatar
Citat:
Jag är inte så vidskeplig av mig, så jag vet inte. Paranoid, men inte vidskeplig. Har lite svårt att föreställa mig t.ex. bankirer som sysslar med trollkonster de själva tror på.

Jo det är ju lite svårt att föreställa sig men om man ser på antalet frimurare och liknande i toppositioner i politik och näringsliv så måste man ju fråga sig om det kan ligga någonting i det ändå.

Om khazar teorin så går meningarna i sär, judarna insisterar på att det är felaktigt. Jag är inte tillräckligt insatt för att bedömma vilka som har rätt eller fel. Men om man tänker på ashkenazi judarnas hudfärg så känns det som om de är lite för vita för att komma från israel. Jag tror att teorin ursprungligen kommer från boken "The Thirteenth Tribe" från 1976
Senast redigerad av Hotshot777 2012-05-21 kl. 23:09.
Citera
2012-05-22, 00:03
Medlem
Citat:
..........

Men vad tror du om rationella avsikter med införseln av judendom hos ashkenazi, eller i allmänhet, beroende på var man tror de kommer ifrån? Svårt att säga utan att ha en fullständig överblick över historia och skrifter, egentligen. Och det har inte jag.
Citera
2012-05-22, 01:31
Medlem
När det gäller khazar teorin så skrev jag ett inlägg här. Men jag länkade också till ett annat inlägg och en dna studie.

https://www.flashback.org/sp37057276
Citera
2012-05-22, 13:44
Medlem
Är mina tankegångar oklara?

Jag funderar alltså över om det i början fanns avsikter som handlade om att bibebålla eller förstärka logisk-matematisk förmåga - att man för längesedan på något vis klurat ut att sådan till stor del beror av genetiskt arv, även om man inte förstod exakt hur. Och en kulturell och idémässig värld inriktad för samma syfte, med sammanhållning och fokus på det och så vidare. Att det handlar om det och inte om ras.

Att det sedan i praktiken aldrig helt och hållet kan fungera, är självklart. Det går inte att komma på saker m.m. som fungerar hur länge som helst, helt perfekt, men den här ser att ha varat ganska länge.
Citera
2012-05-22, 14:13
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Jag funderar över avsikten med stiftandet eller införandet av judendomen, hos Ashkenazi-judarna.
Judendomen är så pass uråldrig att den utgår från den harts som sammanbinder en stam, ett folk. Det är på så vis mer meningsfullt att tala om en folkreligion, genom vilken slavar blev herrar.

Vad jag däremot inte begriper är vad du har emot ashkenazim. Om en stam förökar sig matrilinjärt är det fullt naturligt att slika förgreningar uppstår.
Senast redigerad av Diazeugma 2012-05-22 kl. 14:17.
Citera
2012-05-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
Judendomen är så pass uråldrig att den utgår från den harts som sammanbinder en stam, ett folk. Det är på så vis mer meningsfullt att tala om en folkreligion, genom vilken slavar blev herrar.

Vad jag däremot inte begriper är vad du har emot ashkenazim. Om en stam förökar sig matrilinjärt är det fullt naturligt att slika förgreningar sker.

Det var en teori om avsikter. Ofta kan man tänka sig att det finns avsikter hos instiftarna, införarna - om religion/kultur som ska passa och gynna den egna gruppen på något särskilt vis. Om man då tänker sig att de upptäckt en större logisk-matematisk förmåga hos vissa barn och så kanske man såg det som lite övernaturligt, men ändå förstod att det var delvis ärftligt - och tänkte att - det här kan nog gynna gruppen i längden.

Och därför klurade ut något som ska bibebålla eller förstärka den logisk-matematiska förmågan i stammen (genom sammanhållning, återkoppling till historien eller liknande, osv).

Men som sagt, avsikter fungerar aldrig perfekt för alltid. Det är alltså avsikterna jag funderar över.

Jag har inget emot alla ashkenazim. Många inom främst media, kanske även finansvärlden, men inte i övrigt.
Citera
2012-05-22, 14:47
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Det var en teori om avsikter. Ofta kan man tänka sig att det finns avsikter hos instiftarna, införarna - om religion/kultur som ska passa och gynna den egna gruppen på något särskilt vis.
Vad är mer gynnsamt än stark sammanhållning i en utsatt och förslavad stam? Vad är mer livgivande än att vända slavar till herrar eller svaghet till styrka? Vad som företogs var vad Nietzsche kallade "eine Umwertung aller Werte".

Citat:
Jag har inget emot alla ashkenazim. Många inom främst media, kanske även finansvärlden, men inte i övrigt.
Själva det faktum att du pekar ut aktörer inom diverse sfärer såsom "ashkenazi" är suspekt.

Det är inte enbart för den skull att hatet är uråldrigt som antisemitismen är så motbjudande, utan också för att den röjer ett djupgående oförstånd inför hur världen fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in