Citat:
Ursprungligen postat av tuffertuck
Jag har ju själv sett judar skriva att de har en kollektiv, historisk livssyn - eller vad man nu ska kalla det - liksom gett intrycket av att de anser judarna varit förföljda osv, av helt orimliga skäl. Så det verkar inte finnas någon uppfattning eller vilja att fundera över vad som kan ha orsakat vad, eller tänka utanför begreppen "ond" och "god".
Och att det finns många mäktiga judar brukar väl inte judar själva heller bestrida?
Där visar du själv, att det finns starka tankar om synen på människor som del av någon form av historisk, kollektiv organism - i mitt fall, som vit europé, att jag på något vis har fötts med en ond skuld till judar och andra.
Det är förstås inte något jag själv accepterar, eftersom min egna historiska identitet har blivit såpass svag, kan jag inte se det som rimligt att själv varken döma eller bli dömd för saker som skett före min födelse, eller före någon annans födelse - när det gäller fördömandet.
Det är ett feltänk som förhindrar social utveckling och fred. Lära sig av tidigare generationers handlingar kan man göra, men att döma senare generationer? Nej, det är helt bakvänt och leder bara till att konflikter eller illvilja aldrig upphör.
Och att det finns många mäktiga judar brukar väl inte judar själva heller bestrida?
Där visar du själv, att det finns starka tankar om synen på människor som del av någon form av historisk, kollektiv organism - i mitt fall, som vit europé, att jag på något vis har fötts med en ond skuld till judar och andra.
Det är förstås inte något jag själv accepterar, eftersom min egna historiska identitet har blivit såpass svag, kan jag inte se det som rimligt att själv varken döma eller bli dömd för saker som skett före min födelse, eller före någon annans födelse - när det gäller fördömandet.
Det är ett feltänk som förhindrar social utveckling och fred. Lära sig av tidigare generationers handlingar kan man göra, men att döma senare generationer? Nej, det är helt bakvänt och leder bara till att konflikter eller illvilja aldrig upphör.
De allra flesta kulturerna/folkslagen har/haft en kollektiv historisk livsyn. Naturligtvis blir det mer tydligt hos en grupp som judarna som fick utstå hemskheterna under WW2.
Sverige har också haft en sådan historisk livssyn med diverse kryddningar om fornstora dagar. Det är ganska kul att många verka beskriva judar som något utomjordiskt. Självfallet har de formats av tiden gång som alla andra kulturer. Myten om den mäktiga judemaskinen som styr hela världen tillhör dock konspirationsteorier och bör väl inte diskuterats i det här forumet.
Apropå judarnas förföljelse så finns det inget bevis för att något i gamla testamentet är sant. Det är väl dock inte helt otroligt att nomadfolk sågs ner på av mer bofasta samhällen. Den misstänksamheten sitter ju i fortfarande gentemot romer. Dock finns det ju väl dokumenterat att judar har behandlats mycket illa i den kristna världen. Att påstå något annat är ren lögn.
Sen att den judiska kulturen fostrar fram duktiga affärsmän är väl inte mer konstigt än att svenskar är duktiga på att plocka fram duktiga ingenjörer eller hockeyspelare :P