2012-05-21, 20:02
Medlem
Träffade besök av en tidigare flickvän i helgen. Allt var kalas. Vi hade inte träffats på två månader efter ett jobbigt farväl, då våra resor tog olika spår där jag skulle hem och hon skulle fortsätta resa i upp till ett år till. Men så ångrade hon sig och kom hem istället.
Hon åkte och besökte mig det första hon gjorde och bodde hos mig över helgen. Det var tokbra, båda gav varann bekräftelse för att vi tycker om varann och så vidare.

Senare på lördagen efter en väldig massa öl och en del sprit. Förlorar jag tydligen vettet och glömmer helt av vad hon heter och allt därtill. Jag minns det knappt men jag vet att jag verkligen försökte men det stod bara still i huvudet. Efter det här får jag för mig att hon är ett annat ex till mig, som stod mig så nära man kan och i slutet av förhållandet var otrogen en gång. Vilket så klart tog hårt. Jag hade alltså kallat henne för mitt ex namn istället och varit arg/svartsjuk på henne. Vilket jag blev på mitt ex efter otrohetsgrejen. Men jag har inte haft några problem med det med de två andra ex jag haft emellan dessa två.
Däremot kommer jag just ur en period med mycket stress och ångest.

Är det någon som känner igen sig i det här eller förstår något?
Citera
2012-05-21, 20:40
Medlem
i3o6s avatar
Jo visst har man känt sig smått schizo och haft lite mysko vanföreställningar på fyllan, nästan uteslutande i samband med minnesluckor.
Har fått kissa i burk hos farbror blå för att man betett sig udda enbart på alkohol.
Exakt hur hjärnan funkar med 3 promille i blodet kan jag dock inte svara på - inte speciellt bra iaf och du är inte ensam.
Citera
2012-05-21, 22:52
Medlem
lithionits avatar
det är inte så jätteovanligt. Senaste i helgen söp en tjejkompis ner sig totalt och var övertygad om att hon pratade med mig fast hon ringt en annan kompis fast dom pratade i flera minuter :P

En annan kompis till mig sa att hon brukar bli smått paranoid när hon dricker.
Har själv blivit rätt delusional på fyllan, bara snackar massa osammanhängande goja blandat med sång, trott att jag följt kompisar till bussen (som inte ens var med samma kväll) och såna småsaker.

Så du behöver inte oroa dig. Vet inte den exakta mekanismen varför man blir psykotisk men skulle gissa på den kraftiga dopaminutsöndringen man får när man dricker.
Citera
2012-05-23, 20:13
Medlem
Den mesta forskningen i hur alkohol påverkar hjärnan pekar på att alkoholen på något sätt (bland annat) påverkar dopamin-områdena i hjärnan. Överaktivitet i samma områden kopplas till schizofreni och schizofrena patienter behandlas med neuroleptika som dämpar aktiviteten i dessa områden genom att blockera dopamin-receptorer. Är man en person med schizofreni i släkten eller har latent psykotiska drag så är det mycket möjligt att man upplever psykotiska tillstånd "på fyllan". Det låter väldigt logiskt faktiskt och inte särskilt skumt alls. Dessutom är alkohol en mycket lätt psykadelisk drog (!) i och med att alkohol binder till muskargin-receptorer - vilket skulle kunna bidra till att man blir lite skum när man är riktigt full.
Senast redigerad av flowhunter 2012-05-23 kl. 20:17.
Citera
2012-05-24, 14:04
Medlem
lithionits avatar
du kan även trösta dig med att det var förhållandevis ofarligt.

Vissa förvandlas till halvt psykotiska monster, börjar slåss och blir våldsamma, skriker elaka saker åt folk och sen gör om det nästa gång de dricker gång på gång.
Citera
2012-05-24, 16:14
Medlem
coleporters avatar
känns säkert jättejobbigt och tråkigt men det är otroligt viktigt att inse fakta:
-du ska inte dricka alkohol.
vare sig man kallar det dåligt ölsinne, latent scizofreni eller något annat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in