2012-05-21, 15:09
Bannlyst
Precis som rubriken tyder så undrar jag hur stor skillnaden är när det kommer till hur svår läkarlinjen är om man jämför med sjuksköterska. Jag vet ju att det är stor skillnad på längden av utbildningarna, men när det kommer till tentor och undervisningen, hur mycket mer krävande är läkarlinjen då i jämförelse?
Citera
2012-05-21, 17:50
Medlem

troligtvis ganska STÅR skillnad då sjuksköterskor inte göra lika svåra saker. Så det är nog STÅR skillnad
Citera
2012-05-21, 18:00
Medlem
Popzens avatar
Om du tänker efter lite, vad tror du själv?
Citera
2012-05-21, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Popzen
Om du tänker efter lite, vad tror du själv?

Jag frågar ju hur stor..
Citera
2012-05-21, 19:06
Medlem
MrsBlaises avatar
Baserat på många av de sjuksköterskor jag träffat i mitt yrke så skulle jag säga extremt stor skillnad i svårighetsgrad. Vissa är jag bara förvånad över att de över huvud taget tagit sig igenom en högskoleutbildning alls. Eller ens blivit antagen. Det kan jag inte säga om de läkare jag träffat.

Men det är ju bara min personliga reflektion.
Citera
2012-05-21, 19:36
Medlem
black-swans avatar
Natt och dag. Det är två helt olika yrken.
Citera
2012-05-21, 19:48
Medlem
tcfmogs avatar
Som sagt helt olika yrken. Dessutom två helt olika ämnesområden.
Citera
2012-05-21, 20:15
Medlem
Mina fördomar: sjuksköterskor har mest omvårdnad på schemat och ingen "tyngre" medicin. Kurserna är tillrättalagda för att passa studenter i klass med socionomerna, d.v.s. med stort engagemang men klen begåvning.

Sjuksköterskeutbildningen är mer i klass med polisutbildningen än en riktig akademisk utbildning, även om sjuksköterskor efter avlagda "studier" numera tillåts forska om t.ex. bra lyftteknik i geriatriken, blöjor som inte ger eksem och automatiska doseringshjälpmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in