2012-05-21, 15:01
Medlem
Tjenare!
Satt och käkade igår och datorn var på i bakgrunden visade bara skrivbordet plötsligt slocknar den och startar om det luktAr bränd elektronik utav bara helvete så ja drar ur alla sladdar och tvingas vädra. Vågade inte starta den igen för att inte förstöra mera.
Kollade allt idag alla fläktar etc går lätt inget ser bränt ut etc provade starta och gjorde minnesdiagnos allt visas ok. Alla hårddiskar svarar, grafikkort och processor håller bra temp (30-40c) och moderkortet verkar ju fungera eftersom allt startar men nu kommer ju frågorna? Vad brann? Är det någon fara att köra vidare som förut? Etc etc

Om någon har nån ide om va de kan va är jag tacksam för svar samt om de är skadligt att fortsätta köra den.
Citera
2012-05-21, 16:00
Medlem
Ta loss alla delar och kablar och lukta på dom så lär du märka vad som brann. Du lär knappast se något med alla kablar och delar i vägen.

Hur stor faran är beror på vad som brann. Det är jätte dumt att starta den innan du vet vad som brann. Det händer ofta att det tar tid innan halvtrasiga delar helt går sönder.

Tex är vissa nätagg ökända för att brinna och explodera. Man behöver bara höra nätagget märke modell och ålder för att veta om man kan ta det lugnt eller i vild panik bör riva ut nätagget. JA, trasiga nätagg av låg kvalite kan starta hela vägen in i Windows under 1-2 veckor medan den förstöra resten av datorn. Det är så folk köpt och förstört 2 datorer efter varandra.
Citera
2012-05-21, 16:01
Medlem
cap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methodical
Tjenare!
Satt och käkade igår och datorn var på i bakgrunden visade bara skrivbordet plötsligt slocknar den och startar om det luktAr bränd elektronik utav bara helvete så ja drar ur alla sladdar och tvingas vädra. Vågade inte starta den igen för att inte förstöra mera.
Kollade allt idag alla fläktar etc går lätt inget ser bränt ut etc provade starta och gjorde minnesdiagnos allt visas ok. Alla hårddiskar svarar, grafikkort och processor håller bra temp (30-40c) och moderkortet verkar ju fungera eftersom allt startar men nu kommer ju frågorna? Vad brann? Är det någon fara att köra vidare som förut? Etc etc

Om någon har nån ide om va de kan va är jag tacksam för svar samt om de är skadligt att fortsätta köra den.

Antagligen ditt nätaggregat, jag skulle nog inte våga använda den då den kan ge fel el och förstöra dina komponenter.
Citera
2012-05-21, 16:22
Medlem
Tack för bra svar båda två har ett corsair TX750 haft i kanske 3-5 år kan inte komma ihåg riktigt.
Citera
2012-05-21, 19:10
Medlem
Kontrollera om det är någon sladd som legat mot något kylarblock.
Citera
2012-05-21, 23:21
Medlem
P55s avatar
Var den dammig inuti? Har du inte blåst ur den på länge så kan det vara damm som antänts.
Fungerar den som vanligt nu så kan du ju blåsa ur den och sen köra.
Citera
2012-05-21, 23:26
Medlem
lorebfs avatar
En jag känner råkade koppla en diskettstation fel.
Det rök som fan om den, och det luktade rejält bränt... Men den funkade alldeles utmärkt efter den incidenten
Men som de andra säger så är det säkert nätagget som brunnit... kan ju blivit nån form av kortis i den..
Citera
2012-05-21, 23:55
Medlem
fiskmasen99s avatar
En hdd började brinna (vid första uppstart) för mig förra året, tur att jag hade plexiglas på chassit så jag såg att det började ryka...
Citera
2012-05-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Var den dammig inuti? Har du inte blåst ur den på länge så kan det vara damm som antänts.
Fungerar den som vanligt nu så kan du ju blåsa ur den och sen köra.

Jo lite "för" dammigt än vad de borde vara kanske men får dammbrand en dator och starta om sig? Känns mer som om de kan vara nätagget då eftersom allt funkar etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in