2012-05-21, 11:01
Medlem
Less på hundar som är lösa och som kommer fram till en fast man inte vill ha kontakt med dom ... vet någon ett bra sätt få dom att inte göra det?

Har funderat på en sådan http://bestbuysweden.com/produkt/Ljudlarm-mot-hundar någon som vet hur de fungerar och om de fungerar.

Alla tips är välkomna för hur jag får hunden att vända om och inte komma och nosa på mig.
Citera
2012-05-21, 11:09
Medlem
Ha en vattenpistol i byxfickan (eller annat med samma funktion) och ge hunden ett sprut på nosen, det brukar de inte gilla.
Citera
2012-05-21, 11:26
Medlem
tror inte det svårt pricka nosen?
Jag vill också att hundägaren ska lära sig koppla sin hund... få den att springa ifrån sin hundägare vore det bästa så de lär sig.

Vill inte skada hunden kan jag tillägga.

Tack
Citera
2012-05-21, 13:59
Medlem
NordiskVarulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
Jag vill också att hundägaren ska lära sig koppla sin hund... få den att springa ifrån sin hundägare vore det bästa så de lär sig.

Tack

Är det verkligen så fruktansvärt med att hundar kommer fram och nosar, är väl bara att ignorera?
Som någon sa, en liten vattenpistol skulle kanske fungera, men då ballar väl ägarna ur ist.
Citera
2012-05-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue

Tack
Nej, det är inte svårt, och det gör inget om du träffer den i huvet istället.
Citera
2012-05-21, 20:34
Medlem
Roxanas avatar
Det gånger lösa hundar rusat mot mig och min hund har det, oftast, räckt med att ryta till nej, gå bort samtidigt som jag går fram emot hunden.

Sen finns det hundar som bara ska fram. Då platsar jag min och försöker så gott det går bokstavligen talat fösa den främmande hunden mot sin ägare. Finns det halsband så grabbar jag tag där.
Citera
2012-05-21, 22:26
Medlem
Limberjs avatar
en gastuta borde väl räcka? såna man har på fotbollsmatcher eller vad man nu använder dom till. jag som hundägare skulle vara glad ifall någon ville "skrämma" iväg min hund med ett snabbt och högt ljud liksom (han är en sådan som gärna springer fram om någon kommer fram ur mörkret).
det får ju hunden att både stanna å haja till, då kan ägaren ropa "kom hit", så det borde funka med någon slags tuta
Citera
2012-05-24, 17:26
Medlem
Vad är det som är så jävla farligt med att en lös hund kommer fram till dig? Vill du inte veta av den så nonchalera den. Annars klappa den lite och vips - du har en ny vän.
Citera
2012-05-24, 17:33
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieronymo
Annars klappa den lite och vips - du har en ny vän.
Du uppmuntrar du ju hunden att göra det och gör ägaren en otjänst. Ignorera hunden istället så försvinner den.
Citera
2012-05-24, 20:34
Medlem
Imperors avatar
Plockar du fram en vattenpistol och sprutar på min hund så kan du iskallt räkna med att få den sliten ur handen! Inte för att hon kommer att bita din hand, men pickor tar man ifrån folk (och ger till husse om de inte går att helt enkelt bita sönder). Vattenstrålar är också i största allmänhet upphetsande, inte bara för min hund, så det "knepet" ska du nog skita fullständigt i! Det är ju inga katter vi talar om!
I övrigt så håller jag med om att inte direkt se problemet i att en hund kommer nära, är du muslim eller? Inga problem då heller, bara så att du vet... Annars kanske det kunde vara bra att istället sikta in sig på att sluta tycka att hundar är obehagliga? De kommer ju inte att försvinna hur du än gör så då är det bättre att anpassa sig till omgivningen istället! Lär känna några hundar så kommer obehaget att släppa relativt fort om du bara har rätt inställning.
Citera
2012-05-24, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Plockar du fram en vattenpistol och sprutar på min hund så kan du iskallt räkna med att få den sliten ur handen! Inte för att hon kommer att bita din hand, men pickor tar man ifrån folk (och ger till husse om de inte går att helt enkelt bita sönder). Vattenstrålar är också i största allmänhet upphetsande, inte bara för min hund, så det "knepet" ska du nog skita fullständigt i! Det är ju inga katter vi talar om!
I övrigt så håller jag med om att inte direkt se problemet i att en hund kommer nära, är du muslim eller? Inga problem då heller, bara så att du vet... Annars kanske det kunde vara bra att istället sikta in sig på att sluta tycka att hundar är obehagliga? De kommer ju inte att försvinna hur du än gör så då är det bättre att anpassa sig till omgivningen istället! Lär känna några hundar så kommer obehaget att släppa relativt fort om du bara har rätt inställning.
Vatten funkade alldeles utmärkt på min dobermann när den gjorde saker den inte fick. Tål du inte att din hund får lite vatten eller annat på sig, får du visa så mycket respekt för dina medmänniskor att du håller hunden kopplad, jag fattar inte alla idioter som envisas med att ha deras hundar lösa på allmän plats.
Citera
2012-05-24, 21:37
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Vatten funkade alldeles utmärkt på min dobermann när den gjorde saker den inte fick. Tål du inte att din hund får lite vatten eller annat på sig, får du visa så mycket respekt för dina medmänniskor att du håller hunden kopplad, jag fattar inte alla idioter som envisas med att ha deras hundar lösa på allmän plats.

Alla hundar jag känner reagerar mer nyfiket och upphetsat på vatten än med rädsla. Det handlar inte det minsta om vad jag tycker eller "tål" utan om hur min och andras hundar reagerar. Det är alltså hunden och inte jag som kommer att slita den ur handen. Var fick du ifrån att det skulle vara jag som "inte tål" att min hund får vatten på sig?
För att distrahera när hunden intresserar sig för något annat funkar säkert skitbra, men då enbart för att hunden istället undrar var vattnet kom från än något annat vilket betyder att det är helt idiotiskt att göra så för att få en hund bort från sig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in