2012-05-21, 08:02
Medlem
mrcleans avatar
Fick mina gamla DV-band inlagda på dvd-skivor från en fotoaffär.
Ser ut som dom lagt över banden till dvd via en inspelningsbar dvd och inte ett riktigt videoprogram, jag har inget problem att spela upp skivorna i dvdspelaren eller på datorn.
Däremot kunde jag inte konvertera om skivorna till .avi direkt från skivorna då det endera blir felmeddelande eller så hänger sig programmet(har testat flera)
Jag plockat därför över vob filerna till datorn och kan fortfarande spela upp dom utan problem men när jag konverter dom så får jag inte med hela filmerna.
En film var 28min när jag tittade på datorn i vob-format men när jag konverter till .avi så blir filmen bara 6min!

Någon som har tips om varför detta sker och hur jag kan lösa detta?
Blir annars tvungen att reklamera till fotoaffären som fixat skivorna åt mig.
Citera
2012-05-21, 11:17
Medlem
Sadomans avatar
Du kanske har en gratis version av en DVD konverter som har någon gräns inbyggd eller en kass codec. Finns många varianter på restriktioner i demoversioner. Vad för avi format försöker du konvertera till? DV är det självklara valet om du ska redigera materialet. Och se till att du har en bra DV codec. Microsofts är ganska kass. Cedocidas eller Panasonics funkar bättre.
Såna där tjänster är inte alltid att lita på. Dem kan ju inte veta vad exakt du ska ha materialet till utan kör på med en lösning som är enklast för dem. Det är oftast bäst att fixa överföringen själv. Har du ingen egen kamera? Du har ju band. Om inte så kan du antingen testa att konvertera med ett annat program. DVDx är ett bra program som hanterar vob filer ypperligt. Har alltid varit gratis tidigare. Vet inte vad smartedition är dock. Funkar inte det heller får du gå tillbaks till affären och klaga fast dem har ju faktiskt gjort vad du ville. Lagt DV material på DVD skivor. Och skivorna funkar ju faktiskt. Ordna fram en kamera och kör in materialet själv. Andra kamera affärer som Camrent erbjuder såna lösningar.
Senast redigerad av Sadoman 2012-05-21 kl. 11:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in