Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-21, 00:40
  #1
Medlem
Hallå, har en -89 ford sierra och kopplingsvajern har gått, har inte så bra koll på bilar så tänkte fråga om det är lätt att få tag på en kopplingsvajer? Tänkte om det bara är att köpa en kopplingsvajer på en bilaffär, eller om alla bilar har olika kopplingsvajrar?
Citera
2012-05-21, 01:15
  #2
Medlem
provocative77s avatar
Du får nog köpa en som är anpassad till din bil. Du kan leta på Mekonomen, Biltema osv osv. Men jag tror inte det är så stor volym på dem att du hittar dem mer än på märkesfirman.
Jag körde av en på en av mina gamla Sierror. Var lite trångt vid pedalen. Men i övrig var det lätt att byta den.
Ett tips jag kom på var att börja uppifrån o ner.
Citera
2012-05-23, 15:42
  #3
Medlem
Fixat en nu, har dålig koll men har läst på lite, men kan någon berätta lite utförligt hur man byter vajern? Måste man smörja in den med något? (Stod någonstans..)
Räcker det att hissa upp vänster framhjul och stoppa en pallbock under, eller krävs det mer?
Har grus som underlag, kanske inte det bästa.. men går det? Kan annars putta den någonstans men tar ett tag och måste flytta på allt som är i vägen då.
Citera
2012-05-25, 01:13
  #4
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Jag har bytt två stycken för en massa år sedan.
Men har inget minne av att jag krälade på marken.
Du bör se allt ovanifrån. Enda jobbiga som jag minns det var att fippla uppe vid kopplingspedalen.
Citera
2012-05-25, 10:58
  #5
Medlem
provocative77s avatar
Bilen måste upp. Som jag skrev innan. Börja uppifrån. Pedalfästet brukar vara pilligt o kräver tålamod. Sedan får du hissa upp. Antingen på brygga eller pallbock.
På kopplingen sticker det ut en gaffel som du måste bryta framåt med ganska mkt kraft. Minns jag rätt så använde jag en förlängare till spärrskaftet o bröt med.
Dragningen ger sig självt. Följ den gamla vajern bara.
Dagens vajrar behöver inte smörjas. Så allt du behöver är lite utrymme på sidan o även under o så tålamod då. Bör bli ett par Jävlar, Fan o Helvete på vägen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback