Kommer från det tjeckiska köket och där steker man ett par rejäla fläsktärningar samtidigt som surkolen och mot slutet häller man på nån deciliter öl och låter det koka av. Sen kan det serveras med potatis, knödel, kokt kött, schnitzel, grillad korv. Men själv tycker jag att det passar bäst med lite stekt potatis, grillad vitkorv surkol och en öl, underbar sommarmat.
Jag brukar tärna ner ett paket sidfläsk i surkålen och sedan koka det till fläsket är klart. När det återstår några minuter tar jag några droppar vanlig soya för att få bort den trista bleka färgen.
Faan nu vart jag sugen på surkål ska nog köpa mig en burk i morgon och sprida ljuva dofter i min lägenhet..
Har alltid ätit den kall. Mina farföräldrar kom från Ukraina och har bott i Österrike, så de har den traditionen med surkål och sånt. Vad sugen jag blev, det blir nog till att handla en fläskkotlett och en burk surkål nån dag.
Testa hel surkål (alltså hela syrade kålhuvuden) och gör kåldolmar på det. Otroligt gott. Annars passar även varm surkål till kalkon, inte bara fläsk och korv.
Testa hel surkål (alltså hela syrade kålhuvuden) och gör kåldolmar på det. Otroligt gott. Annars passar även varm surkål till kalkon, inte bara fläsk och korv.
Har aldrig stött på hel surkål i någon affär. Men som kåldolmeälskare så ska jag under dagen ut och leta. Bockar och bugar för förslaget!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!