2005-02-28, 23:06
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=184397&highlight=date+tjej
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=171318&highlight=date+tjej
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=162254&highlight=date+tjej

Risotto är annars en bra grej! Är lätt att göra och jävligt gott och anses, av nån anledning, som lite lyxigt.

Frågan är vem som är trist om man inte kan komma på något kul på potatis där möjligheterna är obegränsade..? Timbaler, fondanter, galetter, puréer eller experimentera med mandelpotatis eller sötpotatis.

I övrigt finns det en intressant/löjlig matlagningstrend numera hos gemene svensk. Man blandar lite "fräscha", "trendiga", "lätta", "rena" och "trevliga" ingredienser och vips är man en mästerkock och anser sig veta hur riktig matlagning ska gå till! No offense CW, men du verkar vara en sådan..

Riktigt och riktigt mattlagning. Nu handlar det väl om en kille med begränsade kunskaper som ska laga nåt för att imponera. Jag har klarat mig bra i det hänseendet med hjälp av balla kokböcker och lite för mycket Jamie Oliver på TV.

Sen handlar det väl om vad man tycker om att äta. Jag föredrar mat som mättar med smak, och potatis - i enkel form påminner ungefär om bröd i det avseendet, känns väldigt tungt och svårt att få - ja- fräscht. Att fler blir medvetna kring vad de stoppar och ser fler aspekter i sin smakupplevelse än "lagom" eller "exotiskt" tycker jag knappast är särskilt dålig.

Slutligen tycker jag tipset avseende risotto är ganska konstigt ställt mot den ursprungliga frågeställningen.Att göra en bra risotto tar tid OCH uppmärksamhet. Dessutom är det svårt att förbereda innan. Caines citronversion verkade grym dock. Måste jag testa.

/CW
Citera
2005-02-28, 23:09
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Willhelm
huvudrätt.
kyckling med kryddor på tortellini och svamp.

antar att färska champinjoner funkar? Annars har dom ju en tendens att absorbera smaken från maträtter tycker jag.

vill tillägga att jag blev hungrig av ditt inlägg.
Citera
2005-02-28, 23:09
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Jag skulle föreslå något som inte är för sofistikerat, men inte heller för simpelt. En risotto till förrätt är nog helt okej, jag brukar göra en citronrisotto som är väldigt god. Gör helt enkelt en risotto på grönsaksbuljong, och smaksätt med citronsaft på slutet. Använd schalottenlök för en lätt och trevlig smak. En risotto tar dessutom 15-20 minuter att göra, så ta med henne in i köket och bjud på ett glas vitt vin och prata medans du fixar risotton.

Varmrätten bör vara något man kan förbereda, pannbiffarna är så lysande. Laga dem kvällen innan och lägg in dem i kylen. När du börjar med risotton slänger du samtidigt in klyftpotatisen (olivolja, några vitlöksklyftor, salt, svartpeppar, en klyftad citron och ett par rosmarinkvistar följer med i långpannan) i ugnen. När ni ätit färdigt risotton så plockar du undan, slänger in biffarna i ungen så de blir varma och öppnar rödvinet. Gör gärna färsbiffar på lammfärs, och späcka dem med fetaost och hackade svarta oliver. Servera med klyftpotatisen, pressa ned några av de rostade citronklyftorna i oljan i långpannan, blanda runt och ringla lite av citron/rosmarin/vitlöksoljan över potatisen och biffarna. Rödvinet som ni dricker till bör vara ganska lätt, eftersom lamm inte är så smakrikt, och många av smakerna är ganska "lätta".

Till dessert rekommenderar jag antingen fina jordgubbar med en lagrad balsamvinäger elelr en fruktsallad gjord på färsk frukt, toppad med några blad mynta. Till det dricks samma vita vin som till risotton, eller ett mousserande vin.

Nu blev jag nästan lite hungrig själv.

Har du citronskal i ristotton också? Hur gör du med osten -och om du inte har ost -hur får du den krämig?

/CW
Citera
2005-02-28, 23:13
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
antar att färska champinjoner funkar? Annars har dom ju en tendens att absorbera smaken från maträtter tycker jag.

vill tillägga att jag blev hungrig av ditt inlägg.

Vilken svamp du än gillar funkar. Stek i smör innan du kör in i ugnen. Ungefär 4 ggr så mycket tortellini som svamp. Överkurs kan vara att slunga tortellinin i en panna med smör och vitlök innan du häller över den i ugnsformen. Var försiktig med osten sen dock, blir lätt väldigt fett.

/CW
Citera
2005-02-28, 23:27
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Slutligen tycker jag tipset avseende risotto är ganska konstigt ställt mot den ursprungliga frågeställningen.Att göra en bra risotto tar tid OCH uppmärksamhet. Dessutom är det svårt att förbereda innan. Caines citronversion verkade grym dock. Måste jag testa.

/CW

Risotto går alldeles utmärkt att förbereda! Jag brukar koka in vinet och ca 3/5 av buljongen för att sedan slänga upp riset på en plåt så det kallnar snabbt. Sen när offren kommit kokar man in resten av buljongen och sätter slutfjongen. Visst krävs det lite omsorg att snickra en Otto, dock överdrivs det ofta.. man behöver inte röra konstant och slå i millilitrar vätska åt gången..
Citera
2005-02-28, 23:32
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Risotto går alldeles utmärkt att förbereda! Jag brukar koka in vinet och ca 3/5 av buljongen för att sedan slänga upp riset på en plåt så det kallnar snabbt. Sen när offren kommit kokar man in resten av buljongen och sätter slutfjongen.

'Tycker det verkar krånglig. Men alla sätt funkar väl. Fråga dock - fuckar inte detta upp risets konstistens ganska så bra?

/CW
Citera
2005-02-28, 23:37
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
'Tycker det verkar krånglig. Men alla sätt funkar väl. Fråga dock - fuckar inte detta upp risets konstistens ganska så bra?

/CW

Njae, tycker jag inte, funkat de gånger jag kört så. Iallafall inte om man bredder ut det bra på en plåt och ställer det kallt. Du kan testa det utan att vara allt för orolig CW!
Citera
2005-02-28, 23:48
Bannlyst
Håller med ovanstående talare. Palt ska det vara.
Citera
2005-03-01, 00:08
Medlem
Citat:
Har du citronskal i ristotton också? Hur gör du med osten -och om du inte har ost -hur får du den krämig?

/CW
Nej, jag brukar inte ha citronskal i risotton, men det ska jag prova nästa gång. Osten har jag i på slutet, precis som vanligt, men jag har nästan aldrig parmesanost, utan någon annan lämplig sort. Det går annars att göra den ganska krämig bara med buljong och en klick smör eller lite färskost på slutet.

EDIT: Eftersom detta är en förrättsrisotto (i det här fallet) så skulle jag inte ha lika mycket ost som vanligt. Den ska vara lätt och frisk, inte jättekrämig och stabbig.
Citera
2005-03-01, 00:12
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Nej, jag brukar inte ha citronskal i risotton, men det ska jag prova nästa gång. Osten har jag i på slutet, precis som vanligt, men jag har nästan aldrig parmesanost, utan någon annan lämplig sort. Det går annars att göra den ganska krämig bara med buljong och en klick smör eller lite färskost på slutet.

Borde ju bli helt fantastiskt till en kryddigare fisk eller skaldjursrätt.

och ett friskt, ganska lätt vitt vin.

sweet....nu blir det ligga av....

/CW
Citera
2005-03-01, 00:19
Medlem
StigAllans avatar
Stektsaltsill med kokt mandelpotatis är en för de yngre underskattad höjdare.
Lite lingonsylt till fulländar måltiden.
Om hon gillar detta så har du något att fundera på inför framtiden.
Citera
2005-03-01, 00:33
Bannlyst
Ärligt talat är hon inget att spara på. En kvinna som kräver matlagning och till och med dömer dig efter det!

Dumpa slynan och skaffa dig en ryggrad, din toffel

Edit: om du ändå måste vara charmig, kan du väl handla ett kilo flintastek? Alltid gott med lite nudlar till. Sen slår ni er ner framför en go Rocco-rulle medan ni avverkar ett par groggar var. Sen är det bara att köra igång! Lita på mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in