• 1
  • 2
2005-03-07, 00:40
Medlem
Vet nån hur pass vanliga korngryn är i Finland? Har inte vad jag kan minnas sett dessa i affären, och inte heller ätit dem. Minns att min morfar beskrev nånting som kunde vara korngryn. Han hade dessutom ett trevligt ord för grynen han beskrev, men jag kan tyvärr inte minnas det...
Citera
2005-03-07, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nars-olof
Vet nån hur pass vanliga korngryn är i Finland? Har inte vad jag kan minnas sett dessa i affären, och inte heller ätit dem. Minns att min morfar beskrev nånting som kunde vara korngryn. Han hade dessutom ett trevligt ord för grynen han beskrev, men jag kan tyvärr inte minnas det...

Frugan min är ifrån Finland och hon var som ett frågetecken i nyllet när jag lovordade korngryn första gången. Iofs så är hon stadsmänniska ifrån Helsingfors och stadsmänniskor äter inte likadant som bybor.
Citera
2005-03-07, 16:48
Medlem
Är inte proletär, men i bland utsätter jag mig för sådana enkla och billiga rätter som arbetaren brukar späka sig med ibland. Husmanskosten måste ju bevaras och föras vidare även om proletärerna kommer att dö ut. Får väl anläggas en proletärlänga ala hyreshus från 50-talet på skansen.

Fläsk är alldeles underbart, korngrynsgegga är okej men inte mer. Skall förresten avnjutas med råröda lingon, men det kanske är en småborgerlig vana.
Citera
2005-03-08, 02:21
Medlem
Skulle nog säga att korngryn är lite arbetare, men jag ogillar associationen proletär/arbetare, känns som att man skulle vara kommunist bara för att man gillar korngryn och fläsk.

Det är mat för riktiga karlar, riktiga män som vet hur man arbetar. Inte för små commiebastards som aldrig skulle arbeta i hela sitt liv. Svenskt fläsk och allt därtill hör till de riktiga karlarna....
Citera
2005-03-08, 08:29
Medlem
Hispers avatar
Jag tillhör också de som tycker att korngryn är gott. Morsan brukar ibland bjuda på något som hon kallar korvkaka. Det är en typ av ugnsbakad korngrynspudding där smaksättningen (eller vad man skall kalla det) av grynen består av lever/leverpastej och russin. Kanke låter chockerande men är kanongott, och till detta äter man lingonsylt.

Jag kom helt plötsligt på att det kanske är dags att åka hem till morsan en sväng.
Citera
2005-03-08, 11:38
Medlem
Den här veckan blir det till att införskaffa korngryn och sidfläsk, det märker jag det! Det låter riktigt gott, faktiskt. Självklart med rårörda lingon till och inte lingonsylt...
Citera
2005-03-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag tillhör också de som tycker att korngryn är gott. Morsan brukar ibland bjuda på något som hon kallar korvkaka. Det är en typ av ugnsbakad korngrynspudding där smaksättningen (eller vad man skall kalla det) av grynen består av lever/leverpastej och russin. Kanke låter chockerande men är kanongott, och till detta äter man lingonsylt.

Jag kom helt plötsligt på att det kanske är dags att åka hem till morsan en sväng.

Hepp!
Hmm, skulle du inte kunna mjölka morsan din på receptet?
Verkar gott-i-gott den där korvkakan. Men, personligen så kan jag inte med russin, så jag skulle byta ut dessa mot kapris istället.
Så, hem och smöra för mor din.
Citera
2005-03-08, 15:09
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Kål är ju så underskattat i maten nuförtiden. Kåldolmar, kålpudding ... MMM! Fy satan vad gott. Ska klart ge korngrynen en chans.
Citera
2005-03-09, 20:06
Medlem
Jupp... kålpudding med brun sås och kokt potatis, satan vad det vattnas nu...
Citera
2011-01-08, 20:03
Medlem
Denna maträtt är betydligt godare än vad den ser ut att vara.

Har lagat den några gånger nu och gör på följande sätt:

Blötlägger korngrynen (½ dl per person) över natten.

Skär fläsket i bitar och steker i smör. När fläsket är klart tags det ur stekpannan och istället läggs finhackad gul lök i och bryns långsamt i smakerna från fläsket och smöret. När lökens söta doft kommit fram tillsätts de blötlagda korngrynen tillsammans med vatten och salt. Detta får sedan småputtra tills korngrynen är mjuka och konsistensen är grötlik. Serveras med fläsket och lingonsylt.
Citera
2013-05-24, 11:48
Medlem
Såg att mitt sätt saknades. Korngryn och fläsk i ugn

1 pkt korngryn 1 röd lök buljongtärning 1 bit rimmat stekfläsk(helst inte färdigskivat) ca 1-2 l mjölk

Man lägger korngrynen i blöt över natten i den ugnsfasta form man kommer att använda sen. Ta en riktigt stor form, sväller mer än 4dubbel storlek i slutänden. Ta lite drygt dubbelt så mycket vatten, men det är inte så kinkigt med mängden.
Nästa dag, peta ner en röd lök, och 1-2 buljongtärningar. Man får tänka på att fläsket kommer att addera salt.
In i ugnen 175C. När vattnet sugits upp, tar någon timme, börjar man hälla på mjölk. Så spär man på med mjölk varje gång det kokat in tills man tycker det räcker, då lägger man på det skivade stekfläsket så att ytan täcks.
Sen ska detta stå tills fläsket blivit brunt och knaprigt. Man kan behöva sänka värmen så det inte blir för torrt, man kan även behöva dra på en dutt mjölk till.

Till detta äter man lingon, och dricker mjölk eller öl till. Det här är absolut det godaste sättet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in