2012-05-20, 17:46
Medlem
Profaxs avatar
Dom flesta av oss har nog sett Ryron och Reners sympatiska breakdowns av senaste UFC-galorna och i kommentatorsfälten så burkar dom flesta vara överens om att det är ett par hyvens killar som inte bara är ambassadörer för en hel sport utan också väldigt duktiga jiu-jutsu-utövare.

Så vad tycker ni om Graice Academy? Är dom så duktiga? För dom verkar onekligen tjäna en massa pengar på det; folk från hela USA åker på seminarier, kvinnor och svaga lär sig hur man undviker våldtäkter och överfall och den gamla klyschan att man lär sig riktigt självförsvar är ständigt närvarande. Dessutom kan man köpa Graice-Mattor, Gracie-Tröjor, Gracie-Muggar och Gracie-kepsar...

Men vad har gjort att dessa unga herrar kan njuta av denna särställning i jiu-jutsu-communityn? För knappast är det deras prestationer på mattan eller i ringen som gjort dem så kända, och namnet Gracie borde ju inte vara tillräckligt för denna succe? Eller?

Jag är minst sagt misstänksam och får intrycket av att detta snarare är bondfångeri för kändisar och kvinnor än riktig BJJ-träning för seriöst satsande atleter..
Citera
2012-05-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Men vad har gjort att dessa unga herrar kan njuta av denna särställning i jiu-jutsu-communityn? För knappast är det deras prestationer på mattan eller i ringen som gjort dem så kända, och namnet Gracie borde ju inte vara tillräckligt för denna succe? Eller?

Jag är minst sagt misstänksam och får intrycket av att detta snarare är bondfångeri för kändisar och kvinnor än riktig BJJ-träning för seriöst satsande atleter..

Att vara barnbarn till Helio Gracie och söner till den person som jobbade in bjj i USA och startade UFC är nog värt väldigt mycket ur marknadsföringssynpunkt. Antagligen är de väldigt duktiga men eftersom de inte tränar tävlingsfokuserat (utan följer Helios, Ricksons etc syn på bjj som både kampsport och livsstil/kampkonst) så är de antagligen inte förstahandsvalet för "seriöst satsande atleter".
Citera
2012-05-21, 19:20
Medlem
Deras stil är inte anpassad efter dagens bjj-regler, och kan därmed inte "bevisas" på mattan.
Jag antar att dom är grymma på det dom lär ut, dvs självförsvar, men om du vill tävla och lära dig hur du får med dig fördelar och vinner taktiskt mot andra bjj-utövare är det nog fel klubb att träna på.

Sen verkar alla Gracie klubbar vara väldigt kommersiellt drivna, t.ex måste du ha ha en Gracie Barra Gi om du ska träna hos dem...
Citera
2012-05-21, 20:25
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reset000
Deras stil är inte anpassad efter dagens bjj-regler, och kan därmed inte "bevisas" på mattan.
Fast det är ganska självmotsägande, eftersom de engagerar sig så mycket i de senaste tävlingarna.
Citera
2012-05-22, 20:45
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reset000
Jag antar att dom är grymma på det dom lär ut, dvs självförsvar, men om du vill tävla och lära dig hur du får med dig fördelar och vinner taktiskt mot andra bjj-utövare är det nog fel klubb att träna på.

Sen verkar alla Gracie klubbar vara väldigt kommersiellt drivna, t.ex måste du ha ha en Gracie Barra Gi om du ska träna hos dem...
Berätta mer? Jag är intresserad av deras records tex..
Citera
2014-03-20, 22:26
Medlem
Profaxs avatar
För er som följer debatten så är det ganska tumult kring bröderna Gracie. Speciellt nu när de vidareutvecklar affärsidén att få bälten via onlinekurser.

Här finns en lite mer djupgående analys av deras verksamhet: http://www.attacktheback.com/great-gracie-university-scam/

Royce Gracie är inte imponerad:
Citat:
"I wonder if Gracie Academy Students paying $200 know that all they need to get good at jiu-jitsu is to join online Gracie University. I find it ironic that worlds like Gracie and Online learning are somehow tied into worlds like Helio Gracie. It’s a shame when your own family changes the concepts of everything you stood for then uses your name and then is actually tying to convince the world that it’s better to learn from a screen then a person specially the art as complex and technical as jiujitsu. And on keepingitplayful. Helio Gracie has a saying “two men playing I smell blood” #ikeepithonest. @realroyce”
Citera
2014-03-22, 08:57
Medlem
Faszoms avatar
Slänger in mig i diskutionen.

Jag har tappat noll respekt för allt som har med gracie namnet att göra.
Rickson gracie anság jag förut vara en legend, nu nästan hatar jag honom och hans son Kron.

Dem förstör sporten enligt mig, har tränat bjj nu i ca 7 ár, inte för att det gör att min mening fár mer värde..

Dem, Rickson, Gracie university, förvandlar denna sporten till nágot som hänt med karate.
Säger nágon till mig att dem tränar karate, tar jag dem inte pá allvar, för min bild av karate, är nágon pajas, som inte har nágon erfarenhet av vad han lär ut, predikar om hur bra det är.

Min bild av bjj är, ett svart bälte som tränat, fightats, tävlat, och FORTFARANDE tränar bjj, hardcore.
Han vet hur man chokar ut nágon, för han har gjort det in action sá att säga. Det är enn tuff sport, träna hárt, fightas, möt vem som hällst.

Säger nágon att han tränar bjj sá ska det vara ungefär som när nágon säger att dem brottas, folk ska tänka shit this guy is danger!!

Det dessa gym gör, är att ingen tävlar, dem bara är pá träningen och predikar om saker..
Dem representerar den andra sidan av bjj utövare, mesarna, som känner sig tuffa av att träna en kampsport, men dem har inte den fighter mentaliteten jag associerar med bjj.
Dem vill leka att dem är hardcore men egentligen är dem inte det, dem har inte fattat vad bjj handlar om.

Jag känner flera av dessa, som tränar hos rickson gracie, och dessa vitbälten, har lärt sig av sin tränare att delariva, halfguard osv är dumt skit som inte fungerar..
Dem har ett bält test, där för blátt bälte, máste dem kunna göra armbar frán guard, scissor sweep, armbar och crosschoke frán mount, och hip-escape. Detta är blá bälte nivá..
Enligt dem är det dáligt att andra klubbar ger bälte när dem anser han har det, man máste ju ha ett test. ( "gár ett rickson gracie blábälte till en annan klubb, sá vet alla att han är teknisk"

Dem klagar pá ibjjf-s regler och hur dálig denna organisation är för sporten, det är anledningen att kron inte tagit guld, för reglerna är dumma.. Men som sagt ingen av dem, deras tränare har tävlat tillräckligt för att enligt mig ha en tillräkclig insyn pá hur regelvärket fungerar.
Senast redigerad av Faszom 2014-03-22 kl. 09:00.
Citera
2014-03-22, 16:36
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom

Rickson gracie anság jag förut vara en legend, nu nästan hatar jag honom och hans son Kron.

Dem förstör sporten enligt mig, har tränat bjj nu i ca 7 ár, inte för att det gör att min mening fár mer värde..

Dem, Rickson, Gracie university, förvandlar denna sporten till nágot som hänt med karate.
Säger nágon till mig att dem tränar karate, tar jag dem inte pá allvar, för min bild av karate, är nágon pajas, som inte har nágon erfarenhet av vad han lär ut, predikar om hur bra det är.

Min bild av bjj är, ett svart bälte som tränat, fightats, tävlat, och FORTFARANDE tränar bjj, hardcore.
Han vet hur man chokar ut nágon, för han har gjort det in action sá att säga. Det är enn tuff sport, träna hárt, fightas, möt vem som hällst.

Säger nágon att han tränar bjj sá ska det vara ungefär som när nágon säger att dem brottas, folk ska tänka shit this guy is danger!!

Det dessa gym gör, är att ingen tävlar, dem bara är pá träningen och predikar om saker..
Dem representerar den andra sidan av bjj utövare, mesarna, som känner sig tuffa av att träna en kampsport, men dem har inte den fighter mentaliteten jag associerar med bjj.
Dem vill leka att dem är hardcore men egentligen är dem inte det, dem har inte fattat vad bjj handlar om.

Jag känner flera av dessa, som tränar hos rickson gracie, och dessa vitbälten, har lärt sig av sin tränare att delariva, halfguard osv är dumt skit som inte fungerar..
Dem har ett bält test, där för blátt bälte, máste dem kunna göra armbar frán guard, scissor sweep, armbar och crosschoke frán mount, och hip-escape. Detta är blá bälte nivá..
Enligt dem är det dáligt att andra klubbar ger bälte när dem anser han har det, man máste ju ha ett test. ( "gár ett rickson gracie blábälte till en annan klubb, sá vet alla att han är teknisk"

Dem klagar pá ibjjf-s regler och hur dálig denna organisation är för sporten, det är anledningen att kron inte tagit guld, för reglerna är dumma.. Men som sagt ingen av dem, deras tränare har tävlat tillräckligt för att enligt mig ha en tillräkclig insyn pá hur regelvärket fungerar.
Vad gnäller du om Rickson och Kron för? Här har du en video på när Kron tävlar, och vinner. https://www.youtube.com/watch?v=45CtWFgzCqo

Och lär dig skriva. De ≠ dem.
Citera
2014-03-24, 01:19
Medlem
Gantz92s avatar

Du har ju noll koll. Rickson tränar ingen längre och kan knappt rulla pga avsevärda ryggproblem. Därför har jag svårt att se hur du kan känna en massa vitbälten under honom. Och nej Kron har ju aldrig tagit guld, förutom i en liten turnering kallad ADCC.
Citera
2014-03-24, 20:01
Medlem
InTheFleshs avatar
Citat:

Såg Kron på Joe Rogans podcast och han verkar vara sympatisk och en skön snubbe med bra mindset. Varför gillar du inte honom?
Citat:
Jamen då så
Citera
2014-03-24, 23:21
Medlem
Faszoms avatar
(Självklart) menade jag inte att dem tränade personligen under Rickson, utan att dem tränar i ett rickson gracie gym här i europa..

Han (Kron)har inget vm guld, pan ams guld, eller nágot guld frán en bjj tävling som "räknas", jag vet att han vann sin viktklass nu i adcc i höstas. Borde specifierat mig tydligare.

Jag tog upp Rickson och Kron, för dessa personer jag snackat med som tränar i ett av deras gym, dock inte med dem persnoligen utan bara i ett gym som har deras namn, och tränaren máste gá pá ett dyrt Rickson gracie seminarium 1 gáng per ár, för att fá "tillhöra" hans organisation.
Vet inte exakt hur det fungerar, men dem tränar här i europa, och Rickson och Kron kommer en gáng om áret och háller ett seminarium som är obligatoriskt för tränarna. (Är jag tydlig nog?)

Iallafall jag tog upp dessa namn, för denna rickson gracie klubb i europa, verkar vara lik "gracie academy", pá det sättet att ingen tävlar riktigt, sparring/ tävlings delen, som enligt mig gör att bjj skiljer sig frán mánga andra kampsporter är svagare, saker som att dem har bältes test mm, páminner mer om en "mc dojo" där man máste betala för sin gradering mm ( vet inte om dem behöver göra det, detta är bara en liknelse)..

Det verkar vara mer talk then action. Alla är experter, men ingen har riktig erfarenhet, frán exempel vis tävlingar, om det verkligen fungerar...( för att inte bli páhoppad igen, jag tänker här inte pá varken Kron eller Rickson, utan personerna/ tränarna pá klubben i europa)

Det är detta som var tänkt att vara betydelsen av mitt tidigare inlägg, att enligt mig sá är gracie academy med flera, mc dojos. Dem fár sporten att verka oseriös pá ett sätt...

Hoppas ni kan disskutera, istället för att haka upp er pá smá detaljer som egentligen inte har med tráden att göra nu..
Citera
2014-03-24, 23:34
Medlem
Faszoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Vad gnäller du om Rickson och Kron för? Här har du en video på när Kron tävlar, och vinner. https://www.youtube.com/watch?v=45CtWFgzCqo

Och lär dig skriva. De ≠ dem.

Har aldrig sett en match med Kron där jag blivit imponerad, har sett mánga matcher där han rent ut sagt bara maska genom hela matchen, vann pá nát litet poäng, och firade som om han vunnit os guld när klockan ringde.. var ett par ár sedan sá kan inte skicka länk, och orkar itne leta upp det heller.

Matchen du länkade in, har jag sett, och det var en av dem trákigaste matcherna jag sett, vet inte kanske det bara är Kron som är sá oerhört osympatisk för mig att jag har genuint hat för honom..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in