Hallå. Jag är i en väldigt svår situation just nu, och är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig. Det här handlar enbart om min farsa, att han är ett stort problem i mitt liv just nu, och att jag insett att han alltid varit det, och det börjar bli göra min vardag mycket svår.
Jag kan börja med att berätta att min farsa har haft många bra sidor också, och att det här inte handlar om att jag hatar honom på något sätt. Men däremot har han under hela min uppväxt varit väldigt orättvis mot mig. Jag kan berätta en händelse som fått mig att börja fundera över detta nu. När jag var liten brukade min storebror och hans kompisar reta mig, alltså gick ihop i grupp. De rotade bl.a. i mitt rum, och förstörde saker för mig, och detta gjorde ju såklart mig arg och ledsen. Min brorsa fick nästan aldrig mer än en tillsägselse. Kan faktiskt inte komma ihåg ett enda tillfälle som min brorsa fick en rejäl utskällning p.g.a. att han hade varit elak mot mig. Men däremot så var ju jag såklart också en retsticka mot brorsan. Jag brukade kalla honom saker, och brukade vara riktigt jobbig mot honom. Men där var det annorlunda. Minns t.ex. en natt jag hade sagt en pik till min brorsa, så hör jag hårda steg i trappan, förstod att det var farsan, fick panik, skulle stänga dörren, men hann inte. Han kom in, slog upp dörren, kastade min kudde i huvudet på mig, slog till mig på magen, och avslutade med att kasta ner en affisch jag hade i ansiktet på mig. En annan gång tryckte han in mig mot en vägg, stod och skrek mig i ansiktet (Återigen för att jag hade retat brorsan) och skrämde mig så att jag tillslut pissade på mig. Ingen annan i familjen gjorde något, utan oftast gaddade de ihop sig mot mig. Morsan stod bara och lyssnade, brorsan satt i rummet intill och lyssnade, medan farsan slog mig. Detta har gjort att jag har väldigt svårt när fler personer går emot mig, och detta har gjort att jag har blivit väldigt nojig och nervös som person, nu på senare år.
Nu för ett år sen ungefär stack min farsa, lämnade min morsa helt enkelt. Detta är verkligen bokstavligt talat, för han sa inget till henne, utan han bara stack efter en dag på jobbet, och lämnade allt bakom sig. Min morsa tog detta oerhört hårt, och jag har många gånger varit hemma och tröstat morsan. Nu har farsan tvingat morsan till skilsmässa, han har skaffat sig en ny tjej (En kurdisk kvinna vars förra man misshandlade henne, och nu ska farsan min ta hand och hjälpa henne…?) och han har velat att vi alla ska se henne som en riktig familjemedlem. Och detta är såklart hans egna val, inte tu tal om det. Men att han bara lämnade morsan och oss alla, utan att säga något alls, och nu så snart efter skaffat sig en helt ny familj, det får ju en att känna sig betydelselös, och övergiven, något som har stärkts både av det han gjort innan och det han gör nu. Jag har dock alltid försökt visa förståelse för detta, och helt enkelt gömt undan mina aggressioner och irritationer mot farsan, för husfridens skull. Men nu, för några månader sen hände det en sak som gjorde att bägaren runnit över.
Farsan skulle presentera sin nya tjej för mig och brorsan. Jag och brorsan hade lovat att ge dem middag, brorsan stod för matlagningen, jag stod för serveringen. Farsan hade även en annan kompis där, som hade med sig sin fru eller något. Och jag minns att när jag höll på och serverade och försökte duka fram, då stod min farsas kompis och verkligen förnedrade mig. Han sa ibland jävligt grova saker, och ibland gick han in i mitt liv (T.ex. så hade jag precis avslutat ett förhållande, och då skämtade han om det och sa ”Jag blir ju inte förvånad…”). Så när jag serverade stod han och hunsade mig som en hund. Jag sa inget, återigen för husfridens skull, men jag hade verkligen lust att ta en vinflaska och dänga in den i hans fula jävla flintskalliga huvud och se den spräckas. Men det var inte han som gjorde mig mest förbannad utan det var att min farsa satt och skrattade med. Här hade min farsa gått ut och visat sin nya tjej för mig och min brorsa, vilket bara det är känsligt, och så kommer hans polare och förnedrar mig, och farsan sitter och skrattar med, just när han vet hur jävla känsligt detta skulle kunnat vara.
Nu till frågan: jag är osäker på om jag fortfarande vill behålla min kontakt med farsan. Jag är också osäker på om jag verkligen ska kunna förlåta honom för allt det här han gjort mot mig. Han har alltid sagt, ”när du blir vuxen kommer du att fatta”, nu är jag vuxen, och nu fattar jag fortfarande ingenting av varför han varit som han varit. För detta trodde jag hela min uppväxt var normalt, det som han gjorde (T.ex. att han slog mig), men nu när jag sett hur de flesta andra egentligen har det, då hatr jag insett att han bara ljugit för mig för att försöka rättfärdiggöra hans handlande. Jag kanske egentligen bara behöver göra upp med min farsa, och detta rejält, för att få honom att fatta vilken jävla skada han gjort på mitt liv. Kan någon ge mig lite tips och råd, vad fan ska jag göra? Jag orkar verkligen inte leva med de här förbannade tankarna om hur han förstört mitt liv, jag vill bara släppa det och gå vidare, men jag vet inte hur.
Snälla hjälp mig!
Jag kan börja med att berätta att min farsa har haft många bra sidor också, och att det här inte handlar om att jag hatar honom på något sätt. Men däremot har han under hela min uppväxt varit väldigt orättvis mot mig. Jag kan berätta en händelse som fått mig att börja fundera över detta nu. När jag var liten brukade min storebror och hans kompisar reta mig, alltså gick ihop i grupp. De rotade bl.a. i mitt rum, och förstörde saker för mig, och detta gjorde ju såklart mig arg och ledsen. Min brorsa fick nästan aldrig mer än en tillsägselse. Kan faktiskt inte komma ihåg ett enda tillfälle som min brorsa fick en rejäl utskällning p.g.a. att han hade varit elak mot mig. Men däremot så var ju jag såklart också en retsticka mot brorsan. Jag brukade kalla honom saker, och brukade vara riktigt jobbig mot honom. Men där var det annorlunda. Minns t.ex. en natt jag hade sagt en pik till min brorsa, så hör jag hårda steg i trappan, förstod att det var farsan, fick panik, skulle stänga dörren, men hann inte. Han kom in, slog upp dörren, kastade min kudde i huvudet på mig, slog till mig på magen, och avslutade med att kasta ner en affisch jag hade i ansiktet på mig. En annan gång tryckte han in mig mot en vägg, stod och skrek mig i ansiktet (Återigen för att jag hade retat brorsan) och skrämde mig så att jag tillslut pissade på mig. Ingen annan i familjen gjorde något, utan oftast gaddade de ihop sig mot mig. Morsan stod bara och lyssnade, brorsan satt i rummet intill och lyssnade, medan farsan slog mig. Detta har gjort att jag har väldigt svårt när fler personer går emot mig, och detta har gjort att jag har blivit väldigt nojig och nervös som person, nu på senare år.
Nu för ett år sen ungefär stack min farsa, lämnade min morsa helt enkelt. Detta är verkligen bokstavligt talat, för han sa inget till henne, utan han bara stack efter en dag på jobbet, och lämnade allt bakom sig. Min morsa tog detta oerhört hårt, och jag har många gånger varit hemma och tröstat morsan. Nu har farsan tvingat morsan till skilsmässa, han har skaffat sig en ny tjej (En kurdisk kvinna vars förra man misshandlade henne, och nu ska farsan min ta hand och hjälpa henne…?) och han har velat att vi alla ska se henne som en riktig familjemedlem. Och detta är såklart hans egna val, inte tu tal om det. Men att han bara lämnade morsan och oss alla, utan att säga något alls, och nu så snart efter skaffat sig en helt ny familj, det får ju en att känna sig betydelselös, och övergiven, något som har stärkts både av det han gjort innan och det han gör nu. Jag har dock alltid försökt visa förståelse för detta, och helt enkelt gömt undan mina aggressioner och irritationer mot farsan, för husfridens skull. Men nu, för några månader sen hände det en sak som gjorde att bägaren runnit över.
Farsan skulle presentera sin nya tjej för mig och brorsan. Jag och brorsan hade lovat att ge dem middag, brorsan stod för matlagningen, jag stod för serveringen. Farsan hade även en annan kompis där, som hade med sig sin fru eller något. Och jag minns att när jag höll på och serverade och försökte duka fram, då stod min farsas kompis och verkligen förnedrade mig. Han sa ibland jävligt grova saker, och ibland gick han in i mitt liv (T.ex. så hade jag precis avslutat ett förhållande, och då skämtade han om det och sa ”Jag blir ju inte förvånad…”). Så när jag serverade stod han och hunsade mig som en hund. Jag sa inget, återigen för husfridens skull, men jag hade verkligen lust att ta en vinflaska och dänga in den i hans fula jävla flintskalliga huvud och se den spräckas. Men det var inte han som gjorde mig mest förbannad utan det var att min farsa satt och skrattade med. Här hade min farsa gått ut och visat sin nya tjej för mig och min brorsa, vilket bara det är känsligt, och så kommer hans polare och förnedrar mig, och farsan sitter och skrattar med, just när han vet hur jävla känsligt detta skulle kunnat vara.
Nu till frågan: jag är osäker på om jag fortfarande vill behålla min kontakt med farsan. Jag är också osäker på om jag verkligen ska kunna förlåta honom för allt det här han gjort mot mig. Han har alltid sagt, ”när du blir vuxen kommer du att fatta”, nu är jag vuxen, och nu fattar jag fortfarande ingenting av varför han varit som han varit. För detta trodde jag hela min uppväxt var normalt, det som han gjorde (T.ex. att han slog mig), men nu när jag sett hur de flesta andra egentligen har det, då hatr jag insett att han bara ljugit för mig för att försöka rättfärdiggöra hans handlande. Jag kanske egentligen bara behöver göra upp med min farsa, och detta rejält, för att få honom att fatta vilken jävla skada han gjort på mitt liv. Kan någon ge mig lite tips och råd, vad fan ska jag göra? Jag orkar verkligen inte leva med de här förbannade tankarna om hur han förstört mitt liv, jag vill bara släppa det och gå vidare, men jag vet inte hur.
Snälla hjälp mig!