2012-05-20, 12:30
Medlem
en fönstertermometer visar 5 grader. Den tas in i ett rum med temp. 18 grader. När temp. stiger gäller att termometerns temp.ändring per tidsenhet är proportionell mot differensen av termometerns och omgivningens temp. Proportionalitetskonstanten är 0,30 min^-1

Svaret säger y'=-0,3(y-18)

Jag undrar varför det ska vara -0,3? Har det någonting med enheten min^-1 att göra? Annars, har jag löst uppgiften så ni behöver inte förklara det
Citera
2012-05-20, 13:04
Medlem
Entalpi.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigjankarlsson
en fönstertermometer visar 5 grader. Den tas in i ett rum med temp. 18 grader. När temp. stiger gäller att termometerns temp.ändring per tidsenhet är proportionell mot differensen av termometerns och omgivningens temp. Proportionalitetskonstanten är 0,30 min^-1

Jag undrar varför det ska vara -0,3? Har det någonting med enheten min^-1 att göra? Annars, har jag löst uppgiften så ni behöver inte förklara det

Du kan lika gärna ställa upp den som:

y' = 0,3(18-y)

Det som du ska utgå ifrån är att om du sätter in en temperatur som är mindre än 18 så ska y' > 0, dvs positivt, temperaturen ökar. Svårare än så är det inte.
Citera
2012-05-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigjankarlsson

För att temperaturen minskar, därav ska lutningen vara negativ. Y kommer vara större eller lika med 18.
Citera
2012-05-20, 13:08
Medlem
Entalpi.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeps
För att temperaturen minskar, därav ska lutningen vara negativ. Y kommer vara större eller lika med 18.

Temperaturen ökar, lutningen (y') är positiv för värden mindre än 18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in