2012-05-20, 11:54
Medlem
Arbetarbroders avatar
Lanseringen av Kopparbergs Cider på flaska slår på stort med reklam som "SVERIGES STÖRSTA EXPORTSUCCÈ äntligen till Systembolaget".
De är flaskorna de syftar på, och de verkar vara smakerna Päron och Strawberry Lime som kommer till Sverige.
Om ni missat reklamen för den så är det just den som är de första man möter när man kommer in på deras hemsida: http://www.kopparbergs.se/

Första tanken, är inte detta falsk marknadsföring? Jag tror ju knappast att Kopparbergs Cider är de som Sverige exporterar mest? När de gäller cider är det säkerligen så, den finns lite här och var ute i de ställen jag besökt i Europa och jag har aldrig sett en annan svensk cider utanför norden. Men största exportsuccé? Hmm...

Andra tanken är att är det inte lustigt att de här som varit så pass stora utomlands inte funnits på Systembolaget tidigare? Kopparbergs finns ju visserligen på burk tror jag, men inte i 33 cl flaska och de är ju den som är stor utomlands, och nu kommer hit till Sverige.
Kopparbergs päroncider vet jag finns på burk, så att de kommer på flaska är väl egentligen inte någon extrem breaking news direkt.

Fråga tre är hur Kopparbergs lyckades göra sin cider till "Swedish premium cider" och få den stor utomlands?
Vad beror det på?

Vad tycker ni om Kopparbergs Cider? Hur står den sig mot annan svensk cider? Jag känner ingen skillnad på någon av de svenska, samtliga är sockrade till max och är väl egentligen ingen "äkta" cider utan en form av alkoläsk?
Därmed inte sagt att en Kopparbergs eller Rekordelig Cider kan va ruggigt gott efter några öl. Eller ja, ruggigt gott är väl att ta i, men helt okej när man druckit några öl och får en lite uppfriskande smak.
Citera
2012-05-20, 15:11
Medlem
BigFatCones avatar
Jag dricker rätt sällan cider, just för att det finns andra blanddrycker bland Bolagets glasflaskor som är mycket godare.

Även om man bara är den svenska cider som är störst i Norden så är det ju i sig korrekt att påstå att det är landets största exportsuccé.
Citera
2012-05-20, 15:35
Medlem
Jimmysws avatar
Jag köper i princip aldrig någonting ur Kopparbergs sortiment. Vill jag dricka något sötsliskigt så köper jag någon blanddryck typ Aquatini eller bacardi, just för att dom är mycket godare än cider..
Citera
2012-05-22, 00:22
Medlem
Arbetarbroders avatar
Om man ser det rent krasst och enligt regelboken, är Kopperbergs verkligen cider? Några "regler" för vad som är riktig cider finns väl, eller? De är väl därför Xide heter just så tex?
Citera
2012-05-23, 15:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Om man ser det rent krasst och enligt regelboken, är Kopperbergs verkligen cider? Några "regler" för vad som är riktig cider finns väl, eller? De är väl därför Xide heter just så tex?

Det har med fruktinnehåll samt att man bara kan göra riktig cider på äpple och päron. Tror jag men jag är inte alls säker.
Citera
2012-05-23, 15:48
Medlem
Tehoes avatar
Jag undrar också hur Kopparbergs har blivit så jävla stort. Har varit i Australien/NZ i över ett år nu och många pratar om Kopparbergs som om den skulle vara det bästa sen skivat bröd. Det är dessutom SVINDYRT här borta. Samtidigt har dom inhemska varianterna varit jävligt äckliga också. Men det finns väl en rad andra sorter som är bättre än Kopparbergs? Bara jävligt bra marknadsföring antar jag...
Citera
2012-05-23, 17:14
Medlem
Kopparbergs blev väl stort i Sverige då på 90talet just pga att det var den första söta cidern vilket gick hem i stugorna, det var lättdrucket och läskaktigt (den alkoholfria cidern får ju också ersätta läsk i många sammanhang). Cider i andra länder tenderar ju att vara torr och sur som ett lågalkoholhaltigt vitt vin nästan, därmed så framstår kanske Kopparbergs cider som en frisk fläkt och mer läskande än mer traditionell cider. Det kan kanske jämföras med det ljusa lagerölets segertåg på dom brittiska öarna, som nästan höll på att slå ut den inhemska alekulturen, och erbjöd ungefär samma egenskaper som svensk cider, en lätt och uppfriskande smak.
Citera
2012-05-24, 01:05
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Verkar vara cider enligt svensk standard men inte utomlands. Olika länder verkar ha olika regler läste jag precis. Jag kallar det i alla fall inte för cider.

Skulle aldrig få för mig att köpa kopparbergs på systemet, inte något liknande heller.
Citera
2013-01-07, 14:05
Medlem
Gullegubbens avatar
De verkar satsa stort på marknadsföring. I Edinburgh skyltade de t.o.m. på skynkena kring uteserveringar.
Citera
2013-01-07, 14:07
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Verkar vara cider enligt svensk standard men inte utomlands. Olika länder verkar ha olika regler läste jag precis. Jag kallar det i alla fall inte för cider.

Skulle aldrig få för mig att köpa kopparbergs på systemet, inte något liknande heller.

En del länder har högre skatt för alkoläsk än för cider, men jag tror att Kopparbergs uppfyller kraven för cider, även om det kanske behövs en del jobb från deras jurister när de ger sig in på en ny marknad.
Citera
2013-01-07, 14:20
Moderator
Neksnors avatar
Av inläggen att döma så verkar ju drycken säljas en del runt om i världen, men det vore intressant att veta hur mycket som exporteras till Danmark/Tyskland för att sedan importeras hem till Sverige igen.
Citera
2013-01-07, 14:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag gissar att en stor del av exporten går till Bordershop i Tyskland, där Svenska idioter åker ner för att handla äcklig Svensk öl & cider.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in