• 1
  • 2
2012-05-20, 05:20
Medlem
Hej! Detta forum handlar ju mest om linux och dess olika distar, vilka är rätt väletablerade idag. Blev lite nostalgisk och intresserad av operativsystem, och satt och surfade runt på nätet. AmigaOS, BeOS, OS/2 etc. Kan inte så mycket men brukar kunna få det mesta att lira, och blev sugen på att testa nåt nytt och kul. Virtualbox är väl den troligaste vägen, enda "kravet" jag har är x86-x64 arkitektur.

Vore kul om nåt up to date finns från amiga-hållet, eller nåt annat man missat? Är mest intresserad av desktop-användande, och mindre av server-OS (sånt är "jobb").

Nån som har tips och idéer?
Senast redigerad av jorgen 2012-05-20 kl. 05:24.
Citera
2012-05-20, 07:44
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen
Hej! Detta forum handlar ju mest om linux och dess olika distar, vilka är rätt väletablerade idag. Blev lite nostalgisk och intresserad av operativsystem, och satt och surfade runt på nätet. AmigaOS, BeOS, OS/2 etc. Kan inte så mycket men brukar kunna få det mesta att lira, och blev sugen på att testa nåt nytt och kul. Virtualbox är väl den troligaste vägen, enda "kravet" jag har är x86-x64 arkitektur.

Vore kul om nåt up to date finns från amiga-hållet, eller nåt annat man missat? Är mest intresserad av desktop-användande, och mindre av server-OS (sånt är "jobb").

Nån som har tips och idéer?

Du nämner inte BSD i din lista - har du kollat på det något? Plan9 är också lite speciellt.
Citera
2012-05-20, 10:24
Medlem
sommarlovs avatar
OS/2 ska vara svår att köra virtuellt, där har du en utmaning!

Kan du inte köra ReactOS på riktigt, dvs inte virtuellt...?
Citera
2012-05-20, 11:09
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Du nämner inte BSD i din lista - har du kollat på det något? Plan9 är också lite speciellt.
BSD är "*nix".
Citera
2012-05-20, 11:26
Medlem
Zoms avatar
Om du är intresserad av BeOS så finns ett fritt OS som är inspirerat av det: Haiku OS.

Har själv bara testat det i virtualbox, men verkar hyfsat användbart.
Citera
2012-05-20, 12:05
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Vore kul om nåt up to date finns från amiga-hållet

Du har väl inte missat AROS?

Kika även på Syllable, f.d. AtheOS om jag inte minns helt fel.
Citera
2012-05-20, 12:10
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Om du är intresserad av BeOS så finns ett fritt OS som är inspirerat av det: Haiku OS.

Haiku är mycket trevligt!
Citera
2012-05-21, 21:29
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
BSD är "*nix".

Absolut, däremot valde TS att inte nämna detta i sitt inlägg så jag gjorde bara TS uppmärksam på att BSD är i den familjen.
Citera
2012-05-22, 02:42
Medlem
Tack för alla tips!

BSD är testat, var mycket intressant, med alla dessa ports. I desktopssyfte är nog det tämligen magert, jag testade en dist som heter desktopbsd som har dött nu. Syllable lade jag in i virtualbox och det såg lite spartanskt ut, men verkade funka för grundläggande sysslor. Kanske nåt för småbarn/mindre begåvade individer?

AROS och Haiku coming up next! Haiku ser riktigt intressant ut....och allt med rötter i amiga är oxå kul! Fick bli icaros-disten för det var den enda jag hittade...

Plan9 måste ju bara testas! Skärmdumparna fick mig att skratta högt! http://plan9.bell-labs.com/plan9/screenshot.html
Bevisar troligen tesen att Bell-grabbarna inte prioriterar estetiska frågor,men härtrorjag de överträffat sig själva.
Senast redigerad av jorgen 2012-05-22 kl. 02:56.
Citera
2012-05-23, 00:01
Medlem
kubisztals avatar
Om du tycker BSD är intressant, så borde du verkligen testa PC-BSD, om du inte redan gjort det.
Finns en väldigt bra dokumentation.
Citera
2012-05-25, 00:40
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Tack för alla tips!

BSD är testat, var mycket intressant, med alla dessa ports. I desktopssyfte är nog det tämligen magert, jag testade en dist som heter desktopbsd som har dött nu.

Jag använde FreeBSD som (enda) desktop OS i typ ett år utan att ta någon skada av det. Men det är en fördel att köra med Linux Compatibility aktiverat. Annars är Plan 9, som blueCommand var inne på, lite roligt. Dock inte så användbart.
Citera
2013-10-02, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom

Testade det alldeles nyss lite flyktigt. Jävlar vilket snabbt os. Oerhört responsivt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in